Solidaritet som kunstnerisk praksis står i sentrum for utstillingen på Kunstnernes hus (Foto: Wilmar Lozano.)
Vernissageguiden

Oslos beste og mest koronavennlige utstillinger akkurat nå

Hovedstaden er nok en gang nedstengt av smittehensyn, men ikke blottet for kunstopplevelser av den grunn.
Saken er Dette er de mest konoravennlige kunstopplevelsene i Oslo akkurat nå.

– Gallerier og kunstutsalg må stenge, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) søndag.

Aldri før har beskjeden vært så tydelig.

I forbindelse med atter en nedstenging av Oslo, ber byrådslederen oss om å på ny holde oss hjemme og unngå kontakt. Men fortvil ikke – det er mulig å få med seg kunst også fra hjemmekontoret.

Dette er Oslos beste (og mest koronavennlige) kunstopplevelser akkurat nå:

Skade Henriksen har forvandlet Norsk billedhoggerforenings prosjektrom til en gedigen lysboks. (Foto: Norsk billedhoggerforening.)

Bevegende lys på T-banen

Står fra 15. januar til og med 1. august

På Carl Berner T-banestasjon kan man se vindusutstillingen «Light is moving» av den Bergensbaserte kunstneren Skade Henriksen. For anledningen er Norsk billedhoggerforenings prosjektrom tatt i bruk som en stor skala lysboks.

Henriksen har fylt de store visningsrommene med lys og tildekket vinduene med stedsspesifikke tegninger som viser spektakulære og snødekte fjellandskap.

Uttrykksmessig, henspiller Henriksens lysboks på reklameplakater kjent fra nettopp offentlig transportstasjoner. Men i motsetning til reklameselskapene, vil ikke Henriksen selge deg noe. Snarere, byr hans nedtonede, men likevel drastiske landskapsskildringer på en veltrengt – om så kun innbilt – virkelighetsflukt.

Otobong Nkanga viser sin første soloutstilling i Norge (Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad kunstsenter.)

Digital omvisning på Henie Onstad Art Channel

Vises fra 13. november 2020 til 23. mai

I november skulle Henie Onstad kunstsenter har åpnet utstillingen «Uncertain where the next wind blows» av Otobong Nkanga. Nkanga, som er født i Kano, Nigeria, men bosatt i Antwerpen, er første mottaker av Lise Wilhelmsen Award – og det er i forlengelse av dette at hun nå viser sin første separatutstilling her til lands.

Utstillingen på Henie Onstad kunstsenter understreker den tekniske bredden i Nkangas kunstnergjerning i sin sammensetning av tekstil, installasjon, tegning og skulptur. Tematisk tar utstillingen for seg en rekke spørsmål knyttet til handel og produksjon av råvarer, hvordan mennesker og varer forflytter seg og hvordan denne komplekse sirkulasjonen påvirker naturen.

«Uncertain where the next wind blows» er vel å merke åpen, men siden vi i Oslo har blitt bedt om å holde oss hjemme, er nok akkurat de neste ukene bedre å ta til takke med den korte, men svært innholdsrike digitale omvisningen i utstillingen ved kurator Karen Reini.

Digital introduksjon til utstillinga «Actions of Art & Solidarity» (Foto: Kunstnernes hus/OCA.)

Kunst og solidaritet på Kunstnernes Hus

Vises fra 20. januar til 21. mars

Også Kunstnernes hus inviterer til digital kuratoromvisning i sin aktuelle utstilling med kurator Katya García-Antón. «Actions of Art & Solidarity» undersøker det kunstneriske potensialet i solidaritetsbegrepets reaktualisering de siste tiårene.

Utstillingen, som er produsert i samarbeid med Office of Contemporary Art Norway (OCA), byr på verk av både norske og internasjonale kunstnere som utforsker tema som klima, økonomi, kjønn og etnisitet.

I dette ambisiøse utstillingsprosjektet, trekker García-Antón både linjer tilbake i kunsthistorien og forsøker å forskuttere hvordan solidaritetsbegrepet kan påvirke kunstfeltet fremover.

Utover utstillingen og omvisningen over har også kunstner Elin Már Øyen Vister, i samarbeid med flere av kunstnerne inkludert i utstillingen, komponert spillelisten «Songs of Solidarity – Lift Every Voice».

På Fotogalleriet kan du se utstillingen «Softwalks» av Andreas Angelidakis (Foto: Jon Gorospe/Fotogalleriet.)

Vindusutstilling på Fotogalleriet

Åpen fra 20. januar til 24. mai

Tar du turen innom Møllergata, kan du se utstillingen «Softwalks» av den gresk-norske kunstneren Andreas Angelidakis. «Softwalks» tar utgangspunkt i Fotogalleriets historie, som en institusjon for fotografi – hvis mandat, i takt med mediet, har utviklet seg til å favne langt mer enn tradisjonelt foto.

Angelidakis, som er utdannet arkitekt, viser i utstillingen en blanding av videoverk, skulptur og installasjon, proppet med referanser til alt fra internettkultur til doriske søyler.

«Softwalks» er laget med ønske om å bygge bro mellom visningsrommet og dets omgivelser – slik fungerer utstillingen også når den ses fra gata. Her finnes også en QR-kode som gjør det mulig å se Angelidakis’ videoverk uten å tre inn i rommet.

* Undertegnede er tidligere produksjons- og administrasjonsansvarlig ved Fotogalleriet