fbpx
Bafta-vinner

Deeyah Khan vant Bafta-pris

Deeyah Khan ble Bafta-vinner med dokumentarfilmen «America's War on Abortion». (Foto: Berit Roald/NTB.)
Deeyah Khan ble Bafta-vinner med dokumentarfilmen «America's War on Abortion». (Foto: Berit Roald/NTB.)
Den norske filmskaperen og aktivisten Deeyah Khan vant Bafta-pris for dokumentaren «America's War on Abortion».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Deeyah Khan vant Bafta-pris for dokumentaren «America's War on Abortion».

Det melder BBC. I filmen tar Deeyah Khan for seg uthulingen av abortrettighetene i USA. Filmen hadde premiere på ITV og NRK2 29. oktober i fjor.

Khan fikk ideen til filmen da hun var i USA for å gjøre research og filme «Muslim in Trump’s America».

– Under arbeidet leste jeg mange artikler om den ene amerikanske staten etter den andre som innførte nye abortrestriksjoner. Dette kan ikke skje, tenkte jeg. Det var heller ingen nasjonal eller internasjonal debatt om det. Det bare skjedde. Den ene staten etter den andre kollapset når det kom til kvinners rettigheter. Da bestemte jeg meg for å lage en film om det, sa hun til Rushprint.

Deeyah Khan driver produksjonsselskapet Fuuse Films, og har vunnet to Emmy-priser for sine tidligere dokumentarfilmer, så vel som en Royal Television Society Award for sin film om amerikanske høyreekstremister.

Annonse

Også her til lands har hun mottatt en rekke priser, senest Fritt Ords Pris for 2020 for sine dokumentarfilmer om ekstremisme.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har både dybde og sladder fra norsk kulturliv. Avisen tar også til forsvar for noe av det viktigste å forsvare i vår tid, nemlig ytringsfriheten.


Bjarne Melgaard
Kunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar