Digitale datingrekorder

Tindringen når nye høyder tross covid-19

inder forandrer sin praksis og åpner for samtaler mellom kjærlighetssøkende kunder før de matcher eller vraker hverandre. (Foto: Patrick Sison, AP/NTB.)
inder forandrer sin praksis og åpner for samtaler mellom kjærlighetssøkende kunder før de matcher eller vraker hverandre. (Foto: Patrick Sison, AP/NTB.)
Hvorfor er Tinder i ferd med å gjøre sitt beste år noensinne? Hvorfor tredoblet konkurrenten Hinge sitt overskudd i fjor? Og det midt i pandemien?
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Tinder og andre digitale datingtjenester rapporterer om rekorder i 2020.

Nettdatingen opplever en bonanza i koronaens tid. Ikke bare øker antall brukere, men de kommuniserer også på en annen måte en før koronaen. Flere tar i bruk videochat, en trend som er kommet for å bli.

– Folk har dypere samtaler. De knytter bånd bygd på følelsen av å være alene, hjelpeløs eller oppleve et slags tap. I starten er følelsene sterke i disse forholdene. Men det er forhold som ikke varer, sier podkastverten og samlivsekspert Yue Xu.

Skriver mer til hverandre

I mars i år økte antall meldinger mellom brukerne med 30 prosent fra måneden før hos nettdatingservicen Hinge.

– Antall dater, både virkelige og virtuelle, økte i juni med 13 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, sier Logan Ury som er forskningssjef for Hinge-appen, til nyhetsbyrået AP.

Annonse

Nye rekorder

Årsregnskapet til Tinder forteller at 2020 var det beste året i selskapets historie. I år er det satt nye brukerrekorder både i januar og i mars på Tinder. Konkurrenten Hinge tredoblet i fjor overskuddet fra 2019. Fra dette utgangspunktet forventer selskapet en dobling av overskuddet i år.

Nye tider og koronavaner fører også til at appene justerer seg etter de nye bruksmønstrene. Tinder vil nå at brukerne skal få sjansen til å bli bedre kjent med hverandre. Det gjør nettdatinggiganten ved å åpne opp for at brukerne kan kommunisere med hverandre før de såkalt matcher. I tillegg kan Tinderbrukerne se fram til å kunne legge ut video av seg selv på profilen.

– Tidligere var folk avholdende med å ta i bruk videosamtale. De så bare ikke vitsen, sier nettdatingeksperten og sosiologen Jess Carbino.

Grindr og andre nettdatingselskap opplever sterk trafikkøkning og økende nettaktivitet fra datere som er lei ensomhet under strenge tiltak. Men kontakten forandrer seg og blir dypere. (Foto: Hassan Ammar, AP/NTB.)

Videosamtaler

Dette har forandret seg under pandemien. Nettdatere vil snakke med daten sin. Nesten halvparten av tinderbrukerne har hatt videosamtaler. Nettdatingselskapene sier at deres forskning viser at videosamtaler er kommet for å bli. Selv om livet skulle gå tilbake til normalen, sier 40 prosent av tinderbrukerne sier at de vil fortsette å bruke videosamtale.

Tinder sier dette skyldes at halvparten av brukerne er i slutten av tenårene og tidlig 20-år eller såkalt generasjon z. Hele 69 prosent av de britiske Hinge-brukerne sier de vil fortsette å videodate også etter at koronaen er nedkjempet.

Rar munnbinddate

PR-rådgiveren Jennifer Sherlock (42) fant flere menn som hun datet i starten av covid-19 pandemien.

– Datene var rare, og da Ikke bare fordi de skjedde bak masker og med korrekt avstand og alltid utendørs, sier Sherlock til AP.

En av hennes dater beholdt masken på mens de gikk tur, men inviterte henne med hjem til seg like etterpå. Det fikk Sherlock til å tenne på alle plugger.

– Det var så håpløst: Vi var altså ikke trygge utendørs uten en maske, men inne hjemme hos han ville vi altså være trygge uten maske, tordner hun.

Drag-artisten og fotografen Ocean bruker videosamtale i sanntid til å date noen på den andre siden av jorda. – To til fem minutter lange samtaler er fantastisk, sier Ocean. (Foto: Ocean, AP/NTB.)

Vil ha filter

Det var etter denne hendelsen Jennifer Sherlock så behovet for å skape seg et filter mellom seg og daten. Svaret ble å møtes i videosamtale før det er aktuelt å møtes ansikt til ansikt.

Den Berlin-baserte dragartisten og fotografen Ocean (26) brukte LBGTQ-appen Taimi til å skaffe seg venner over hele verden.

– Det var helt fantastisk å ha to til fem minutter lange videosamtaler med fremmede på steder som Filippinene eller delstater i USA, sier Ocean som går under fødenavnet Kai Sistemich når hun ikke er Ocean.

Nok swiping

32-åringen Fernando Rosales var en ivrig bruker av Grinder. Det er en app som i før-pandemiske tider typisk ble brukt av unge homofile menn på jakt etter tilfeldige møter.

For Rosales er ikke dette godt nok lengre. Han tok i bruk Tinder for å oppnå sosial kontakt når coronatiltak gjorde det umulig å møte noen i London.

– Grindr er litt sånn: Jeg liker deg, du liker meg. Du er nært meg, jeg kommer over. Tinder er mye mer sosialt, sier Fernando Rosales.

Lindrer ensomhet

Dawoon Kang er en av grunnleggerne av datingappen Cofee Meets Bagel. I motsetning til mange konkurrenter der tommelen vendes opp eller ned basert på bilde, har datingsiden holdt seg til saktedating. Dette slår an blant brukere som i hovedsak er mellom 25 og 39 år.

– Aldri før har vi sett så mange chatter på tjenesten. Etter nedstengingen i midten av mars, sa 90 prosent av brukerne våre at de hadde sluttet å treffe folk ansikt til ansikt, sier Dawoon Kang.

I møte med brukerne ble han fortalt at mange bare var ute etter å lindre ensomheten, uansett om det førte til date eller ikke. Det fikk selskapet til å endre sin politikk, og åpnet for fellessamlinger med opptil 100 brukere.

Karantenedate

Alina Mayes er senior matchmaker i den eksklusive nettdatingtjenesten Selective Search. Her koster et årsmedlemskap mellom 440.000 og 1,3 millioner kroner.

Mayes kan røpe at de velstående kundene i starten av pandemien mest av alt ønsket seg noen å dele karantene med.

– Vi har vært mer travle enn noen gang. Nå er det flere som vil møtes ansikt til ansikt. Det gir en fysisk kjemi der og da. Noen bryter reglene om sosial distanse, klemmer, kysser, eller har sex. Dette er fortsatt til stede. Det tar bare lengre tid. Pandemien og nedstengningene har virkelig satt ting i perspektiv, sier Mayes.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar