Dobbelåpning på Kraft
Denne uken er det duket for dobbelglede på Kraft – her åpner nemlig både Tulla Elieson og Guttorm Glomås soloustillinger. I «Hommage à Elina Brandt-Hansen» hyller Elieson, som tittelen indikerer, Brandt-Hansen, så vel som at hun gir oss et innblikk i sin relasjon til den avdøde keramikeren. Brandt-Hansen gjenkjente nemlig en felles fugl i Elieson, som gjorde at hun ville dele sin kunnskap med den yngre kunstneren. Sagt på en annen måte får vi ikke her bare bli kjent med et, men to kunstnerskap.
En generasjonell spenning oppstår også mellom de to kunstnerne som faktisk viser soloutstillinger på Kraft. Glomås er en relativt ung kunstner, som fullførte sin utdannelse ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm i 2019. Utstillingen «Don’t Worry, You Don’t Have to Be Happy» er fundert i det faktum at det finnes en fiksert mengde energi i universet, den kan bevege seg fra et sted til et annet, men samlet er den alltid konstant. Glomås dykker ned i dette fra en kunstnerisk-filosofisk perspektiv; av energi har du kommet, av energi skal du bli.
En vind uten hørsel
På Lydgalleriet vises Craig Wells doktorgradsprosjekt, en omfattende flerkanalsinstallasjon, der Vonrik Haugs lydverk «The Wind Cannot Hear Me» presenteres. Dette er kanskje ikke noe for nybegynnere, men snarere lydkunst for viderekommende.
Etter utstillingsteksten å dømme, blir det her filosofisk, for å si det mildt. I teksten om utstillingen beskrives ulike fornemmelser av språk, virkelighet og ikke minst bråk, men ikke som lyden som omringer oss i hverdagen. Snarere ses bråk her som en faktisk eksistens, en larve hvorfra all lyd stammer.