Nei takk til høyhus!

Grådige utbyggere og naive politikere kan ikke få bestemme Oslos utvikling

Byrådet i Oslo skal denne uken behandle planene om høyhusbebyggelse rundt Oslo S. Erik Collett mener planene slik de nå foreligger vil ta Oslos byutvikling i feil retning, og få negative ringvirkninger ikke bare for bebyggelsen rundt Oslo S, men også for andre nærliggende områder som Grønland. (Visualisering: LPO.)
Byrådet i Oslo skal denne uken behandle planene om høyhusbebyggelse rundt Oslo S. Erik Collett mener planene slik de nå foreligger vil ta Oslos byutvikling i feil retning, og få negative ringvirkninger ikke bare for bebyggelsen rundt Oslo S, men også for andre nærliggende områder som Grønland. (Visualisering: LPO.)
På våre kalde breddegrader i Norge, er høyhus det motsatte av god byplanlegging, skriver Erik Collett.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Byrådet i Oslo skal behandle planene for området rundt Oslo S.

Høyhusplanene for området rundt Oslo S skal snart opp i byrådet, skriver Aftenposten.

Går de inn for det ensemblet av svære høyhus som nå ligger til behandling i Plan- og bygningsetaten, vil Oslo ikke lenger være en relativ homogen by mellom de grønne åsene og fjorden, men bli forstyrret av en bydel som sprenger all rådende målestokk, harmoni og egenart.

Den vil få en slags amerikansk dimensjon som er fremmed i en nordisk kontekst.

Ingen av de andre nordiske hovedstedene har i dag planer om å jage så store massive bygningskomplekser inn i sitt bysentrum.

Annonse

Plan uten friarealer

De planlagte høyhusene skal presses inn langs eksisterende gateløp og gir lite rom for det Arild Hermstad i MDG mener at høyhus kan gjøre: «bedre på bakkeplan, torg og solforhold».

Da må man ha store friarealer mellom husene som i Brasilia eller våre drabantbyer, men det blir ikke noe by av det!

«Det haster å komme i gang med å revitalisere dette området nå», sier utviklingsdirektør i KLP, Eskild Rolstad.

Ja, det stemmer, men ikke med høyhus på over 100 meter.

Rolstad med sitt planlagte KLP-bygg trenger maksimalt antall kvadratmetere og med det en høy utnyttelsesgrad.

Men skal utnyttelsesgraden være høy, må også høyhusene stå tett, og der høyhusene står tett, vil himmelen og lyset vanskelig slippe ned på gateplan eller de varmt omtalte fellesområdene.

Særlig i vinterhalvåret oppleves bakkeplanet som mørkt og med hyppige vindturbulenser, og høyhusene vil gi lange slagskygger innover mot de lavere bolighusene på Grønland.

Høyhus er en maktdemonstrasjon. Det handler alltid om å bygge og rope høyest. (Visualisering: LPO.)

Maktsymbol

Høyhus har alltid vært et maktsymbol.

De vil rope høyest og kappes om å være høyest blant de høye.

Den «grønnvaskingen» vi ser på de glitrende illustrasjonene hvor store trær viser seg på alle avsatser og tak, hjelper ingen ting.

En landskapsarkitekt vil sikkert innrømme at trær faktisk trives best på bakken.

På våre kalde breddegrader er høyhus det motsatte av god byplanlegging.

Byen bør bestå av en tett, homogen bebyggelse hvor alt føyer seg inn i en helhet.

Da skapes det trygghet og identitet.

Den gir et bedre vern mot et tøft klima og det lave vinterlyset slipper lenger inn i gatene.

Oslo er i ferd å miste dette i vitale deler av byen. 

Høyhus som mantra

I fjor vedtok Bystyret å revidere høyhusstrategien for Oslo, og rådet uttaler seg entusiastisk om at særlig høyhusene skal bidra med fortettingen av vår by.

For byrådspolitikerne er det blitt et mantra at høyhusene skal løse byens utvikling.

Den pågående arkitekturdebatten bør også sees i lys av dette.

Plan- og bygningsetaten må besinne seg og ikke la seg rive med av naive politikere og grådige utbyggere som tror de skal bygge for fremtiden, men bommer i sin tro på at høyhuset skal løse det meste.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo