– Et kjempeproblem

En av fem i sceneteknikk-bransjen har sluttet

En av fem i sceneteknikk-bransjen har sluttet siden mars i fjor. Her holder Alan Walker konsert i Oslo Spektrum sammen med andre kjente artister i november 2019. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
En av fem i sceneteknikk-bransjen har sluttet siden mars i fjor. Her holder Alan Walker konsert i Oslo Spektrum sammen med andre kjente artister i november 2019. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
19 prosent av fast ansatte i selskaper tilknyttet Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon har sluttet siden koronapandemien rammet Norge i mars i fjor.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er En av fem sceneteknikkere har sagt opp jobben i løpet av pandemien.

Det kommer fram i en undersøkelse gjennomført av foreningen, skriver Klassekampen.

Morten Buvik, som er daglig leder i Lydteamet i Bodø, sier at bedriften hans har mistet fire sceneteknikere av totalt 13 det siste året.

– Hvis Norge hadde gjenåpnet fullstendig i morgen, hadde hele konsertbransjen hatt et kjempeproblem, sier han.

Buvik mener regjeringen har vært for dårlig til å skape forutsigbarhet for kulturbransjen under pandemien, og at det er de store konsertaktørene som kommer helskinnet gjennom nedstengingen, ikke enkeltpersonene og scenetekniske leverandører.

Annonse

Statssekretær Emma Lind (V) skriver i en epost at hun forstår uforutsigbarheten mange i kulturlivet har kjent på det siste året. Hun mener likevel mener hun at støtteordningene har fungert som de skal.

«Ett av målene med stimuleringsordningen er at det skal være aktivitet i hele verdikjeden rundt et arrangement. Dette gjelder også dem som driver med lyd og lys. Når en enkelt artist får et millionbeløp, er det nettopp med tanke på at alle involverte i hans prosjekt skal ha lønn eller honorar», skriver hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar