Still dere i kø til Ikea

Kulturlivet ofres på populismens alter. Gi folket billig kaviar og köttbullar!

Magnus Boyd er lysdesigner og initiativtaker til #redalert Norge. Han mener det haster å få tiltak på plass for å bedre kulturlivets situasjon, hvis ikke risikerer vi å miste store deler av feltet.
Magnus Boyd er lysdesigner og initiativtaker til #redalert Norge. Han mener det haster å få tiltak på plass for å bedre kulturlivets situasjon, hvis ikke risikerer vi å miste store deler av feltet.
Om vi skal ha et kulturliv i morgen, må det reddes i dag, skriver lysdesigner Magnus Boyd.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kultur-Norge har holdt stengt i flere måneder. Mange er nå bekymret for hva som vil være igjen etter pandemien.

Der Ikea kan sette tak på egne besøk, blir kulturbransjen tvunget i ulykken.

Hvorfor? Er vi lettere å ofre på populismens alter til fordel for flatpakker, billig Kavli kaviar og köttbullar?

Tydeligvis.

Vi kulturarbeidere holder jo bare på med en «hobby», så vi kan sitte stille i båten.

Annonse

Det gidder jeg ikke mere.

Båten skal skvulpes sånn at alle dere der ute som synes vi sutrer faktisk vet hva dere risikerer om regjeringen fortsetter å tvinge oss i knestående.

For der ligger vi. Med brukket rygg. På havets bunn.

Kultur er næring

Først en apell til Høyre og Jan Tore Sanner, for det er jo han som sitter på pengesekken: Kulturbransjen er en næring.

Den hadde en omsetning på 39 milliarder i 2018 og sysselsatte bortimot 60.000 direkte og indirekte.

Det er 39 milliarder grunner til å bli tatt seriøst om så ikke kunstens egenverdi ikke er nok.

Her blinker alle varsellamper og vi må krangle om hvorvidt en kirkebenk kan regnes som fastmontert sete mens andre næringer nærmest kan sette sine egne regler.

Best rustet for pandemi

Dernest en til helsemyndighetene.

Kulturbransjen, i alle fall de av oss som lever av live fremførelse av den, tilhører den næringen som er best rustet til å håndtere vårt virke under en pandemi.

Vi har gode rutiner og erfaring med håndtering av store folkemasser, system for smittesporing eksisterer allerede i vår infrastruktur og vi kan enkelt sørge for at publikum håndteres på en smittevern-forsvarlig måte.

FHI og regjering – dette kan vi, og det vet dere.

Ingen Netflix uten kultur

Så, til alle dere som sier «jeg driter i teater og konserter, jeg får alt jeg trenger på youtube og Netflix».

Hva tror dere skjer om kulturarbeidere blir lei av å stå med lua i hånden og må finne seg noe annet?

For det har faktisk begynt, 18,4 prosent forlot bransjen i fjor ifølge bfsp.

Da er det ikke bare live underholdning det går ut over, hele bransjen blir lidende, også de som lever av å lage serier på Netflix og HBO Nordic.

Bransjen vår er en herlig, kaotisk, ikke-homogen masse.

Det som skader noen av oss direkte, kommer til å gi ringvirkninger.

Skuespillere jobber både på lerret og film, lydfolk jobber både med konsert og studio, lysfolk jobber både med teater og tv.

Om vi skal ha et kulturliv i morgen, må det reddes i dag. Med klare, målrettede, tydelige og ikke minst oversiktelige tiltak.

Men for all del, kos deg i kø utenfor Ikea.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar