Jeg er dels same, oppvokst i Finnmark, og er blitt utsatt for en rekke «mikroaggresjoner» her i Oslo. Ofte er jeg blitt møtt med spørsmål om jeg eier reinsdyr og bor i lavvo. Føler jeg meg marginalisert av den grunn? Nei. Hev deg over det, skriver Vebjørn Pedersen. (Foto: Privat.)
Selvfølgelig skal de møte motstand

Ikke la dette skje uten offentlig debatt

Studentene som vil avkolonisere Norges musikkhøgskole sier at de ikke ønsker polarisering. De mener nok egentlig bare at de ikke ønsker motstand, skriver Vebjørn Pedersen.
Saken er Studenter på Norges musikkhøgskole beskriver å ha opplevd rasisme og taler for en avkolonisering av pensum på skolen.

I forrige uke kunne vi lese at debatten om «avkolonisering» hadde nådd Norges musikkhøgskole.

Denne radikale tendensen har beveget seg over en rekke høyskoler og universiteter i den vestlige verden de siste årene, og bør stoppes.

Derfor er det bra at en NMH-student endelig stiller seg kritisk til avkoloniseringsforslaget, men det er synd at vedkommende ikke stiller ved fullt navn.

Jeg har en viss forståelse for dette. Som en av de fem studentene som stilte seg imot en avkolonisering av Kunsthøgskolen i Oslo i fjor sommer, opplevde jeg og mine medstudenter hva det kan medføre å være kritisk til «avkolonisering» og «antirasisme».

I første omgang høres det jo så ondt ut. Men samtidig er det helt nødvendig at noen taler «antirasistene» midt imot.

Les også: – Vi må avkolonisere NMH

Rødt flagg

Initiativtakerne til avkoloniseringen av Norges musikkhøgskole sier i et intervju med Subjekt at de ikke ønsker til å bidra til mer polarisering på skolen.

Samtidig problematiserer de en kultur nettopp fordi den er vestlig og hvit, og dette i «antirasismens» navn. Det er nettopp denne retorikken som er polariserende.

Så de mener kanskje heller at de ikke ønsker motstand?

Akkurat slik foregikk det på Khio også, men at noen ønsker å gjennomføre en stille revolusjon på en offentlig institusjon uten debatt, burde få varsellampene til å blinke.

Det samme ønsket eksisterte blant avkolonisererne i Khio-saken i fjor, og i likhet med Khio er NMH finansiert med skattepenger.

Av den grunn mener jeg offentligheten har en viss rett til å få innsyn i hva det er som foregår der, spesielt når noen vil avkolonisere pensum. Det skal ikke skje uten offentlig debatt.

Derfor følger jeg spent med på hvor denne debatten går videre, og håper det blir skrevet mer om den, og rektoren må følgelig kommentere saken.

Jeg håper også at flere studenter kommer til å stille seg kritisk til dette radikale våset som presser seg frem i stadig flere av landets institusjoner.

Det er ikke rasistisk å påpeke at avkolonisering av fritt akademia er en dårlig idé.

Les også: Kritisk til avkolonisering av NMH

Pinlig offermentalitet

Ja, det finnes mange andre spennende musikktradisjoner enn den vestlige, og man kan absolutt argumentere for at disse er verdt å lære om på en høyere utdanning for musikk.

Spørsmålet er hvorfor skal dette absolutt skal innføres i studiet av klassisk musikk, som er av nettopp vestlig tradisjon?

At de ikke har noe godt svar på dette blir pinlig tydelig i deres egne argumentasjon, i eksemplene som blir dratt frem som bevis på at «rasismen» på NMH må håndteres.

Studenten som beskriver «rasistiske» opplevelser og «mikroaggresjoner», trekker frem at han eller hun er blitt forvekslet med en utvekslingsstudent, og blitt snakket til på engelsk.

Skal man avkolonisere skolen av den grunn?

Å snakke til noen norskspråklige på engelsk er sannsynligvis heller en ærlig feil. Eller mener noen virkelig at dette er uttrykk for rasisme?

Vil du bli kalt en rasist for å ha gjort en slik feil? Vi er bare mennesker.

Les også: «Hvitehavet» har ingenting med rasisme å gjøre

Hev deg over det

Er folk av minoritetsgrupper virkelig så hårsåre at de må behandles med silkehansker til enhver tid?

Siden jeg tilfeldigvis befinner meg i et par minoritetsgrupper selv, begynner jeg å bli rimelig lei av at hver gang noen av minoritetsbakgrunn blir utsatt for noe som kan oppleves som ubehagelig overhodet blir dette presentert som et uttrykk for rasisme.

Denne stakkarsliggjøringen er rett og slett nedlatende.

Dette er det fundamentale problemet med dagens såkalte «antirasisme».

Man snakker ned til de «undertrykte» minoritetsgruppene som om de ikke er mennesker som er i stand til å fikse sine egne problemer, og dette skjer gang på gang. De stakkars minoritetene.

Denne kampen har bevegd seg langt vekk fra MLKs drøm. Dette er helt tydelig i det omtalte flyvebladet som jeg har vært så heldig og blitt tilsendt.

De føler seg marginaliserte fordi de ser annerledes ut enn de fleste andre her i landet. Men hvor marginalisert er man egentlig, når man tar høyere musikkutdannin i et av verdens rikeste land?

Og hvor krenket skal man egentlig bli av slike «mikroaggresjoner»?

Selv er jeg dels same, oppvokst i Finnmark, flyttet til sør. Her har jeg ofte blitt møtt med spørsmål om jeg eier reinsdyr og bor i lavvo.

Følte jeg meg marginalisert av den grunn? Nei. Skal jeg kreve avkolonisering av skolen av den grunn? Nei, fordi dette er noe som voksne mennesker burde heve seg over.

Man tenker med hodet

Offermentaliteten som kommer frem i flyvebladet gagner ingen, og det er alltid noen andre enn de som tilskriver seg selv offerstatusen som må ta regningen. Alltid.

Men hvis man mener at rase har noe å si, eller at det burde ha noe å si, kan jeg skjønne man ønsker å undergrave vestlig kultur.

Vesten er jo fundert på å nettopp ikke bli bedømt utifra ens medfødte trekk, men utifra ens karakter og meritter.

Her i Vesten legger man heller ikke følelser til grunn når man krever endringer i samfunnet. Man tenker med hodet, ikke hjertet. Endringer bør funderes i fakta.

Og hvis man ønsker avkolonisering av offentlige institusjoner, så skal det først diskuteres høyt i offentligheten.