Mediebildet av NTNU Kunstakademiet fra våren 2020 har vært preget av kritikk både fra studenter og ansatte, to forhold som har innflytelse på hverandre i et lite miljø.
NTNU valgte å håndtere dette med møter, workshops og oppfølgingstiltak med studenter, og en arbeidsmiljøundersøkelse med de ansatte.
Rapporten som ble presentert de KiT-ansatte fredag formiddag den 29. januar var resultatet av det sistnevnte.
For å møte studentkritikken fra våren 2020, ble det først gjennomført et allmøte med studentene før sommeren.
Møtet var organisert som en world café med gruppearbeid.
Deretter ble det satt ned en arbeidsgruppe bestående av fire studenttillitsvalgte og to ansatte.
Arbeidsgruppen har gått gjennom artiklene, samt innspillene i allmøtet med studentene, og det er gjennomført tre møter gjennom høsten.
Utfordringene som er kartlagt i allmøter og arbeidsmøter, er tatt inn i ledergruppen og jobbet videre med.
Et av punktene som har kommet fram i arbeidet med studentene, er at de opplever å bli trukket inn i konflikter mellom ansatte, og dette er noe de ga tydelig utrykk for at de ikke ønsker.
I tillegg er kommunikasjon et sentralt tema i kritikken, og det er foreløpig gjennomført to tiltak.
Det ene er å opprette en ny stilling som studiekonsulent ved KiT, og i den inkludere ansvar for utvikling og drift av kommunikasjonsstrategi ovenfor studenter.
Det andre tiltaket er å arrangere egne kurs for faglærere ved KiT om plattformen som benyttes i studentkommunikasjonen.
I slutten av november ble det gjennomført et nytt allmøte med studentene, også dette med gruppearbeid.
Det tredje allmøtet med studentene er planlagt i mars.
Instituttledelsen gjennomfører i tillegg møter med studenttillitsvalgte hver 14. dag.
Når det gjelder kvaliteten på utdanningen, har fakultetet satt av midler til å gjennomføre en periodisk evaluering i 2021, med et uavhengig evalueringspanel.
Subjekt-redaktørens kritikk: Arbeidsmiljøutredningen på Kit er et dårlig stykke PR-arbeid