Feministisk skulptur og monumentale maleri
Kösk er et av flere nye gallerier som dukket opp i løpet av pandemien. Tro det eller ei, viste sosial nedstengning seg å være en motivator til nye inititativ for utstilling og salg av kunst – og godt er det, for nå som alt er åpnet igjen kan vi virkelig glede oss over et enda bredere mangfold blant hovedstadens visningsrom.
Etter en noe rolig høst er Kösk nå tilbake med en ny utstilling under tittelen «Smoi», her vil de vise verk av kunstnerduoen Usikkerkunstjente og Bill Billekvist. De fortsetter med andre ord sin satsning på unge, norske kunstnere. Akkurat hva som blir å se på Kösk vites ei, men ut ifra kunstnerlisten å dømme kan forvente både feministisk drøftende skulptur og abstrakte, monumentale maleri. En kombinasjon som nok vil bli interessant både uttrykksmessig og tematisk. Vi gleder oss!
Kunst på Teknisk museum
Det er ikke ofte det bygger bro mellom kunst og realvitenskap – til tross for at de to disiplinene slettes ikke er så ulike som man skulle tro. Men nå er det dags, denne uken inviterer Teknisk museum, Praksis og Goetheinstituttet til utstillingen «Mattering Oil», som rent faktisk er en kunstnerisk intervensjon i det eller realfaglig tuftede museet.
Gjennom performance, video- og lydverk, vil de inviterte kunstnerne transformere det tekniske museet til et midlertid kunstlaboratorium, hvor de vil utforske vårt forhold til fossil energi, og da særlig den både elskede og forhatte oljen. Her vil norsk oljevirksomhet kunstnerisk undersøkes fra ulike kulturelle, historiske og miljømessige perspektiv. Hva betyr egentlig oljen for Norge før, nå og framover?
Pappaproblemer
Med Noplace på vei inn i historiebøkene, er Destiny’s nå et av Oslos eldste og mest meritterte kunstnerdrevne visningsrom. Denne uken åpner de utstillingen «Daddy Issues» av Kenneth Tam, Sille Storihle og Eirik Sæther – tre kunstnere med solid utstillingserfaring, men som såvidt det er oss kjent ikke tidligere har stilt ut sammen.
Akkurat hvordan disse tre kunstnerskapene skal flettes sammen er vi spent på å se. Vi aner imidlertid at det kan oppstå en spennende helhet når Sæthers arkitektoniske referanser møter Storihles undersøkende praksis og Tams nygjerrige estetikk.