Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er kunstopplevelsene du ikke vil gå glipp av i hovedstaden.

Uke 41
Joar Nangos samiske arkitekturbibliotek flytter inn på Nasjonalmuseet. (Foto: Nasjonalmuseet.)

Nomadisk bibliotek

Over flere år har arkitekt og kunstner Joar Nango opparbeidet seg et stort antall bøker og annet materiale tilknyttet samisk og annen urfolksarkitektur. Til å huse denne samlingen har han bygget et flyttbart bibliotek, som denne uken inntar Nasjonalmuseets avdeling for arkitektur.

I «Girjegumpi. Sámi arkitektuvragirjerájus» finner vi litteratur om samisk byggeskikk, om urfolksarkitektur generelt, arkitektur- og postkolonial teori. Vel så mye som en kilde til kunnskap, er prosjektet også et kunstnerisk prosjekt som tar sikte på å være en plattform for diskusjon og undersøkelser. Hva er samisk arkitektur, egentlig? Og, hva kan det være? – er blant spørsmålene som aktualiseres av Nango.

Ingrid Eggen åpner soloutstilling på Melk. (Foto: Ingrid Eggen.)

Gripende gester

Hva betyr det å gripe noe?, spør kurator Susanne Østby Sæther i utstillingsteksten til Ingrid Eggens soloutstilling «Grapple grasp». Eggen har lenge vært en tydelig stemme på den norske fotokunstscenen, og har tidligere stilt ut på blant annet Noplace, Knipsu og Sandefjord kunstsenter. Nå er hun tilbake på Melk, hvor hun også stilte ut i 2017.

I over et tiår har Eggen gjennom sitt virke utforsket kroppen som gjenstand for ufrivillige handlinger – det irrasjonelle, tvangsmessige og dyriske. Serien som hun nå viser på Melk er intet unntak, «Grapple grasp» viser i hovedsak hender som bøyer og vender seg i uvante og tilsynelatende ubehagelige gester. I sine akrobatiske positurer får hendene en nærmest skulpturell framtoning; stilistisk og ensomt plassert mot ensfargede flater framstår hendene nesten som noe abstrakt, løsrevet fra sin kroppslige funksjon – vakre og urovekkende på en og sammme tid.

Galleri Memphis åpner sin tolvte utstilling. (Foto: Galleri Memphis.)

Tverrkunstnerisk på Memphis

Om man vil oppdage ny kunst, er det ofte de kunstnerdrevne visningsstedene man skal se til. Galleri Memphis har siden oppstarten rett før pandemien inntraff vist et imponerende knippe kunstnere, nå inviterer de til sin tolvte utstilling på Montebello med Snorre Magnar Solberg.

Solberg har en tverrdisiplinær praksis som spenner fra tegning, maleri og grafikk til video, publikasjoner og sosiale situasjoner. I tillegg til dette er Solberg primus motor i prosjektet Club No-No et klubbkonsept og plateselskap for eksperimentell lyd og elektronisk musikk. Og kanskje er det også et lydbilde vi har i vente på Memphis?

Visningsrommet avslører ingen detaljer i sin beskrivelse av utstillingen, men vi håper vi får se (og høre) noe som viser bredden i Solbergs kunstnerskap.

Sara Eliassen viser et stedsspesifikt prosjekt natt til lørdag. (Foto: Sara Eliassen.)

Stedsspesifikt på Valkyrien

Når vi først snakker om t-banestopp, er et av dem også sentrum for det som kanskje er ukens minst tradisjonelle kunstopplevelse. På tidligere Valkyrien-stasjon, mellom Nationaltheateret og Majorstua, har Sara Eliassen skapt en installasjon som vil være synlig for t-banens passasjerer fra 13. til 20. oktober.

Videre har Eliassen invitert en rekke andre kunstnere, utøvere og tenkere til å bidra til selve hovedverket, som finner sted natt til lørdag – et stedsspesifikt prosjekt med bidrag fra Kesia Eidesen Halvorsrud/Valborg Frøysnes, Irmgard Emmelhainz, Global Drama/Dahir, Colectivo Los Ingrávidos, New Red Order/Adam Khalil, Lesia Vasylchenko, Nikhil Vettukattil, Jan Verwoert og Emma Wolukau-Wanambwa. Dette blir utvilsomt en helt unik opplevelse.

NB! Plass må reserveres!

Maja Nilsen er en av kunstnerne som åpner soloutstilling på Norsk billedhoggerforening. (Foto: Norsk billedhoggerforening.)

Dobbelåpning hos Norsk billedhoggerforening

Også på Norsk billedhoggerforening står samiske narrativ i sentrum denne uken når Outi Pieski åpner utstillingen «Beavvit – Rising Together». Pieski holder til i Helsinki og Utsjoki, et samisk område i Nord-Finland, hvis natur ofte dukker opp i hennes arbeider. Mest kjent er Pieski for å lage installasjoner og malerier, gjerne som behandler det gjensidige avhengighetsforholdet mellom mennesker og natur. I Hekkveien vil kunstneren presentere to installasjoner byr på et sjeldent innblikk i samisk kultur og tradisjon.

Parallelt med dette, åpner også norske Maja Nilsen soloutstilling hos Norsk billedhoggerforening. Hun har latt seg inspirere av det store eiketreet som befinner seg i parken som omslynger visningsrommet. Dette har blitt utgangspunktet for et skulpturelt verk som undersøker forbindelsene som finnes – både rent konkret og i overført betydning – mellom naturen, mennesket og folklore.

Man kan med andre ord vente seg to utstillinger som snakker godt sammen estetisk, så vel som tematisk.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker