Lovet bedre kvinnelig representasjon

Slik blir neste års utstillingsprogram på Astrup Fearnley-museet

To omfattende solopresentasjoner av kvinnelige kunstnere, og én gruppeutstilling. Bruce Neumans neonskulptur, «Run from Fear, Fun from Rear» (1972), er blant arbeidene som vil bli vist ved Astrup Fearnley-museets sommerutstilling i 2021. (Foto: Bruce Nauman/BONO.)
To omfattende solopresentasjoner av kvinnelige kunstnere, og én gruppeutstilling. Bruce Neumans neonskulptur, «Run from Fear, Fun from Rear» (1972), er blant arbeidene som vil bli vist ved Astrup Fearnley-museets sommerutstilling i 2021. (Foto: Bruce Nauman/BONO.)
Solveig Øvstebø er på plass i direktørstolen på Astrup Fearnley-museet og holder løftene om å bedre kvinneandelen. Nå er hun klar med utstillingsprogrammet for 2021.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Slik blir utstillingsprogrammet for Astrup Fearnley-museet i 2021.

Saken oppdateres.

– Under planleggingen har jeg tatt med meg museets historie og institusjonelle ståsted, sier direktør Solveig Øvstebø.

Det er hennes første år som sjefkurator på Astrup Fearnley-museet, og det kommer med store forventninger.

Astrup Fearnley-museet er Norges største privateide samtidskunstmuseum og har i en årrekke blitt kritisert for manglende kvinnelige representasjon i sitt utstillingsprogram.

Annonse

Ved direktørpåtroppingen i mai lovet Øvstebø blant annet å gjøre noe med andelen kvinnelige kunstnere.

Øvstebø har også signert oppropet fra Equality Check, som krever en 50/50-balanse mellom kvinner og menn i årene som kommer.

Les også: Bli bedre kjent med Solveig Øvstebø

Solveig Øvstebø er ny direktør i Astrup Fearnley-museet. (Foto: Presse.)

Lover kvinnelig representasjon

I dag lanseres utstillingsprogrammet for 2021.

Kjønnsfokuset nevnes ikke med et ord, men kvinner er representert ved begge de store solopresentasjonene.

Mannlige kunstnere får ingen solopresentasjoner på Astrup Fearnley-museet i 2021, men inkluderes i sommerens store gruppeutstilling.

– Astrup Fearnley-museet har i de senere årene hatt ett ben solid plassert i den amerikanske samtidskunstscenen og ett i den norske. Det har derfor vært et bevisst valg å invitere en amerikansk kunstner og en norsk kunstner til de to hovedutstillingene i år, sier Øvstebø, og fortsetter:

– Samtidig ønsker jeg å fremheve andre markante kunstnerskap fra den omfattende Astrup Fearnley-samlingen, og sommeren 2021 vil publikum få se en ny sammensetning av verk i en utstilling som vil strekke seg over begge museumsbyggene.

Slik blir programmet:

Den amerikanske maleren Nicole Eisenman, her representert ved verket «Death and the Maiden» (2009), vises med en stor solopresentasjon på Astrup Fearnley-museet i 2021. (Foto: Nicole Eisenman.)

Omfattende solo med Nicole Eisenman

Utstillingen står fra 5. februar til 23. mai 2021.

Museet innleder utstillingsåret med en omfattende presentasjon av den amerikanske kunstneren Nicole Eisenman.

Dette er hittil den største separatutstillingen med Eisenman i Europa, og utstillingen skal ta et dypdykk i kunstnerens praksis fra 2006 og frem til i dag, opplyser museet.

Utstillingen inkluderer også helt nye arbeider fra 2020 av den 55 år gamle kunstneren.

Eisenman har siden 90-tallet etablert seg som en sentral skikkelse i amerikansk maleri med sine karakteristiske verk som beveger seg mellom abstraksjon og figurative miljøskildringer. Både i teknikk og motiv benytter hun seg av historiske referanser hvor hun lekent gjenoppliver elementer fra renessanse, barokk, sosialrealisme så vel som tysk ekspresjonisme og kobler disse til samtiden gjennom et skarpt og nåtidig uttrykk.

Bruce Neumans neonskulptur, «Run from Fear, Fun from Rear» (1972), er blant arbeidene som vil bli vist ved Astrup Fearnley-museets sommerutstilling i 2021. (Foto: Bruce Nauman/BONO.)

Bred gruppeutstilling fra samlingen

Utstillingen står fra 18. juni til 5. september 2021.

Da Solveig Øvstebø tiltrådte som direktør og sjefkurator i mai 2020 var en av hennes prioriteringer å gjøre seg godt kjent med samlingen.

Sommeren 2021 presenteres en utstilling som viser resultatet av den nye lederens blikk på museets samling, og som vil presentere både kjente og mindre kjente verk.

Utstillingen vil fokusere på å vise omfanget i de utvalgte kunstnerskapene og å presentere kunstneriske praksiser i bredden.

Astrup Fearnley-samlingen er Norges mest omfattende samling av internasjonal samtidskunst og inkluderer sentrale verk av kunstnere fra hele verden.

Siden dens opprettelse på 60-tallet har samlingen konsentrert seg om enkeltkunstnere, og fulgt deres utvikling i dybden gjennom mange år og gjennom ulike faser, opplyser museet.

Listen over kunstnere og verk er under utarbeidelse.

Sissel Tolaas, Smell Re_searchLab, Berlin. Foto: Alexandra Daisy Ginsberg.

Sissel Tolaas’ hittil største utstilling

Utstillingen står fra 1. oktober 2021 til og med 10. januar 2022.

Høsten 2021 viser Astrup Fearnley-museet en separatutstilling av den norske kunstneren og forskeren Sissel Tolaas.

Den vil handle om pust og åndedrag.

– I løpet av en dag puster vi inn og ut omkring 24.000 ganger. I disse åndedragene ligger det informasjon vi ikke legger merke til. Usynlige beskjeder til hjernen, som umiddelbart trigger både følelser og hukommelse sier Øvstebø, og fortsetter:

– For Sissel Tolaas er derfor lukt et viktig og ofte oversett verktøy for kommunikasjon.

Gjennom flere tiår har Tolaas utviklet en helt særegen kunstnerisk praksis som utfordrer ideen om kunstverket som fysisk form. Siden slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet har hun hatt en dyptgående interesse for å observere kjemiske prosesser og temaet endring.

Sissel Tolaas bor og arbeider i Berlin og hennes prosjekter er blitt vist internasjonalt på biennaler og ved museumsinstitusjoner som MoMA i New York, The National Gallery of Victoria i Australia, Dia Art Foundation i New York, California College of the Arts og Tate Modern i London.

Utstillingen på Astrup Fearnley-museet blir den hittil største presentasjonen av hennes kunstnerskap.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar