Så ufri er kunsten

Kunstnere som tvinges til å produsere verk i samklang med maktens signaler, kan ikke kalles frie

En ny rapport slår fast at nærmere halvparten av svenske kunstnere tilpasser prosjektene sine etter politiske signaler for å få støtte. Politisk sjefredaktør for den svenske avisen Barometern mener det beviser at kunsten slett ikke er fri. (Foto: Johan Christensen.)
En ny rapport slår fast at nærmere halvparten av svenske kunstnere tilpasser prosjektene sine etter politiske signaler for å få støtte. Politisk sjefredaktør for den svenske avisen Barometern mener det beviser at kunsten slett ikke er fri. (Foto: Johan Christensen.)
Prinsippet om armlengdes avstand er en illusjon, skriver redaktør Martin Tunström i Barometern.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Ny rapport fastslår at hele 50 prosent av svenske kunstnere tilrettelegger seg politiske signaler for å få økt offentlig støtte.

Det kan virke som om det går et skille mellom når radikale høyrepopulister vil bruke den statlige kulturpolitikken for å styre innholdet slik at det styrker nasjonale verdier, og når røde og grønne kulturpolitikere med normkritikk vil synliggjøre underrepresenterte grupper.

Førstnevnte strategi er blind for minoriteter. Sistnevnte styrker de utsatte.

Men langtgående politisk styring blir ikke bedre av at den premierer grupper som noen har bestemt skal være utsatte. Hvilken troverdighet får bøker, malerier og scenekunst når offentlige kulturmidler stille betinges av at hbtq-perspektiv skal inkluderes eller at Agenda 2030-perspektiv (red. anm.: Agenda 2030 er FNs bærekraftsmål)  skal være med?

Budskap som ikke er ekte, men politisk fremtvunget, kalles vanligvis propaganda. Kunstnere som tvinges til å produsere verk i samklang med maktens signaler, kan ikke kalles frie skapere.

Annonse

«Armlengdes avstand»

I den politiske debatten er prinsippet om «armlengdes avstand» mellom politikk og kultur lovord. I dag brukes det fremfor alt til å slå ned på populisme og nasjonalisme. Men det blir stadig mer innholdsløst.

Når Kulturanalys – Direktoratet for kulturpolitiske vurderinger (Myndigheten for kulturpolitiske utvärderinger) på torsdag publiserte sin lange, forutsette studie «Så fri är kulturen» viser det seg at halvparten av kulturutøverne som har søkt offentlig støtte har tilpasset sitt verk eller produksjonens innhold etter bidragsreglene. Som mest – eller verst – er det når det gjelder støtte fra Filminstituttet, som har fått rykte på seg, for å gå langt i styringen av ytringer, kjønnskvotering og maktanalyse.

Utredningen slår tydelig fast at det «finnes rom for kulturpolitisk styring som påvirker, eller risikerer å påvirke, den kunstneriske friheten på et negativt sett». Og som eksempel nevnes nettopp likestillings, hbtq-, mangfold og interkulturelt perspektiv, i tillegg til Agenda 2030-perspektiv.

Problemet er ikke kommunalt

Regjeringen kan ikke skylde på myndigheter eller stiftelser som symboliserer «armlengdes avstand» ettersom disse i budsjetter og reguleringsbrev har fått i oppdrag å virke i denne retning.

Interessant nok har også rikspolitikere – les kulturministeren – sett flisen i en andres øye, men ikke bjelken i sitt eget. Kulturminister Amanda Lind (Miljöpartiet de gröna) har gjentagende ganger utpekt kommuner styrt av Sverige demokratene som kulturstyrende.

At det bør kritiseres er rett, men problematikken ligger ikke på lokalt nivå selv om utredningen peker på at innstillingen til «armlengdes avstand» kommunalt og regionalt er tvetydig.

Men kommuner er selvstyrende og svarer overfor sine innbyggere. At kommunepolitikere i en kulturnemd deltar i beslutninger kan ikke unngås og det er bedre at kommuner har en slik nemd enn at den slås sammen med idretten.

Tåkelagt

På noen måter har prinsipielt om armlengdes avstand alltid vært tåkelagt. Sosialdemokratenes venstrefløy har internt aktivt sett kulturdepartementet som et ideologisk fora, mens partiets midt vernet om folkebevegelser.

Men med vår tids maktanalyse og normkritikk og higen etter alternative kulturformer har det skjedd en økning i styringen av ytringer motivert av ideen om at underordnede gruppers fortellinger skal støttes.

Og det er viktig å påpeke. Det er naturligvis regjeringen som har gitt myndighetene i oppdrag å gjennomføre utredningen.

Men idéen ble ikke initiert av regjeringen – men Kulturanalys selv som stilte spørsmål ved den sterke politiske styringen.

Neste gang noen snakker om armlengdes avstand er på tide å vifte med Kulturanalys’ flere hundre sider lange sammenstilling,

Artikkelen ble først publisert i den svenske avisen Barometern, og er gjengitt med avisen og artikkelforfatterens samtykke.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom