Samfunnets empati

Kunstnere er ingen helter, men de kan fremdeles redde verden

Martin Romberg er en norsk klassisk komponist med utdanning fra Wien. Han vant Nopas musikkpris i 2015 for fiolinkonserten «Poemata Minora». I 2020 er han musikalsk leder for Roseslottet på Frognerseteren i Oslo. (Foto: Odd Geir Sæther.)
Martin Romberg er en norsk klassisk komponist med utdanning fra Wien. Han vant Nopas musikkpris i 2015 for fiolinkonserten «Poemata Minora». I 2020 er han musikalsk leder for Roseslottet på Frognerseteren i Oslo. (Foto: Odd Geir Sæther.)
La oss forvandle mistilliten i samfunnet til kunst, skriver musikalsk leder i Roseslottet, Martin Romberg.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Et oppspark til kunstnerne fra Martin Romberg.

Hvis du er en av de Covid-19-lammede kunstnerne, som nå sitter og myser foran de varme glørne i hyttepeisen, lurende på hva du står for og hvordan du skal agere overfor verdens hendelser de neste månedene og årene, er du i godt selskap.

Vi er alle en del av den øredøvende, dypt grublende tausheten i kultur-Norge.

Covid-19 krisen oppfører seg som sterk alkohol, fremskreden alderdom eller uskyldige barnefantasier. Den forteller oss helt uten filter hvem vi er og hva vi står for.

Mange norske kunstnere har i disse dager på den mest inngripende måte siden den andre verdenskrig fått avlyst konserter, forestillinger, konferanser, øvelser og utstillinger.

Annonse

Med et magisk pennestrøk ble verdens makt overdratt til et helsebyråkrati som bestemte seg for at det skal være tillatt å trenge seg sammen foran frossendisken på Coop, men forbudt å gå i Operaen.

Eksistensielt ubehag

Samtidig gnager det eksistensielle ubehaget innerst inne. Noe med tanken om at kunstens vesen er det motsatte av legevitenskapens etikk. Noe med tanken om at kunstnerrollen skal representere det frie ordet, at den skal stå opp når andre tier.

At kunsten skal vise at det er viktigere å vibrere i tre ektefølte minutter, enn å eksistere vibrasjonsløst og svimeslått gjennom et helt liv. At kunstens innerste vesen er å vise at det er viktigere å dø levende enn å leve som en død.

Det er dette den indre romantiske, barrikadestormende, modige, høylytte, provoserende og indre «kunstnertypen» tenker, han som nå er i dyp krise og depresjon. Han som har tatt munnbind på seg, og ikke lenger får ut et eneste ord. 

Jeg tror at denne kunstnertypen har visst lenge at hans dager har vært talte. At hans heltemot var på hell lenge før krisen. At han allerede for lengst har forvandlet seg til en småborger, men til det siste håpet at ingen skulle oppdage det, aller minst ham selv.

Den moderne kunstneren er i dag en som prioriterer barna sine, fremtiden, tryggheten, huset sitt, beskyttelsessfæren sin, det møysommelig oppbygde og så uendelig sårbare kontaktnettverket sitt. Han eier ikke noen annen sikkerhet, verken finansiell eller åndelig, slik det opp igjennom århundrene ble representert av kirken, hoffene, broderskapene, frimurerlosjer, adelsfamilier, industrimagnater eller velytere fra overklassen.

Samfunnets empati

Det finnes helter i denne verden. Som Edward Snowden og Jane Goddall. Som Fridtjof Nansen en gang i tiden. Som kritiske gravejournalister.

Men ikke vi kunstnere, vi er ingen helter. Vi er ikke lenger en Aksel Sandemose som vifter truende mot skolebarna med janteloven i hånden, eller en Émile Zola som tordner på førstesiden i L’Aurore mot offentlighetens overgrep mot Alfred Dreyfus.

Vi er ikke journalister. Vi graver ikke frem fakta og «sannheter». Vi er ikke aktivister. Vi stormer ikke barrikadene med tomater og råtne egg. Vi er ikke gule vester. Vi smadrer ikke butikkvinduer når vi er sinte. 

Vi er noe annet. Fordi vi har lært å lytte til det utenfor oss selv, det som forbinder oss med andre. Dette som vi kaller empati, og det som til slutt blir en universell stemme i kunsten.

Når den homoseksuelle komponisten Pyotr Ilyich Tchaikovsky i årevis ble presset av sin kone for penger for at hemmeligheten om hans seksualitet ikke skulle bli avslørt, noe som i datidens Russland betydde tukthus og død, svarte han ikke med sinne eller barrikadestorming.

Han svarte med å skrive de vakreste melodiene verden noensinne hadde hørt. Han svarte med å sette det vakre opp mot det stygge. Han svarte med uendelig empati for menneskeheten og dens tragedie.

Kunst kan redde verden

Å studere verden med empati er en forvandlingsprosess som gjør at man kan gjøre det ubehagelige, det narraktige, det svake og det menneskelige om til kunst.

Å studere verden med empati betyr at når du ser en ministers usynlige smil i munnviken der han nok en gang spar milliardene opp for å gi til de som rammes av restriksjonene, akkurat som det tilfredse nebbet til en fuglemor som forsiktig trykker meitemark ned i sine ungers gapende munner, forstår du at du selv hadde stått der med akkurat det samme fliret. For vi er alle til syvende og sist i slekt med fuglene.

Tilbake står en tro i ruiner. Men denne mistede troen kan vi forvandle til kunst. 

Før ytringsfriheten ble til, eksisterte ytringsforpliktelsen. Denne forpliktelsen kommer når våre utilstrekkeligheter blir forvandlet til noe større enn oss selv, slik at mennesker med kunstverket som støtdemper klarer å lytte til og snakke med hverandre.

Dette krever at kunstverket selv er universelt, og med universell forståelighet som grunnleggende material. Kunstverket er da ikke en heltedåd men en akt av lytting.

Vi er ingen helter. Men vi kan fremdeles redde verden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar