Åpner to år etter planen

Nasjonalmuseet er ytterligere forsinket – åpner ikke før i 2022

Det nye Nasjonalmuseet skulle vært åpnet for lengst. Nå håper publikum at museet, til den svimlende sum av 6,1 milliarder kroner, åpner i 2022. (Foto: Annar Bjørgli.)
Det nye Nasjonalmuseet skulle vært åpnet for lengst. Nå håper publikum at museet, til den svimlende sum av 6,1 milliarder kroner, åpner i 2022. (Foto: Annar Bjørgli.)
Koronaforsinkelser i Statsbyggs byggeprosjekt skal være grunnen til at Nasjonalmuseet utsetter åpningen enda en gang.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Byggeforsinkelser hos Statsbygg. Nasjonalmuseet må utsette åpningen. Igjen.

Konsekvensene av Covid-19-utbruddet, kombinert med forsinkelser i leveranser og montering av sikkerhetsdører, gjør at Statsbyggs ferdigstillelse av det nye Nasjonalmuseet har tatt lengre tid enn planlagt.

Det skriver Nasjonalmuseet i en pressemelding fredag morgen.

Nasjonalmuseet skulle åpne våren 2020. Nå håper publikum at det åpner tidligst to år forsinket. (Foto: Annar Bjørgli.)

Skulle vært åpnet for lengst

Nasjonalmuseet skulle etter planen ha overtatt den nye museumsbygningen fra Statsbygg våren 2020, med sikte på å åpne museet våren 2021.

Dette har imidlertid ikke latt seg gjøre.

Annonse

– Slik situasjonen er nå, kan kunstmonteringen tidligst begynne i starten av 2021, skriver Nasjonalmuseet.

Åpner i 2022

Åpningen av det nye Nasjonalmuseet må derfor utsettes til 2022.

– Det nye Nasjonalmuseet er et komplekst bygg med strenge krav til sikkerhet, temperatur og klima. Byggearbeidene er ferdige, men det gjenstår fortsatt noe testing og feilretting, sier administrerende direktør Harald Nikolaisen i Statsbygg.

Dørene fungerer

Sikkerhetsdørene fungerer nå i hovedsak som de skal, men det gjenstår fortsatt noe arbeid med elektro, vaktsentral og klimaregulering.

Covid-19 har rammet både Statsbyggs byggeprosjekt og Nasjonalmuseets virksomhet. Smittesituasjonen har gitt utfordringer med transport og logistikk, og stans i enkelte leveranser. Det har også oppstått forsinkelser på grunn av karantene for spesialister og håndverkere fra utlandet.

Det betyr at det fortsatt vil være noen usikkerhet knyttet til ferdigstillelse av bygget og til åpningen av det nye museet.

– På grunn av forsinkelsene i byggeprosjektet har vi ennå ikke kunnet ta i bruk utstillingslokaler, verksteder og magasiner. Det er selvsagt leit. Vi ser også at det på grunn av Covid-19 er knyttet en del usikkerhet til museets monteringsjobb, men vi skal gjøre alt hva vi kan for å klargjøre museet på en trygg og effektiv måte når byggeprosjektet blir ferdig, sier Nasjonalmuseets direktør, Karin Hindsbo, og fortsetter:

– Forhåpentligvis blir det ikke langt inn i 2022 at vi kan slå dørene opp for publikum, sier Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo.

Det nye Nasjonalmuseet blir med sine knappe 55.000 kvadratmeter Nordens største kunstmuseum og kostnadsrammen for byggeprosjektet er på svimlende 6,1 milliarder kroner.

Nytt museum

Nesten 6.000 objekter skal stilles ut i den faste samlingsutstillingen, som blir kjernen i museet.

Til sammen vil det nye Nasjonalmuseet huse kunst, arkitektur og design i rundt 90 utstillingsrom.

100.000 objekter skal flyttes fra de gamle museumsbygningene til den nye.

Et av prosjektets miljømål er 50 prosent reduksjon av klimagassutslipp gjennom byggets levetid.

Bygget skal minimum tilfredsstille et energinivå tilsvarende passivhus.

Tidslinje

2008: Statsbygg kjøpte tomten på Vestbanen for å bygge nytt nasjonalmuseum.

2010: Vinneren av arkitektkonkurransen kåres.

2012: Forprosjekt ferdig.

2013: Stortinget vedtar bygging og fastsetter kostnadsrammen.

2014: Byggestart.

2018: Kranselag.

2022: Åpning.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar