Etikk og estetikk
Med utgangspunkt i samtidens visuelle kultur jobber Maryam Jafri i skjæringspunktet mellom kunst og etikk. I forlengelse av dette undersøker hun hva som skjer når sosiale relasjoner og personlig identitet i økende grad blir påvirket av økonomiske forhold, som for eksempel hvordan vi manifesterer både oss selv og vår bekjentskapskrets over sosiale media – plattformer som i hovedsak motiveres og styres av økonomiske, ikke sosiale interesser.
I utstillingen på Fotogalleriet presenterer Jafri installasjon, fotografi, skulptur og videokunst som sammen setter søkelys på maktforhold og – forskyvninger mellom kunst, økonomi og sosiale forhold, og hvordan dette påvirker våre opplevelser av sinn, selv og kropp. Gjennom dette ønsker kunstneren å åpne opp for diskusjon om bruk og misbruk av bilder, representasjonsetikk og kontroll over egne bilder. Spørsmål som i vår tid angår alle med en konto på Facebook, Tiktok eller Instagram.
Kunsten å gi slipp
Hva er kjærlighet og hvordan kan kunsten fungere som et uttrykk for den?, spør utstillingen som åpner på Interkulturelt museum denne uken. 17 kunstnere har blitt invitert til utstillingen, hvor de presenterer hvert sitt kunstverk som en gave de gir videre til de andre kunstnerne for å jobbe videre på.
Her skal med andre ord noe svært personlig, ens eget arbeid, gis til noen andre som kan gjøre hva de vil med det. I overført betydning handler det om tillit og det å gi slipp, så vel som å slippe noen andre til. Følelser som de fleste kan kjenne seg igjen i – er vi villige til å stole på den andre, vil den andre oss godt? Gjennom denne symbolske bytte handelen tematiserer ikke bare utstillingen kjærlighet, men utøver den i praksis.
Omgitt av objekter
Med skulptur og installasjon undersøker Matias Kiil objektene vil omgir oss med og deres evne til å formidle vår tilstand – sosial, kulturell og politisk forstand. Denne uken åpner han sin største soloutstilling hittil, «Følelse av orden» på Buer Gallery. Her viser han nye arbeider, herunder installasjon, trykk og relieff.
Utstillingsteksten er forfattet av Kristoffer Cezinando Karlsen, og leses som et dikt. Her nevnes alt fra små til store hverdagslige gjenstander, til ulike materialer. Vi får fornemmelsen av at det som vil møte oss på Buer vil være ordinært og minimalistisk på den ene siden, men likevel nytt – ting vi kjenner og forbinder med hverdagslige gjøremål får en helt annen funksjon når de plasseres på en uortodoks måte i en hvit kube.
Norsk-kineisk språklek
Det kinesiske tegnet 困 (uttalt kun) er utgangspunkt for en norsk-kinesisk språklek som finner sted på Akademirommet denne uken, i regi av Xin Liang og Tansiyu Chen. Det kinesiske tegnet har flerfoldige betydninger, blant annet å bli slått, fanget, søvnig og vanskelig, og de to kunstnerne spinner videre på dette ved å plassere de latinske bokstavene «st» bak tegnet. Og hva får vi da? Jo, kunst.
Med utgangspunkt i denne språklige leken vil Liang og Chen problemer knyttet til politiske og kulturelle begrensninger av kunst, og diskutere dette med utgangspunkt i egen erfaring som kvinnelige kinesiske kunstnere. Samtalene vil forgå gjennom verk i ulike former, som strekker seg fra det nære og intime til det større og politiske, men uten å si at det ene er viktigere enn det andre.
Verden etter klimatisk apokalypse
Den britiske kunstneren Ben Rivers er kjent for sine eksperimentelle filmer som utspiller seg i spennet mellom dokumentar og dystopisk fiksjon. Ofte, tar han utgangspunkt i intime skildringer av isolerte samfunn eller vesener, som i sin tur blir til fortellinger om andre mytologiske verdener.
På Kunstnernes Hus vil kunstneren vise «Urthworks», en filmtrilogi utviklet i samarbeid med den amerikanske science fiction-forfatteren Mark von Schlegell. Her er handlingen satt til et delvis gjenkjennelig og delvis utenomjordisk landskap som presenterer en alternativ virkelighet i kjølvannet av en klimatisk apokalypse.