Tirsdag 2. november deltok Subjekts sjefredaktør Danby Choi i Debatten på NRK. Dagen etter fikk han publisert et debattinnlegg i VG. Samme dag svarte Ella Marie Hætta Isaksen med et debattinnlegg, også i VG. Disse to er fundamentalt uenige om identitetspolitikk, Choi kritisk og Isaksen positiv. Jeg ønsker å svare på en påstand Isaksen kommer med i sitt innlegg.
Aller først vil jeg si meg enig med Isaksen i at «du kan jo selvfølgelig være både brun og same samtidig.». For eksempel ser vi dette manifestert i Sverige i form av den samiske artisten Jon Henrik Fjällgren, som er adoptert fra Colombia. Det er altså ingen konflikt mellom hudfarge og tilhørighet til den samiske kulturen. Slik det skal være i en flerkulturell nasjon, hvor inkludering er en dyd.
Frosset i tid
I sitt innlegg konstaterer Choi retorisk at «målet med god kultur må jo være å spre seg». Isaksen svarer med et «klart nei.». Isaksen frykter at kulturen hennes «dør» hvis nordmenn eller andre ikke-samer tar til seg en kultur som ikke er deres, hvis den blir «stjålet og anvendt». Videre argumenterer Isaksen for at bare det samiske felleskapet kan definere seg selv.
Norsk samfunnsdebatt handler ofte om inkludering. Til tross for dette argumenterer Isaksen for at samene skal beskytte seg selv ved å forhindre at deres kultur endrer seg. Nordmenn om hundre år vil ikke være som oss, akkurat som at vi ikke er like våre forfedre. Men samene skal tydeligvis isoleres, eller i det minste endre seg på sine egne premisser.
Kulturer burde ikke beskyttes
Kulturer burde ikke beskyttes fra omverdenen. Det å være nordmann betyr så mye i dagens samfunn. Dette mener jeg er positivt. Jeg vil ikke at nordmenn, eller noen andre, skal isolere seg selv. Endring skjer riktignok ofte innenfra, men dette er takket være nye impulser som har fått lov til å vokse fram.
Takket være identitetspolitikk kan Isaksen hevde at samene har rett til å beskytte seg selv, i kraft av å være en minoritet, og ofre for fornorskningspolitikken på 1800- og 1900-tallet. Ja, fornorskningen av samene burde fordømmes. Den norske stat tar avstand fra dette, det vil aldri skje igjen. Jeg sier ikke at samene ikke kan fortelle om sin tragiske historie. Det jeg sier er at fortiden ikke skal definere nåtiden, eller fremtiden.
Thor Bakken Friis (27) er historiestudent.