Kunstnerne og ytringsfriheten

Direkte antidemokratiske holdninger fra Norske dansekunstnere

Kampen for ytringsfriheten har alltid handlet om å beskytte de kontrære, de som tok de motsatte standpunktene, mindretallet, de politisk ukorrekte, de ytterliggående – uavhengig av farge på det politiske regimet, skriver generalsekretær Arne Jensen i Norsk redaktørforening. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Kampen for ytringsfriheten har alltid handlet om å beskytte de kontrære, de som tok de motsatte standpunktene, mindretallet, de politisk ukorrekte, de ytterliggående – uavhengig av farge på det politiske regimet, skriver generalsekretær Arne Jensen i Norsk redaktørforening. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Mener Noda at bare de som er positive til offentlig finansiering av kunst og kultur, skal få komme med innspill om ytringsfrihet og ytringskultur? I så fall er det en ganske ekstrem holdning til ytrings- og debattfriheten, skriver Arne Jensen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Norske dansekunstnere boikottet Kulturytring Drammen som følge av Are «Sløseriombudsmannen» Søberg sin deltakelse.

Det mye omtalte brevet fra Norske dansekunstnere (Noda) i kjølvannet av Ytringsfrihetskommisjonens innspillsmøte i Drammen indikerer en forvirring blant kunstnerne når det gjelder ytringsfrihetens prinsipper. Noda blander sammen alt fra kunstpolitisk debatt til direkte drapstrusler. Det gjør diskusjonen krevende.

Men når vi har avgrenset det som er straffbart eller på annen måte lovstridig, så er det altså både myndighetenes og vårt felles ansvar å forsvare retten til fremføre ytringer som vi ikke bare er uenige i, men som vi kanskje finner både sårende, krenkende, frastøtende og avskyelige.

Vi må selvsagt ikke forsvare innholdet i ytringene, men retten til å ytre dem. Og så bør vi argumentere mot dem, i den grad vi mener de er problematiske, eller vi er uenige.

Kampen for ytringsfriheten har alltid handlet om å beskytte de kontrære, de som tok de motsatte standpunktene, mindretallet, de politisk ukorrekte, de ytterliggående – uavhengig av farge på det politiske regimet.

Annonse

Brevet fra Noda, og debatten i etterkant, kan tyde på at kunstnerorganisasjonene ikke har fått med seg disse vesentlige poengene.

Det er selvsagt legitimt å være uenig i at Are Søberg blir invitert til et innspillsmøte. Men argumentene er til dels underlige.

Én ting er at de skriver: «Sløseriombudsmannens kampanjer, som ofte er rettet mot navngitte enkeltindivider, har til tider utløst ekstreme mengder med hets i andre sosiale medier og kommentarfelt mot disse enkeltmenneskene.» Det er høyst diskutabelt om kommentarer som er «utløst» av en ytring, skal diskvalifisere den opprinnelige ytreren fra å bli lyttet til.

Verre er det likevel når det i brevet heter at: «Norske Dansekunstnere stiller seg også spørrende til hvorfor Sløseriombudsmannen som er negativ til offentlig finansiering av kunst og kultur, skal komme med innspill om ytringsfrihet og ytringskultur.»

Mener Noda at bare de som er positive til offentlig finansiering av kunst og kultur, skal få komme med innspill om ytringsfrihet og ytringskultur? I så fall er det en ganske ekstrem holdning til ytrings- og debattfriheten og direkte antidemokratisk.

Det mest forunderlige er likevel at 15 organisasjoner har hengt seg på med et støtteskriv. Dette inkluderer Forfatterforeningen. Jens Bjørneboes, Agnar Mykles og Salman Rushdies kolleger velger altså å støtte dem som ikke vil la de politisk ukorrekte slippe til. Det må være dypt problematisk for mange av medlemmene.

Man kan mene mye om Ytringsfrihetskommisjonen. Personlig har jeg vært skeptisk til om det i det hele tatt var behov for en kommisjon. Den siste tidens debatt kan tyde på at jeg tok feil, og at det er et voldsomt behov for en kommisjon som kan minne oss om hva ytringsfrihet handler om.

Jeg har mest av alt vært skeptisk til dens svært omfattende og til dels nesten selvmotsigende mandat. Når dette kombineres med at kommisjonen befolkes av mange sterke meningsbærere med til dels svært forskjellige ståsteder, så har kommisjonsleder Kjersti Løken Stavrum en uhyre krevende jobb, hvilket vi har fått illustrert.

Det kommisjonen uansett ikke kan angripes for, er at de slipper til så mange ulike stemmer som mulig. Det må de gjøre, selv om organisasjoner som burde forsvare ytringsfriheten med alle midler, i stedet ønsker å avgrense selve debatten om den samme friheten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One