Det viser nye tall fra Mediebedriftenes landsforening (MBL).
– Vi har lenge sett at norske mediebrukere har gått til våre redaksjonelle medier for å holde seg oppdatert på pandemien, og nå ser vi altså en koronaeffekt også i de offisielle opplagstallene, sier administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, i en pressemelding.
Over 1,2 millioner abonnementer er nå heldigitale, og det digitale opplaget øker med tolv prosent.
85 prosent av de sammenlignbare titlene opplever fremgang, ifølge MBLs tall.
– Dette viser at journalistikken faktisk kan finansiere journalistikken om innholdet oppleves som godt og relevant, sier Øgrey.
Bremset nedgang i papiraviser
Papiraviser har gått jevnt ned over lang tid. I 2019 gikk papiropplaget ned med 13 prosent. Det gikk også ned i fjor, men kun med fire prosent.
– I en tid hvor informasjonsbehovet er stort, søker mange i større grad til kilder man har høy tillit til for å orientere seg i nyhetsbildet. Stadig flere nordmenn mener det er viktig å bruke et variert utvalg av nyhetskilder og å være oppdatert til enhver tid, sier Øgrey.
Halvparten av dem under 30 år har tilgang på avisabonnement, ifølge MBL. Nær tre av fire nordmenn betaler for abonnementene selv, og svært mange abonnerer på mer enn én tittel.
VG og Hjemmet størst
VG, medregnet papiravis og VG+, er fremdeles Norges største avis etter opplag, med et opplag på over 287.000. Det er en vekst på åtte prosent fra året før.
De er fulgt av Aftenposten og Dagbladet, med henholdsvis 257.000 og 115.000. Deretter følger Dagens næringsliv, Bergens tidende og Adresseavisen.
Samtidig gikk salget noe ned for magasiner og ukeblader når det gjelder sammenlignbare titler. Opplaget endte på litt over én million i fjor, noe som er en nedgang på 3,9 prosent.
I fjor ble det solgt 35 millioner blader, hvorav Hjemmet fortsatt er landets største magasin opplagsmessig.