Musiker Sid Hart, videokunstner Marion Fransrud og klesdesignerne Ramona Salo, Margaret Abeshu og Anna Bonden Borge er ute med et tverrkunstnerisk musikkvideosamarbeid. Nå premierer «Raindance» i Subjekt. (Video: Marion Fransrud.)
Musikkvideopremiere

– Vi vil at du skal danse og finne deg selv. Samtidig

Musikeren Sid Hart (25) har med seg tungvektere innen kunst og klesdesign i sin nye musikkvideo fra både fortiden og fremtiden. «Raindance» skal få deg til å danse og finne deg selv. Samtidig.
Saken er Sid Hart, Marion Fransrud og Ramona Salo er ute med nytt og tverrkunstnerisk musikkvideosamarbeid.

– Det er en spirituell poplåt, sier Sid Hart (25) til Subjekt.

Den nicaraguansk-indisk-norske kunstneren og musikeren er ute med en åndelig og påkostet musikkvideo som involverer utopisk estetikk, eksentriske kjønnsuttrykk og indie-elektroniske rytmer.

Resultatet er «Raindance», som nå premierer med musikkvideo i Subjekt.

Låten er spilt inn i Nicaragua og har en utpreget klubbstemning som kombinerer hardtslående beat, dyp identitetsforståelse og sår natur. (Foto: Philip McCleod.)

Musikalske og aktivistiske røtter

Den 25 år gamle kunstneren er født og oppvokst i Nicaragua, i en familie av musikere.

Moren, Katia Cardenal, er en anerkjent visesanger i det mellomamerikanske landet, og synger samfunnsengasjert om frihet og økologi.

– Dette inspirerte meg til å starte min egen musikkarriere som 15-åring, sier Hart.

Det hele kommer fra en trang til å uttrykke seg.

For under Ortega-regimet, som blant annet har blitt sterkt kritisert av Amnesty, har Nicaragua vært preget av økt politisk uro.

– Regjeringen lot en av de største regnskogene i Latin-Amerika brenne. Da befolkningen tok til gatene i fredelig protest mot diktaturet, ble vi møtt med politivold og over 300 døde, sier Sid Hart engasjert.

Da situasjonen toppet seg i 2018 bestemte Sid Hart seg for å flytte til Norge, hvor faren har vokst opp som andregenerasjons norsk-inder.

Fra innspillingen tidligere i år. Klærne er skreddersydd for musikkvideoproduksjonen av blant annet den prisvinnende designeren Ramona Salo, Margaret Abeshu og Anna Bonden Borge. (Foto: Gloop.)

Nyvunnet frihet og kreativt overskudd

Som artist og musiker i Oslo fant Sid Hart et større musikkmiljø med artister og andre kunstnere med ulik bakgrunn.

Harts erfaringer fra Nicaragua, og hans nye bekjentskaper i Norge, resulterte i prosjektet «Soul Design», som blant annet inkluderer en rekke musikkvideoer.

– I hjemlandet har jeg sett kolonisering foregå foran øynene på meg. Kolonisering av land hvor urbefolkningen en gang bodde i harmoni med naturen, sier Hart, og fortsetter:

– Med «Raindance» ønsker vi å vise en utopisk verden, satt til fremtiden, der menn har frihet til å uttrykke sine følelser. Følelser for hverandre, og for Jorden. I denne fremtiden er vi alle en stamme, uten å være begrenset av vår bakgrunn, vårt kjønn eller vår identitet.

– Hvor kommer denne interessen for identitet ifra?

– Jeg kan ikke knytte meg til en fast kulturell identitet, eller integrere meg i en annen, uten å stille spørsmål ved den. Slik har jeg blitt naturlig nysgjerrig rundt min genetiske arv, og jeg har oppdaget mye om meg selv gjennom å lære om andre kulturer, og deres åndelighet, sier han.

Å finne seg selv i dansen

Videoen er regissert av Marion Fransrud, som har arbeidet med artister som Lil Halima, Pen Gutt og flere.

– Under innspillingen hoppet hun ned i en vannbrønn med VHS-kameraet! Det får jo deg som artist til å gi alt du har i innspillingen, sier Hart.

De norske klesdesignerne Margaret Abeshu, Anna Bonden Borge og prisvinnende Ramona Salo har også bidratt med helt unike klær, håndlaget til dem som spiller i musikkvideoen.

Det endelige uttrykket beskriver Sid Hart best selv.

– Jeg vil presentere et åndelig, økologisk og personlig budskap over en elektronisk beat som folk fortsatt kan danse til, sier han, og fortsetter:

– Samtidig håper jeg at noen kan se seg selv, eller finne sannhet. Og det mens de viber.

Vokser inn i hverandre

– Hva ser du etter i kunstnere og designere du vil jobbe med?

– Det viktigste vært å kunne jobbe med modeller, kreatører og produsenter som har en direkte tilknytning til temaene jeg beundrer, sier han, og fortsetter:

– Jeg kan for eksempel ha en idé som jeg ønsker å utføre, men det mest spennende ved dette er jo å se hvordan idéen vokser og tar nye former i møte med andres kreativitet.

Han er ustoppelig.

– Alle mennesker har en iboende verden av referanser og opplevelser. Det er fascinerende hva som skjer når disse verdenene kommer i kontakt med hverandre, sier Hart.