Kjære folkevalgte

Vi i kulturbransjen har lenge sittet stille. Nå har vi fått nok

Kulturlivet er også en bransje, en næring, som også trenger å bli tatt på alvor, skriver Emilie Heldal Lidsheim, som for tiden er aktuell med forestillingen «Så som i himmelen» på Nordland teater. (Foto: Presse.)
Kulturlivet er også en bransje, en næring, som også trenger å bli tatt på alvor, skriver Emilie Heldal Lidsheim, som for tiden er aktuell med forestillingen «Så som i himmelen» på Nordland teater. (Foto: Presse.)
Kulturen må også få leve under en pandemi. For det er nå vi som folk trenger den som mest, skriver Emilie Heldal Lidsheim.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Nå kan teatrene kun sette opp stykker for maks 100 publikummere.

Kjære folkevalgte.

Vi i kulturbransjen har lenge sittet forholdsvis stille under denne krisen med tillit til at dere tar gode og veloverveide beslutninger til fellesskapets beste.

For selv om vår bransje var den første til å stenges ned og kanskje vil bli den siste til å komme helt tilbake til normalen igjen, har vi akseptert tiltak og smittevern i god tro om at dette var det mest fornuftige for å holde smitten nede og at dette var vårt bidrag til vår felles dugnad.

Siden har vi registrert at vi ikke har vært førsteprioritet. Vi har registrert at det har vært lettere å gifte seg på H&M enn i en kirke, lettere å gå på Ikea eller et stappfullt storsenter på en lørdag enn å høre musikk i et stort kulturhus på en torsdag.

Annonse

Vi har i løpet av få dager både blitt oppfordret til å reise ut og spille for det norske folk, for så å bli holdt hjemme og avlyse alt av jobber.

Dere har tatt vare på store deler av næringslivet, så fly kan fylles til randen, mens kulturbransjen har måttet stenge ned og avlyse i stillhet.

Vi har ikke sagt så mye, men levd i den tro at dette er til det beste.

At vår tur vil komme så fort det er forsvarlig å åpne igjen.

Ikke forskningsbasert

Men nå er vår tillit satt på en real prøve. Nå kan vi dessverre ikke lenger sitte stille i tillitens navn og vente. Nå har vi faktisk fått nok.

Da publikumsantallet ble endret fra skarve 200 til 100 i saler med fastmonterte seter, da rant rett og slett begeret over.

Om dette tiltaket hadde vært basert på troverdig forskning, om det å gå i teater var en stor smittekilde over det ganske og langstrakte land, da hadde vi sittet stille i den skakkjørte og delvis forliste skuten vår litt til.

Men dette er ikke basert på noen forskning som vi kan finne. Dette handler om noe helt annet.

Nok er nok

Vi er for tiden i gang med oppsetningen av musikalen «Så som i himmelen» på Nordland teater – i et område og i en landsdel med minimal smitte.

Musikalen handler kort fortalt om en bygd som blir utfordret på sine normer og ukulturer når en tidligere bygdeværing og verdensberømt dirigent flytter tilbake og begynner å jobbe med et kor og dets indre liv.

Det handler om å være seg selv, tørre å si ifra og ta vare på hverandre og fellesskapet.

Dette er en historie som kanskje er viktigere enn noen gang å formidle.

Publikum har kommet gråtende, takknemlige og lykkelige ut av salen, og vi har for første gang på lenge følt at kulturen får rom til å være så samfunnsnyttig, berørende og viktig som den faktisk er.

Videre har Nordland teater på tross av begrenset publikum og påfølgende økonomisk tap allikevel gått inn for å sette opp denne produksjonen på turné.

I lys av forestillingens kjernebudskap om å ta vare på hverandre og si ifra om urett vil vi si: nok er nok.

100 skarve

Vi skal den kommende måneden turnere med denne musikalen i Nord-Norge.

Tromsø, Harstad, Finnsnes og Sandnessjøen står for tur, for å nevne noen steder.

Ta for eksempel Tromsø. Her er det for tiden registret 9,1 per 100.000 smittede de siste 14 dager, ifølge VGs smitteoversikt.

Oslo har til sammenligning 162,7 per 100.000.

Statistikken sier at smitte først og fremst skjer i hjemmet og til sist med bare 0,3 prosent av tilfellene på kulturelle arrangementer, ifølge Aftenpsoten.

Tromsø kulturhus rommer i alt 613 publikummere og vi skulle i utgangspunktet spille for 200.

Nå er det endret til 100 personer.

Ingen smittede

Et annet eksempel er Harstad.

Her har det de siste 14 dagene vært 0 smittede.

Kulturhuset rommer 1.000 fastmonterte stoler, men med de nye reglene får vi spille for 100 personer.

Ser dere ironien i dette?

Ser dere det meningsløse ved at 100 av de 200 utvalgte publikummerne får returnert sine billetter, at teateret får halvert de allerede sterkt reduserte billettinntektene?

For det er nettopp det vi ser. Ingen mening. Ingen.

Lytt

Hadde det vært en reell fare for stor smitte hadde vi akseptert dette uten en lyd.

Men dette er ikke tilfellet.

Vi ber dere derfor innstendig om å lytte til oss nå.

Vi ber dere om å innføre lokale tiltak ut ifra den reelle smittesituasjonen framfor nasjonale tiltak.

Vi ber dere la kulturen få leve også under en pandemi.

For det er nå vi som folk trenger den som mest.

Det er nettopp i en slik krise at kulturen blir avgjørende for oss mennesker.

Og om den ikke får leve nå, kan vi heller ikke garantere et rikt og levende kulturliv når vi en gang er tilbake til normalen.

Vi vil også minne dere på at vi i kultursektoren faktisk er en bransje som er avhengig av publikum og aktivitet for å overleve.

Vi er ikke en bransje som bare kan settes på vent, som driver med kultur for moro skyld.

Vi er en bransje, en næring, som også trenger å bli tatt på alvor.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar