– Kompleks sak

Tono krever millionbeløp fra Oslo-filharmonien

Oslo-Filharmonien kreves for nær 1,8 millioner kroner av Tono. (Foto: Ørn E. Borgen/NTB.)
Oslo-Filharmonien kreves for nær 1,8 millioner kroner av Tono. (Foto: Ørn E. Borgen/NTB.)
Rettighetsorganisasjonen krever nær 1,8 millioner kroner av Oslo-filharmonien i den pågående striden om betaling for framføring av musikk.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Sluttinnlegg lagt frem for Oslo tingrett i lang konflikt mellom Tono og Oslo-filharmonien.

Det kommer fram i sluttinnlegget til Oslo tingrett, der saken gjelder krav om rimelig vederlag for offentlig fremføring av musikkverk.

Under rettssaken, som går i Oslo tingrett fra tirsdag til torsdag i neste uke, krever Tono 1.797.482 kroner fra Stiftelsen Oslo-Filharmonien for perioden fra 1. januar 2018 til 31. desember 2020. I tillegg ønsker rettighetsorganisasjonen at stiftelsen årlig skal betale 0,55 prosent av sine totale driftsinntekter for det forutgående året.

Oslo-Filharmonien ber på sin side om at stiftelsen frifinnes for Tonos krav og at Tono må betale Oslo-Filharmoniens sakskostnader.

Lang konflikt

Det var i april at Tono stevnet Oslo-Filharmonien inn for Oslo tingrett. Da hadde konflikten om betaling for framføring av musikk pågått i lengre tid. Fra 2016 halverte Oslo-Filharmonien vederlaget de betaler til komponister, ifølge Tono.

Annonse

Det skjedde etter at rettighetsorganisasjonen sa opp en avtale med Oslo-Filharmonien og tre andre orkestre for å framforhandle en ny rammeavtale med alle orkestre i Norge, skrev Klassekampen da saken ble kjent.

– Kompleks sak

Før dette betalte Oslo-Filharmonien om lag én million kroner i året for rettigheter til musikken de framfører, mens beløpet har vært rundt 500.000 kroner i året siden 2016, ifølge Tono. De vektlegger at Oslo-Filharmonien er subsidiert av staten.

– Dette er en kompleks sak som det kan være ryddig at vi nå får en rettslig avklaring på, sa Ingrid Røynesdal, direktør i Oslo-Filharmonien til avisen – og viste til at det var Tono som sa opp avtalen med dem og tre andre orkestre i 2015.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar