Musikkvideopremiere

– Vi vil at du skal danse og finne deg selv. Samtidig

Musiker Sid Hart, videokunstner Marion Fransrud og klesdesignerne Ramona Salo, Margaret Abeshu og Anna Bonden Borge er ute med et tverrkunstnerisk musikkvideosamarbeid. Nå premierer «Raindance» i Subjekt. (Video: Marion Fransrud.)
Musiker Sid Hart, videokunstner Marion Fransrud og klesdesignerne Ramona Salo, Margaret Abeshu og Anna Bonden Borge er ute med et tverrkunstnerisk musikkvideosamarbeid. Nå premierer «Raindance» i Subjekt. (Video: Marion Fransrud.)
Musikeren Sid Hart (25) har med seg tungvektere innen kunst og klesdesign i sin nye musikkvideo fra både fortiden og fremtiden. «Raindance» skal få deg til å danse og finne deg selv. Samtidig.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Sid Hart, Marion Fransrud og Ramona Salo er ute med nytt og tverrkunstnerisk musikkvideosamarbeid.

– Det er en spirituell poplåt, sier Sid Hart (25) til Subjekt.

Den nicaraguansk-indisk-norske kunstneren og musikeren er ute med en åndelig og påkostet musikkvideo som involverer utopisk estetikk, eksentriske kjønnsuttrykk og indie-elektroniske rytmer.

Resultatet er «Raindance», som nå premierer med musikkvideo i Subjekt.

Låten er spilt inn i Nicaragua og har en utpreget klubbstemning som kombinerer hardtslående beat, dyp identitetsforståelse og sår natur. (Foto: Philip McCleod.)

Musikalske og aktivistiske røtter

Den 25 år gamle kunstneren er født og oppvokst i Nicaragua, i en familie av musikere.

Annonse

Moren, Katia Cardenal, er en anerkjent visesanger i det mellomamerikanske landet, og synger samfunnsengasjert om frihet og økologi.

– Dette inspirerte meg til å starte min egen musikkarriere som 15-åring, sier Hart.

Det hele kommer fra en trang til å uttrykke seg.

For under Ortega-regimet, som blant annet har blitt sterkt kritisert av Amnesty, har Nicaragua vært preget av økt politisk uro.

– Regjeringen lot en av de største regnskogene i Latin-Amerika brenne. Da befolkningen tok til gatene i fredelig protest mot diktaturet, ble vi møtt med politivold og over 300 døde, sier Sid Hart engasjert.

Da situasjonen toppet seg i 2018 bestemte Sid Hart seg for å flytte til Norge, hvor faren har vokst opp som andregenerasjons norsk-inder.

Fra innspillingen tidligere i år. Klærne er skreddersydd for musikkvideoproduksjonen av blant annet den prisvinnende designeren Ramona Salo, Margaret Abeshu og Anna Bonden Borge. (Foto: Gloop.)

Nyvunnet frihet og kreativt overskudd

Som artist og musiker i Oslo fant Sid Hart et større musikkmiljø med artister og andre kunstnere med ulik bakgrunn.

Harts erfaringer fra Nicaragua, og hans nye bekjentskaper i Norge, resulterte i prosjektet «Soul Design», som blant annet inkluderer en rekke musikkvideoer.

– I hjemlandet har jeg sett kolonisering foregå foran øynene på meg. Kolonisering av land hvor urbefolkningen en gang bodde i harmoni med naturen, sier Hart, og fortsetter:

– Med «Raindance» ønsker vi å vise en utopisk verden, satt til fremtiden, der menn har frihet til å uttrykke sine følelser. Følelser for hverandre, og for Jorden. I denne fremtiden er vi alle en stamme, uten å være begrenset av vår bakgrunn, vårt kjønn eller vår identitet.

– Hvor kommer denne interessen for identitet ifra?

– Jeg kan ikke knytte meg til en fast kulturell identitet, eller integrere meg i en annen, uten å stille spørsmål ved den. Slik har jeg blitt naturlig nysgjerrig rundt min genetiske arv, og jeg har oppdaget mye om meg selv gjennom å lære om andre kulturer, og deres åndelighet, sier han.

Å finne seg selv i dansen

Videoen er regissert av Marion Fransrud, som har arbeidet med artister som Lil Halima, Pen Gutt og flere.

– Under innspillingen hoppet hun ned i en vannbrønn med VHS-kameraet! Det får jo deg som artist til å gi alt du har i innspillingen, sier Hart.

De norske klesdesignerne Margaret Abeshu, Anna Bonden Borge og prisvinnende Ramona Salo har også bidratt med helt unike klær, håndlaget til dem som spiller i musikkvideoen.

Det endelige uttrykket beskriver Sid Hart best selv.

– Jeg vil presentere et åndelig, økologisk og personlig budskap over en elektronisk beat som folk fortsatt kan danse til, sier han, og fortsetter:

– Samtidig håper jeg at noen kan se seg selv, eller finne sannhet. Og det mens de viber.

Vokser inn i hverandre

– Hva ser du etter i kunstnere og designere du vil jobbe med?

– Det viktigste vært å kunne jobbe med modeller, kreatører og produsenter som har en direkte tilknytning til temaene jeg beundrer, sier han, og fortsetter:

– Jeg kan for eksempel ha en idé som jeg ønsker å utføre, men det mest spennende ved dette er jo å se hvordan idéen vokser og tar nye former i møte med andres kreativitet.

Han er ustoppelig.

– Alle mennesker har en iboende verden av referanser og opplevelser. Det er fascinerende hva som skjer når disse verdenene kommer i kontakt med hverandre, sier Hart.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen