Annonsørinnhold

Deler ut 500.000 kroner til kunstner. Her kommer pengene i Lorck Schive Kunstpris fra

Lorck Schive Kunstpris deles ut annethvert år til en av landets fremste samtidskunstnere. Blant tidligere prismottakere finner vi Vanessa Baird, Vibeke Tandberg og Marianne Heier. Direktør for Trondheim kunstmuseum, Johan Börjesson, kan fortelle at det ligger en helt spesiell historie bak pengepremien på hele 500.000 kroner, som gjør det til landets største kunstpris. (Foto: Presse.)
Lorck Schive Kunstpris deles ut annethvert år til en av landets fremste samtidskunstnere. Blant tidligere prismottakere finner vi Vanessa Baird, Vibeke Tandberg og Marianne Heier. Direktør for Trondheim kunstmuseum, Johan Börjesson, kan fortelle at det ligger en helt spesiell historie bak pengepremien på hele 500.000 kroner, som gjør det til landets største kunstpris. (Foto: Presse.)
I dag åpner utstillingen til Lorck Schive Kunstpris ved Trondheim kunstmuseum. Den gjeve pengepremien på 500.000 skal deles ut til én av de fire nominerte kunstnerne.
Saken er Lorck Schive Kunstpris deles ut for femte gang i år. Utstillingen åpner i dag.

Det har vært travle dager på Trondheim kunstmuseum, men i dag åpner endelig den store begivenheten Lorck Schive Kunstpris.

For i tillegg til å være landets største kunstpris, er det dessuten en utstilling, hvor de fire nominerte kunstnerne stiller ut arbeider skapt for anledningen.

En av dem vil motta en pengepremie på hele 500.000 kroner.

Johan Börjesson er direktør på Trondheim kunstmuseum. (Foto: Presse.)

Norges største kunstnerpris

Direktør for Trondheim kunstmuseum, Johan Börjesson, kan fortelle at det ligger en helt spesiell historie bak pengene.

Annonse

– På slutten av 1800-tallet testamenterte Christian Lorck Schive og hans hustru eiendommene sine til en stiftelse. Pengene i det legatet gikk til å støtte nevøen deres, som var kunstmaler. Det ble senere opprettet stipender på ulik størrelse av legatet, som unge kunstnere kunne søke – siden nevøen var ung da legatet ble laget, sier han.

Hospitalsforstander Christian Lorck Schive (1805-79) ble født inn i en familie som eide flere eiendommer i og rundt Trondheim, blant de Elgeseter Gård.

Det gjorde det mulig for Lorck Schive å selv investere i eiendom. Sammen med sin kone, Marine Sophie Wille (1803-89), opprettet de i 1878 et legat, Christian Lorck Schive og hustrus legat, i første omgang for nevøen Jacob Oxholm Schive.

Siden legatets opprettelse og frem til 2000-tallet, fungerte det som et stipend for lovende kunstmalere og billedhuggere. I 2005 tok Norske billedkunstnere (NBK) over forvaltningen av legatet, og det ble bestemt at det skulle opprettes en kunstpris.

Dermed har Lorck Schive Kunstpris fått både kunstfaglig og nasjonal tyngde. Men selve inntektene til kunstprisen er det noen av Trondheims innbyggere som står for.

Prisen kommer fra festeavgifter, fra omkring 90 tomter i byen.

Avgiften betaler produksjonsstøtten og selve kunstprisen på 500.000 kroner.

– Pengene fra festeavgiftene går rett inn i prisen. Det er ganske unikt og uvanlig, men en veldig effektiv og rettferdig løsning, sier Börjesson.

Kommunikasjonsrådgiver ved Trondheim kunstmuseum, Øyvind Kvarme, forteller at Lorck Schive var en viktig person i Trondheim i sin samtid, og nå for Trondheim som kulturby.

– Takket være Trondheims innbyggere så fortsetter prisen å eksistere, sier han.

Matias Faldbakken er en av de fire nominerte kunstnerne til Lorck Schive Kunstpris. (Foto: Presse.)

Lokale midler, nasjonal pris

Trondheim kunstmuseum er et av de eldste kunstmuseene i Norge. Det har en sterk nasjonal kobling til kunstprisen, og Börjesson forteller at han synes det er viktig å få lov til å utdele en nasjonal pris som Lorck Schive Kunstpris.

Prisen deles ut annet hvert år, og bidrar til at det skapes fire nye verk til Trondheim kunstmuseums saler, og av fire av landets fremste kunstnere.

– Å kunne vise kunst på det nivået, og at det er spesifikt adressert til de salene og publikum, er helt fantastisk, sier Börjesson, og fortsetter:

– Vi skal bistå kunstnerne i å realisere verkene og få de på plass på best mulig måte. Det er en positiv utfordring å ha, som gjør at kunstmuseet vokser litt for hver gang.

Øyvind Kvarme mener at institusjonene og kunstnerne trenger hverandre.

– Det er et samarbeidsprosjekt, som gir mulighet til å formidle samtidskunst av svært høy kvalitet ut til folk, sier Kvarme og fortsetter,

– Prisutstillingen gir oss muligheten til å fremheve variasjonen og bredden i samtidskunstfeltet ved å hylle dyktige kunstnere.

Steinar Haga Kristensen er en av de fire nominerte kunstnerne til Lorck Schive Kunstpris. (Foto: Presse.)

Fra en kunstner til en annen

For kunstnerne er det mer enn bare en pengepremie – det er også kunstfaglig anerkjennelse.

Nominasjonene til prisen foregår nemlig av fire uavhengige organ, som nominerer inntil elleve kandidater. De ulike nominasjonsorganene er Statens stipendkomité, Trondheim kunstmuseum, Norsk kritikerlag og Norsk kuratorforening. Deretter velger styret i Lorck Schive og hustrus legat ut fire av de nominerte kunstnerne, som inviteres til å stille ut på Trondheim kunstmuseum.

De får en produksjonsstøtte på 150.000 kroner hver.

– Hva skal til for å nomineres?

– Kunstnerne som blir nominert må ha et vesentlig kunstnerskap, sier Kvarme, og fortsetter:

– Det er en unik nominasjonsprosess, fordi den går gjennom mange instanser, og det skal mye til for å bli nominert.

Videre forteller direktør Börjesson at dette er kunstfeltets egen pris til kunstnerne.

– De som nominerer jobber selv som kunstnere, kuratorer eller kritikere. Jurymedlemmene er kunstnere og kuratorer, og styret i Lorck Schive og hustrus legat består også av tre billedkunstnere. Det skal være kunsten som taler, sier han, og fortsetter:

– Å bli nominert er et solid bevis på at du er en betydningsfull kunstner.

De fire kunstnerne som har fått invitasjon til å stille ut i år er Tori Wrånes, Steinar Haga Kristensen, Kira Wager og Matias Faldbakken. De nominerte representerer på hver sin måte spydspissen av norsk samtidskunst, og har laget nye kunstverk til utstillingen.

Flere artikler om Lorck Schive Kunstpris kommer snart.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar