Nasjonalmuseet har gikk med overskudd på snaut 250 millioner i 2020, melder Aftenposten.
Dette kommer av en økning av institusjonens bevilgning over statsbudsjettet à 266 millioner, grunnet merkostnader knyttet til innflytning i det nye bygget på Vestbanen. Overskuddet er resultat av at museet likevel ikke flyttet i 2020, og dermed kunne føre nesten hele økningen av offentlig finansiering over til egenkapital.
– Med et slikt overskudd må de ha en plan for hva det skal gå til og kommunisere den tydelig, sier Ruben Steinum.
Han er styreleder i Norske billedkunstnere (NBK) og er talsperson på vegne av organisasjonens 3.000 medlemmer. Steinum mener at Nasjonalmuseets overskudd, og deres manglende innsats for å forklare hvordan pengene skal brukes, skaper et forvrengt inntrykk av at kulturlivet har mer penger enn de trenger.
– Det er svært uheldig når realiteten er at de aller fleste kunstnere og kunstinstitusjoner til tross for statlig støtte har svært begrenset økonomi.
– Tydeliggjør forskjellene
Styrelederen mener at Nasjonalmuseets millionoverskudd er et klart eksempel på de økende forskjellene i kunstfeltet.
– Vi har sett en tendens over flere år hvor det er de store institusjonene det satses mest på, innenfor kunstfeltet særlig Nasjonalmuseet.
Steinum er tydelig på at NBK nå forventer at man satser på resten av feltet:
– Det burde satses på kunstfeltet som helhet. Det innebærer at man nå gjør den samme satsningen på kunstnere og det frie feltet, sier han.
– Mer innkjøp
Til Aftenposten forteller kulturminister Abid Raja at kulturdepartementet nå må ta en vurdering på om Nasjonalmuseet skal betale tilbake overskuddet.
Steinum har ikke tatt stilling til om han synes det er den beste løsningen, men understreker at pengene burde brukes etter formålet og at Nasjonalmuseet burde kommunisere tydelig hvordan overskuddet skal brukes, dersom de ikke må betale det tilbake.
– Slik vi ser det vil innkjøp være en naturlig måte å bruke disse pengene.
Han forteller at NBK over flere år har ønsket seg en større satsning på innkjøp av norsk kunst fra Nasjonalmuseet.
– Å bruke dette overskuddet til innkjøp av kunst vil både gagne kunstfeltet som helhet, som i motsetning til museet, har slitt økonomisk gjennom pandemien. Det vil også gi Nasjonalmuseet muligheten til å vise seg som den aktive samleren det burde være.