Derfor satser Subjekt på spill

Spill er Norges største kultureksport. Mediene svikter i formidlingen av dette

Det var bred enighet om at «Hades» var årets spill i 2020. Spillet er et tydelig eksempel på videospill som kunst, skriver Paul Omar Lervåg. (Foto: Supergiant Games.)
Det var bred enighet om at «Hades» var årets spill i 2020. Spillet er et tydelig eksempel på videospill som kunst, skriver Paul Omar Lervåg. (Foto: Supergiant Games.)
Vi kan naturligvis ikke løse problemet, men Subjekt ønsker å bidra til å anerkjenne gamingkulturen og utvide samtalen om spill.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Subjekt oppretter ny spillkategori. Fremover vil du kunne lese gamingnyheter og -anmeldelser i Subjekt.

I Kulturdepartementets rapport om dataspill skriver regjeringen at de ønsker å løfte området som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet.

At regjeringen tar videospill på alvor er svært gledelig, men hvor er norske medier?

Gaming og spillkultur er svært utbredt i Norge, og likefullt skuffende underdekket.

Heldigvis finnes nisjemedier som Pressfire.no, Gamer.no og Gamereactor.no, og nå får de økt konkurranse fra Subjekt, som utvider med ny kategori om spill.

Annonse

Subjekts lesere vil derfor se et økt søkelys på videospill som kultur i 2021.

Dette er grunnen.

Bilde fra spillet «Conan Exiles». (Foto: Funcom.)

Manglende mediedekning

Det nærmer seg flere tiår der videospill har vært et dominerende kulturuttrykk verden over, også i Norge.

Derfor er det underlig at kulturuttrykket ikke skrives mer om.

I Kulturrådet-rapporten «Kunst i tall» (2018) kommer det frem at videospill var Norges største kultureksport, og vi spiller ikke mindre under koronapandemien.

Drivkraften bak dette er norske selskaper som Funcom, med store lanseringer som «Conan Exiles» og «Mutant Year Zero».

Vil du skrive om spill i Subjekt? Send et kort motivasjonsbrev til Subjekts redaktør

Det internasjonalt anerkjente spillet «Assassin’s Creed: Valhalla» har lagt sin handling til Rogaland og Hordaland. (Foto: Ubisoft.)

En forbigått kulturbegivenhet

Pressedekningen var heller ikke tilstrekkelig da «Assassin’s Creed: Valhalla» ble lansert av Ubisoft 10. november i fjor.

Ikke bare var deler av spillets handling satt til Rogaland og Hordaland, men spillet handlet om norske vikinger i England.

Vi kan heller ikke glemme at den norske artisten Einar Selvik lagde musikk til spillet.

Man burde ha sett flere innslag hos rikskringkasterne, så vel som riksmediene, som forklarer hvilken betydning dette har for norsk kulturliv og annen næring.

Alt vi fikk var en spillanmeldelse og artikler som nevnte spillet i forbifarten.

Les også: Storslagen på PC, søppel på Xbox

The Gathering er verdens nest-største datatreff og arrangeres årlig på Hamar. (Foto: Vidar Ruud/NTB.)

Videospill fortjener mer dekning

Videospill er såpass utbredt at NRK burde hatt et fast tv-program om gaming.

Gamere fortjener dessuten spalteplass i mediene, selv om de er svært dyktige til å lage eget innhold på demokratiserte plattformer som Youtube.

For dersom mediene ikke inkluderer dem, er det mediene selv som vil tape. Mot techgigantene.

Film og tv anerkjennes som en del av høykulturen, og som viktig kulturarv.

Videospill derimot, blir behandlet som et underlegent kulturprodukt uten varig betydning for den norske kulturen.

Til tross for at historien har vist at både film og tv en gang ble utsatt for den samme behandlingen.

Vinnerne av verdensmesterskapet i «League of Legends» i 2019. (Foto: Joao Ferreira.)

Større enn Super Bowl

Videospill er ikke et tidsfordriv som de unge kaster bort tiden på.

Globalt har e-sport mange, mange utøvere, og stadig flere næringer kretser seg rundt gaming.

Business Insider kunne blant annet avsløre at «League of Legends»-finalen hadde over 100 millioner seere i 2019.

Det er en stor begivenhet som lett konkurrerer med store sportsbegivenheter, som Super Bowl, som hadde 98,2 millioner seere det samme året.

Norge har dessuten Fortnite-spillere på verdenstoppen, faktisk den regjerende verdensmester, og flere dyktige e-sport-spillere som konkurrerer på toppnivå.

Egenreklame: Støtt Subjekts spill-satsing ved å abonnere på Subjekt Pluss

Fra det helt unike spanske 2D-spillet «Gris», lansert i 2016. (Foto: Nomada Studio.)

Kunstrevolusjonen videospill

Videospill kan og bør dessuten snart anerkjennes som en hybrid av flere kunstformer, slik filmen har audiovisuelle kvaliteter.

Spillene har lyd og bilde, som filmen, men inkluderer dessuten interaktiv historiefortelling i én og samme pakke.

Det som gjør videospill helt unikt, er at spilleren gis handlekraft i historien.

Mens film og tv er en relativt passiv opplevelse, er videospill et uttrykk der deltakeren må bidra.

Videospill er dessuten den første kunstformen som bruker 3D-grafikk og koding for å skape et nytt uttrykk.

Dets potensiale blir derfor endeløst, og skaper muligheten til å fortelle historier på en måte romanen og filmkunsten ikke kan by på.

Betrakteren en del av kunstverket hun eller han betrakter – det er en revolusjonerende nyvinning ikke mange har tatt innover seg.

Men videospill står ikke stille, og utvikler seg stadig.

Med virtual reality (VR) vil innlevelsen i videospill inkludere førstepersons perspektiv.

Det betyr at historien ikke bare drar oss inn, men at vi kan bli satt i en annen persons perspektiv. Det vil ikke bare revolusjonere videospill, men måten vi mennesker skaper forståelse for hverandre.

Artikkelen er oppdatert 13. januar med en tilleggsopplysning: Det var Pressfire.no som sammenlignet ulike rapporter og kom fram til at videospill er Norges største kultureksport.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker