Vernissageguiden
Oslo

En etterlengtet gjenåpningsfest på hovedstadens kunstscene

Uke 40
Matias Eliasson er en av to som åpner utstilling på Tegnerforbundet denne uken. (Foto: Tegnerforbundet.)

Dobbel tegneglede

På Tegnerforbundet nøyer de seg ikke med å åpne en utstilling – her blir det dobbel åpningsglede når de inviterer til soloutstillinger med henholdsvis Matias Eliasson og Janine Magelssen.

Førstnevnte utforsker tid og tidsaspekt i «We Could Turn the Darkness into Light, You Don’t Have to Feel so Lonely». Her stiller han ut det han selv betegner som smakløs estetikk i en installasjon som kombinerer skulptur, tekst og tegning. Her smelter kunstnerens eget håndverk sammen med gjenstander han tilfeldigvis har kommet over; søppel og kunst stilles side om side. I forlengelse av dette inviterer Eliasson publikum til å reflektere over objekters status – kan man endre verdien kun gjennom flytte objektet fra en kontekst til en annen?

Janine Magelssen er kjent for sine stedsspesifikke og minimalistiske relieffer. Med tegningen, og kanskje først og fremst streken, som utgangspunkt gjør hun små, men effektfulle grep i ulike overflater – det kan være å installere lyskilder, eller skape små, taktile spor i overflaten. I Magelssens arbeid er det ofte mer tomrom enn innhold – og det er nettopp fraværet av noe annet som gjør arbeidene så finurlige og fascinerende i all sin beskjedenhet. Desto lenger man står foran et av Magelssens verk, jo mer legger man merke til.

I sine skulpturelle arbeid utforsker Ann Iren Buan tegningens materialitet. (Foto: OSL Contemporary.)

Monumentalt og delikat

På Frogner inviterer OSL Contemporary til Ann Iren Buans andre soloutstilling hos galleriet. I «Pusten risper i stillheten» presenterer hun en ny serie verker bestående av tegninger og skulpturelle installasjoner. Buans talent og dype sensitivitet for farge, lys, materiale og arkitektoniske strukturer kommer her til sin fulle rett, og skaper et billedspråk som er vel så monumentalt, som det er delikat.

Gjennomgående, utforsker Buan tegningens materialitet i tredimensjonale, skulpturelle uttrykk, slik kan skulpturene hennes forstås som en kontinuerlig og prosessuell lek med ruiner, en opplevelse som forsterkes av kunstnerens materialvalg. I det de nærmer seg kollaps, insisterer verkene på en videre eksistens – ofte gjennom å bli del av nye kunstverk i en syklus av forfall og fornyelse.

Karen Nikgol åpner sin første soloutstilling på Buer Gallery. (Foto: Buer Gallery.)

Utopi eller dystopi

Karen Nikgol er å regne som en av de mest mangfoldige på den norske samtidskunstscenen – han lager videokunst, performance, scenekunst og nå stiller han ut malerier hos Buer Gallery. Det er kunstnerens første soloutstilling på galleriet, som på rask tid har markert seg som et av Oslos mest spennende. I utstillingen «Ex_Kalibre» møtes publikum av en fremtidsutopi – eller kanskje snarere dystopi. Verden slik vi kjenner den er borte og erstattet med sci-fi-krigere, kjendisspøkelser, nye ritualer og romvesner.

Sammen med maleriene, stiller Nikgol ut et videoarbeid laget i samarbeid med filmregissør Mary Hasavari, som også tar utgangspunkt i fremtidscenario. Helhetlig, søker utstillingen å reflektere rundt både hva framtiden kan være, men først og fremst drøfter den vår egen tid. Hva vil mennesker om 500, 1.000 eller 5.000 år tenke om oss og hvordan vi lever på jordkloden?

Norges kanskje mest fremtrende installasjonskunstner åpner soloutstilling i Lillestrøm. (Foto: Nitja.)

Installasjonskunst som må oppleves

Er det en institusjon som virkelig har hatt mye uflaks i løpet av pandemien, så er det kanskje nettopp Nitja, tidligere Akershus kunstsenter. Etter flere år med planlegging og bygging, var de klare til å åpne sitt nye bygg i mars 2021, akkurat da landet på ny gikk inn i nedstengning. Men Nitja lot seg ikke stoppe av det, heller enn å vente til de kunne ha en stor fest, åpnet de gradvis – en myk åpning. Denne uken åpner de sin femte utstillinger i nye lokaler, og det er kanskje nå den virkelige åpningsfesten får finne sted?

«The Sound of Atom Splitting» er en soloutstilling av Børre Sæthre. Kunstneren, som gjennom sin karriere har vekslet mellom Oslo og New York, er å anse som en av våre mest prominente og er særlig kjent for sine immersive installasjoner som visuelt forfører sitt publikum. På Nitja vil vi møtes av et tablå med arkitektoniske og skulpturelle element, som sammen konstruerer et fysisk, cinematisk øyeblikk. Som med installasjonskunst generelt, lar Sæthres verk seg vanskelig beskrives med ord. Man må rett og slett ta turen til Lillestrøm for selv å oppleve det.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar