Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er de beste utstillingsåpningene denne uken

Uke 42
Ida Madsen Følling er en av kunstnerne som åpner soloutstilling på Kunstnerforbundet denne uken. (Foto: Kunstnerforbundet.)

Tre soloutstillinger

Etter en gruppeutstilling i stor skala, er Kunstnerforbundet tilbake i kjent stil med tre parallelle solopresentasjoner. Denne uken åpner de utstillinger med Ida Madsen Følling, Dag Nordbrenden og Johannes Engelsen Espedal.

For anledningen har Følling dekt overlyssalens vegger med 22 tegninger, som henger fra tak til gulv, slik at disse skaper et eget rom i rommet. Tegningene er utført tusj, tørrpastell og akvarell i et hovedsaklig abstrakt formspråk. Selv om tegningene ikke er direkte forestillende, kan man tidvis skimte element som drar tankene i retning av geometriske figurer og landskap. De ulike uttrykkene er flettet sammen på en sømløs måte, ved hjelp av en sterk og kløktig koloritt.

Romlig blir det også i Nordbrendens utstilling – her møtes natur, arkitektur og psykadelika i en serie fotografier. Blant annet, har kunstneren hentet inspirasjon fra ingen ringere enn Isaac Newton, mer spesifikt hans bok «Optikk» (1703) som analyserer naturen gjennom prismer og linser. Refraksjon er et sentralt begrep i Nordbrendens fotografier, som undersøker hvordan lysstråler endrer retning i møte med stoffer av ulik optisk tetthet. Dette er en utstilling for realister – her fusjonerer kunst og realfag på en sømløs måte.

Heller i Engelsen Espedal er fremmed for den romlige kunsten. I hans skulpturelle komposisjoner blir det som mange ser på som skrot omgjort romlige installasjoner, eller fragmenterte landskap som Kunstnerforbundet omtaler det som i sin utstillingstekst. Materialer og ideer stilles side om side i en prosess hvor kunstneren forsøker å utforske ulike utfall; en komposisjon som spiller på en tvetydighet mellom materiell tyngde og svevende lett.

Åsil Bøthun åpner utstilling på Soft galleri. (Foto: Soft galleri.)

Materialiserende avstøpninger

Gjennom fragmenterte bruddstykker som har sin opprinnelse i personlige eiendeler, gjør Åsil Bøthuns gjentatte forsøk på å forankre minner fra svunnet liv. På Soft åpner hun denne uken utstillingen «Forliste affærer», hvor hun viser en ny installasjon bestående av to hovedkomponenter: En serie i betong, og en med avstøpninger i resirkulert aluminium.

Førstnevnte tar utgangspunkt i en mengde arvede gjenstander som bøker, klær og andre eiendeler. Gjenstandene er pakket i kofferter og andre transportbeholdere, og har deretter blitt avstøpt. Mens verkene i aluminium er avstøpninger av plankebiter. Gjennom disse gjør hun et historisk nikk til vitenskapsmannen Kristian Birkeland, en av grunnleggerne av Norsk Hydroelektrisk Kvælstofaktieselskap som mistet alle sine eiendeler ved et skipsforlis i Stillehavet. Passende er det også at det var nettopp i lokalene som nå huser Soft, selskapet ble grunnlagt.

Her blir det med andre ord mulighet for å gjøre en metaforisk tidsreise, gjennom verker som framstår både som spor og rester fra en svunnen tid.

K4 fortsetter sitt særdeles aktive utstillingsprogram. (Foto: K4.)

Alkoholpolitikk under lupen

K4 fortsetter sin imponerende utstillingsrekke av unge, skandinaviske kunstnere, og denne gangen er det svenske Katarina Sylvan som skal i ilden. Akkurat hva hun vil vise hos K4 er uklart, men utgangspunktet er intet mindre enn et curiosa fra svensk alkoholpolitisk historie. Fra 1919 til 1955 opererte nemlig Systembolaget (Sveriges motsvar til Vinmonopolet) med noe kalt motboksystemet, i forsøk på å minske alkoholforbruket gjennom regulering.

Det dreier seg rett og slett om et rasjoneringssystem, hvor svenskene måtte søke Systembolaget om en motbok hvor hvert alkoholkjøp måtte registreres å stemples; ingen motbok, ingen handel helt enkelt. På K4 vil Sylvan løfte historien om motboken, men også sette den i en større kontekst. Boken var nemlig ikke kun en rasjoneringsoversikt, vel så mye var det et statussymbol, som sa noe om innehaverens kjønn, identitet og status i samfunnet som sådan.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom