Hva i all verden?

Da kunstnerorganisasjonene signerte oppropet, kløp jeg meg i armen

Tidligere kulturminister Trine Skei Grande reagerer på at de 15 kunstnerorganisasjonene signerte det omstridte oppropet. (Foto: Mona Lindseth.)
Tidligere kulturminister Trine Skei Grande reagerer på at de 15 kunstnerorganisasjonene signerte det omstridte oppropet. (Foto: Mona Lindseth.)
Vi med makt må ikke kneble kritikken, men møte den. Det burde også kunstnerorganisasjonene ha gjort, skriver tidligere kulturminister Trine Skei Grande.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er 15 kunstnerorganisasjoner signerte opprop som var kritisk til Ytringsfrihetskommisjonen.

All kunst er ytringer, og Grunnlovens paragraf om ytringsfrihetens infrastruktur er grunnlaget for all kulturpolitikk.

Som fellesskap skal vi legge til rette for ytringer og ønske debatt. Dette fordi at i et åpent demokrati vil alltid debatten foredle standpunkter.

Kunstens rolle er å bidra inn i den debatten med sine uttrykk og perspektiver. Derfor er kunsten viktig for utviklingen av et samfunn og debatten i et demokrati. Og fordi den er viktig, settes den også ofte under press.

Men jeg må si at jeg kløp meg i armen, da det var kunstnerens organisasjoner som for noen dager siden gikk sammen for å si at i kritikken av kunsten.

Annonse

Da gikk ytringsfriheten plutselig for langt.

Hva i all verden?

Er det kunstnernes rolle å si at ytringsfriheten ikke gjelder dem som er kritiske til kunstnerens organisasjoner?

Norge er et land hvor kunstnernes organisasjoner alltid har hatt mye makt i kunsten. Noen mener at de har hatt for mye makt, men for meg har det vært viktig at makten skal ligge en armlengdes avstand fra politikken.

På den måten kunstmakten er organisert på i Norge blir det da ekstra oppsiktsvekkende når de organisasjonene som har stor makt i kunst-Norge, bruker den makten til også å stoppe kritikere av deres makt.

At kritikken av penger brukt i deres sektor ikke bør komme til orde. At kritikk ikke er verdige å komme til orde i dialog med en offentlig kommisjon.

Vi som har vært politikere må selvsagt tåle kritikk, selv om vi av og til oppfatter den som både urettferdig, urimelig og full av løgner. Fordi vi har makt er rollen vår ikke å kneble kritikken, men å møte den. Det burde også kunstnerorganisasjonene har gjort.

Da jeg la fram Kulturmeldingen «Kulturens kraft» i 2018, var det dette synet på kunst, makt og ytringer som ble trukket fram i meldingen.

Jeg opplevde ikke at dette var kontroversielt, tvert imot var dette noe som fikk stor tilslutning den gang.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar