Kjære folkevalgte

Vi i kulturbransjen har lenge sittet stille. Nå har vi fått nok

Kulturlivet er også en bransje, en næring, som også trenger å bli tatt på alvor, skriver Emilie Heldal Lidsheim, som for tiden er aktuell med forestillingen «Så som i himmelen» på Nordland teater. (Foto: Presse.)
Kulturlivet er også en bransje, en næring, som også trenger å bli tatt på alvor, skriver Emilie Heldal Lidsheim, som for tiden er aktuell med forestillingen «Så som i himmelen» på Nordland teater. (Foto: Presse.)
Kulturen må også få leve under en pandemi. For det er nå vi som folk trenger den som mest, skriver Emilie Heldal Lidsheim.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Nå kan teatrene kun sette opp stykker for maks 100 publikummere.

Kjære folkevalgte.

Vi i kulturbransjen har lenge sittet forholdsvis stille under denne krisen med tillit til at dere tar gode og veloverveide beslutninger til fellesskapets beste.

For selv om vår bransje var den første til å stenges ned og kanskje vil bli den siste til å komme helt tilbake til normalen igjen, har vi akseptert tiltak og smittevern i god tro om at dette var det mest fornuftige for å holde smitten nede og at dette var vårt bidrag til vår felles dugnad.

Siden har vi registrert at vi ikke har vært førsteprioritet. Vi har registrert at det har vært lettere å gifte seg på H&M enn i en kirke, lettere å gå på Ikea eller et stappfullt storsenter på en lørdag enn å høre musikk i et stort kulturhus på en torsdag.

Annonse

Vi har i løpet av få dager både blitt oppfordret til å reise ut og spille for det norske folk, for så å bli holdt hjemme og avlyse alt av jobber.

Dere har tatt vare på store deler av næringslivet, så fly kan fylles til randen, mens kulturbransjen har måttet stenge ned og avlyse i stillhet.

Vi har ikke sagt så mye, men levd i den tro at dette er til det beste.

At vår tur vil komme så fort det er forsvarlig å åpne igjen.

Ikke forskningsbasert

Men nå er vår tillit satt på en real prøve. Nå kan vi dessverre ikke lenger sitte stille i tillitens navn og vente. Nå har vi faktisk fått nok.

Da publikumsantallet ble endret fra skarve 200 til 100 i saler med fastmonterte seter, da rant rett og slett begeret over.

Om dette tiltaket hadde vært basert på troverdig forskning, om det å gå i teater var en stor smittekilde over det ganske og langstrakte land, da hadde vi sittet stille i den skakkjørte og delvis forliste skuten vår litt til.

Men dette er ikke basert på noen forskning som vi kan finne. Dette handler om noe helt annet.

Nok er nok

Vi er for tiden i gang med oppsetningen av musikalen «Så som i himmelen» på Nordland teater – i et område og i en landsdel med minimal smitte.

Musikalen handler kort fortalt om en bygd som blir utfordret på sine normer og ukulturer når en tidligere bygdeværing og verdensberømt dirigent flytter tilbake og begynner å jobbe med et kor og dets indre liv.

Det handler om å være seg selv, tørre å si ifra og ta vare på hverandre og fellesskapet.

Dette er en historie som kanskje er viktigere enn noen gang å formidle.

Publikum har kommet gråtende, takknemlige og lykkelige ut av salen, og vi har for første gang på lenge følt at kulturen får rom til å være så samfunnsnyttig, berørende og viktig som den faktisk er.

Videre har Nordland teater på tross av begrenset publikum og påfølgende økonomisk tap allikevel gått inn for å sette opp denne produksjonen på turné.

I lys av forestillingens kjernebudskap om å ta vare på hverandre og si ifra om urett vil vi si: nok er nok.

100 skarve

Vi skal den kommende måneden turnere med denne musikalen i Nord-Norge.

Tromsø, Harstad, Finnsnes og Sandnessjøen står for tur, for å nevne noen steder.

Ta for eksempel Tromsø. Her er det for tiden registret 9,1 per 100.000 smittede de siste 14 dager, ifølge VGs smitteoversikt.

Oslo har til sammenligning 162,7 per 100.000.

Statistikken sier at smitte først og fremst skjer i hjemmet og til sist med bare 0,3 prosent av tilfellene på kulturelle arrangementer, ifølge Aftenpsoten.

Tromsø kulturhus rommer i alt 613 publikummere og vi skulle i utgangspunktet spille for 200.

Nå er det endret til 100 personer.

Ingen smittede

Et annet eksempel er Harstad.

Her har det de siste 14 dagene vært 0 smittede.

Kulturhuset rommer 1.000 fastmonterte stoler, men med de nye reglene får vi spille for 100 personer.

Ser dere ironien i dette?

Ser dere det meningsløse ved at 100 av de 200 utvalgte publikummerne får returnert sine billetter, at teateret får halvert de allerede sterkt reduserte billettinntektene?

For det er nettopp det vi ser. Ingen mening. Ingen.

Lytt

Hadde det vært en reell fare for stor smitte hadde vi akseptert dette uten en lyd.

Men dette er ikke tilfellet.

Vi ber dere derfor innstendig om å lytte til oss nå.

Vi ber dere om å innføre lokale tiltak ut ifra den reelle smittesituasjonen framfor nasjonale tiltak.

Vi ber dere la kulturen få leve også under en pandemi.

For det er nå vi som folk trenger den som mest.

Det er nettopp i en slik krise at kulturen blir avgjørende for oss mennesker.

Og om den ikke får leve nå, kan vi heller ikke garantere et rikt og levende kulturliv når vi en gang er tilbake til normalen.

Vi vil også minne dere på at vi i kultursektoren faktisk er en bransje som er avhengig av publikum og aktivitet for å overleve.

Vi er ikke en bransje som bare kan settes på vent, som driver med kultur for moro skyld.

Vi er en bransje, en næring, som også trenger å bli tatt på alvor.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU