Still dere i kø til Ikea

Kulturlivet ofres på populismens alter. Gi folket billig kaviar og köttbullar!

Magnus Boyd er lysdesigner og initiativtaker til #redalert Norge. Han mener det haster å få tiltak på plass for å bedre kulturlivets situasjon, hvis ikke risikerer vi å miste store deler av feltet.
Magnus Boyd er lysdesigner og initiativtaker til #redalert Norge. Han mener det haster å få tiltak på plass for å bedre kulturlivets situasjon, hvis ikke risikerer vi å miste store deler av feltet.
Om vi skal ha et kulturliv i morgen, må det reddes i dag, skriver lysdesigner Magnus Boyd.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kultur-Norge har holdt stengt i flere måneder. Mange er nå bekymret for hva som vil være igjen etter pandemien.

Der Ikea kan sette tak på egne besøk, blir kulturbransjen tvunget i ulykken.

Hvorfor? Er vi lettere å ofre på populismens alter til fordel for flatpakker, billig Kavli kaviar og köttbullar?

Tydeligvis.

Vi kulturarbeidere holder jo bare på med en «hobby», så vi kan sitte stille i båten.

Annonse

Det gidder jeg ikke mere.

Båten skal skvulpes sånn at alle dere der ute som synes vi sutrer faktisk vet hva dere risikerer om regjeringen fortsetter å tvinge oss i knestående.

For der ligger vi. Med brukket rygg. På havets bunn.

Kultur er næring

Først en apell til Høyre og Jan Tore Sanner, for det er jo han som sitter på pengesekken: Kulturbransjen er en næring.

Den hadde en omsetning på 39 milliarder i 2018 og sysselsatte bortimot 60.000 direkte og indirekte.

Det er 39 milliarder grunner til å bli tatt seriøst om så ikke kunstens egenverdi ikke er nok.

Her blinker alle varsellamper og vi må krangle om hvorvidt en kirkebenk kan regnes som fastmontert sete mens andre næringer nærmest kan sette sine egne regler.

Best rustet for pandemi

Dernest en til helsemyndighetene.

Kulturbransjen, i alle fall de av oss som lever av live fremførelse av den, tilhører den næringen som er best rustet til å håndtere vårt virke under en pandemi.

Vi har gode rutiner og erfaring med håndtering av store folkemasser, system for smittesporing eksisterer allerede i vår infrastruktur og vi kan enkelt sørge for at publikum håndteres på en smittevern-forsvarlig måte.

FHI og regjering – dette kan vi, og det vet dere.

Ingen Netflix uten kultur

Så, til alle dere som sier «jeg driter i teater og konserter, jeg får alt jeg trenger på youtube og Netflix».

Hva tror dere skjer om kulturarbeidere blir lei av å stå med lua i hånden og må finne seg noe annet?

For det har faktisk begynt, 18,4 prosent forlot bransjen i fjor ifølge bfsp.

Da er det ikke bare live underholdning det går ut over, hele bransjen blir lidende, også de som lever av å lage serier på Netflix og HBO Nordic.

Bransjen vår er en herlig, kaotisk, ikke-homogen masse.

Det som skader noen av oss direkte, kommer til å gi ringvirkninger.

Skuespillere jobber både på lerret og film, lydfolk jobber både med konsert og studio, lysfolk jobber både med teater og tv.

Om vi skal ha et kulturliv i morgen, må det reddes i dag. Med klare, målrettede, tydelige og ikke minst oversiktelige tiltak.

Men for all del, kos deg i kø utenfor Ikea.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen