Vernissageguiden
Trondheim

En etterlengtet gjenåpningsfest på Trondheims kunstscene.

Uke 40
Selve fotofilmen spiller hovedrollen i Juliane Schütz' utstilling på T.E.K.S. (Foto: Juliane Schütz.)

Utradisjonelt fotografi

På T.E.K.S. viser Juliane Schütz en video- og fotoinstallasjon som utfordrer den normale fotoprosessens eksponering, utvikling og inntrykk. I motsetning til når en fotofil brukes som lerret for en fotografs fangede øyeblikk, er det her selve filmrullen som manipuleres. Schütz gir filmen nytt liv gjennom å bearbeide i reaksjon med vanlige husholdningsmedier som ammoniakk, vodka, klorin, neglelakkfjerner, kullsyrevann og en lighter. Slik bearbeides filmrullens egenskaper.

Schütz lar filmen selv utvikle sin egen uttrykksform, hvor den får sin egen metahistorie; prosessen blir i seg selv målet og den digitale dokumentasjonen av veien mot total ødeleggelse fanger øyeblikk av skjønnhet.

Bente Sætrangs arbeid «Never Look Away» kan for første gang ses i museets utstillingssaler denne uken. (Foto: Trondheim kunstmuseum.)

Nye verk i samlingen

Trondheim kunstmuseum fortsetter å dele sine nyinnkjøpte kunstverk med publikum, og denne uken vil publikum for første gang kunne se Ayatgali Tuleubek og Bente Sætrangs nyervervede arbeider. Tuleubeks videoverk «Atoll, bay, beach» navigerer ulike generiske landskap gjennom å ramse opp betegnelser på landksapsbeskrivelser i alfabetisk rekkefølge. Bildene er hentet fra såkalt stockfoto – tatt av profesjonelle fotografer og distribueres digitalt. Den absurde alfabetiske opplistingen av en spesifikk kategori, nemlig ord som beskriver landskap, gir en ny inngang til det velkjente generiske naturbildet, og drar det mot det ukjente, der alle bilder og ord sidestilles uten hierarki og der de mister sin opprinnelige mening.

Bente Sætrangs arbeid «Never Look Away» ble først vist på Kunstnerforbundet i forbindelse med Sætrangs soloutstilling i høsten 2020. Tittelen på arbeidet kan sees som en beskrivelse av seendets sentrale plass vår tid; man kan ikke se bort, verken fra det som er knyttet til å orientere seg i sine omgivelser eller fra den oversvømmende mengden informasjon som velter over det moderne mennesket i en stadig strøm som ser ut til å være uten opphør. Arbeidet er tosidig og monteres fritt fra vegg og slik at det når gulvet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar