Samfunnets empati

Kunstnere er ingen helter, men de kan fremdeles redde verden

Martin Romberg er en norsk klassisk komponist med utdanning fra Wien. Han vant Nopas musikkpris i 2015 for fiolinkonserten «Poemata Minora». I 2020 er han musikalsk leder for Roseslottet på Frognerseteren i Oslo. (Foto: Odd Geir Sæther.)
Martin Romberg er en norsk klassisk komponist med utdanning fra Wien. Han vant Nopas musikkpris i 2015 for fiolinkonserten «Poemata Minora». I 2020 er han musikalsk leder for Roseslottet på Frognerseteren i Oslo. (Foto: Odd Geir Sæther.)
La oss forvandle mistilliten i samfunnet til kunst, skriver musikalsk leder i Roseslottet, Martin Romberg.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Et oppspark til kunstnerne fra Martin Romberg.

Hvis du er en av de Covid-19-lammede kunstnerne, som nå sitter og myser foran de varme glørne i hyttepeisen, lurende på hva du står for og hvordan du skal agere overfor verdens hendelser de neste månedene og årene, er du i godt selskap.

Vi er alle en del av den øredøvende, dypt grublende tausheten i kultur-Norge.

Covid-19 krisen oppfører seg som sterk alkohol, fremskreden alderdom eller uskyldige barnefantasier. Den forteller oss helt uten filter hvem vi er og hva vi står for.

Mange norske kunstnere har i disse dager på den mest inngripende måte siden den andre verdenskrig fått avlyst konserter, forestillinger, konferanser, øvelser og utstillinger.

Annonse

Med et magisk pennestrøk ble verdens makt overdratt til et helsebyråkrati som bestemte seg for at det skal være tillatt å trenge seg sammen foran frossendisken på Coop, men forbudt å gå i Operaen.

Eksistensielt ubehag

Samtidig gnager det eksistensielle ubehaget innerst inne. Noe med tanken om at kunstens vesen er det motsatte av legevitenskapens etikk. Noe med tanken om at kunstnerrollen skal representere det frie ordet, at den skal stå opp når andre tier.

At kunsten skal vise at det er viktigere å vibrere i tre ektefølte minutter, enn å eksistere vibrasjonsløst og svimeslått gjennom et helt liv. At kunstens innerste vesen er å vise at det er viktigere å dø levende enn å leve som en død.

Det er dette den indre romantiske, barrikadestormende, modige, høylytte, provoserende og indre «kunstnertypen» tenker, han som nå er i dyp krise og depresjon. Han som har tatt munnbind på seg, og ikke lenger får ut et eneste ord. 

Jeg tror at denne kunstnertypen har visst lenge at hans dager har vært talte. At hans heltemot var på hell lenge før krisen. At han allerede for lengst har forvandlet seg til en småborger, men til det siste håpet at ingen skulle oppdage det, aller minst ham selv.

Den moderne kunstneren er i dag en som prioriterer barna sine, fremtiden, tryggheten, huset sitt, beskyttelsessfæren sin, det møysommelig oppbygde og så uendelig sårbare kontaktnettverket sitt. Han eier ikke noen annen sikkerhet, verken finansiell eller åndelig, slik det opp igjennom århundrene ble representert av kirken, hoffene, broderskapene, frimurerlosjer, adelsfamilier, industrimagnater eller velytere fra overklassen.

Samfunnets empati

Det finnes helter i denne verden. Som Edward Snowden og Jane Goddall. Som Fridtjof Nansen en gang i tiden. Som kritiske gravejournalister.

Men ikke vi kunstnere, vi er ingen helter. Vi er ikke lenger en Aksel Sandemose som vifter truende mot skolebarna med janteloven i hånden, eller en Émile Zola som tordner på førstesiden i L’Aurore mot offentlighetens overgrep mot Alfred Dreyfus.

Vi er ikke journalister. Vi graver ikke frem fakta og «sannheter». Vi er ikke aktivister. Vi stormer ikke barrikadene med tomater og råtne egg. Vi er ikke gule vester. Vi smadrer ikke butikkvinduer når vi er sinte. 

Vi er noe annet. Fordi vi har lært å lytte til det utenfor oss selv, det som forbinder oss med andre. Dette som vi kaller empati, og det som til slutt blir en universell stemme i kunsten.

Når den homoseksuelle komponisten Pyotr Ilyich Tchaikovsky i årevis ble presset av sin kone for penger for at hemmeligheten om hans seksualitet ikke skulle bli avslørt, noe som i datidens Russland betydde tukthus og død, svarte han ikke med sinne eller barrikadestorming.

Han svarte med å skrive de vakreste melodiene verden noensinne hadde hørt. Han svarte med å sette det vakre opp mot det stygge. Han svarte med uendelig empati for menneskeheten og dens tragedie.

Kunst kan redde verden

Å studere verden med empati er en forvandlingsprosess som gjør at man kan gjøre det ubehagelige, det narraktige, det svake og det menneskelige om til kunst.

Å studere verden med empati betyr at når du ser en ministers usynlige smil i munnviken der han nok en gang spar milliardene opp for å gi til de som rammes av restriksjonene, akkurat som det tilfredse nebbet til en fuglemor som forsiktig trykker meitemark ned i sine ungers gapende munner, forstår du at du selv hadde stått der med akkurat det samme fliret. For vi er alle til syvende og sist i slekt med fuglene.

Tilbake står en tro i ruiner. Men denne mistede troen kan vi forvandle til kunst. 

Før ytringsfriheten ble til, eksisterte ytringsforpliktelsen. Denne forpliktelsen kommer når våre utilstrekkeligheter blir forvandlet til noe større enn oss selv, slik at mennesker med kunstverket som støtdemper klarer å lytte til og snakke med hverandre.

Dette krever at kunstverket selv er universelt, og med universell forståelighet som grunnleggende material. Kunstverket er da ikke en heltedåd men en akt av lytting.

Vi er ingen helter. Men vi kan fremdeles redde verden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist