Skuffende kulturbudsjett

Regjeringen sier de vil satse på scenekunst. Budsjettet forteller noe helt annet

Direktør Hege Knarvik Sande i Danse- og teatersentrum er skuffet over Anette Trettebergstuens første kulturbudsjett. (Foto: Kristoffer Eliassen.)
Direktør Hege Knarvik Sande i Danse- og teatersentrum er skuffet over Anette Trettebergstuens første kulturbudsjett. (Foto: Kristoffer Eliassen.)
Kulturministeren varsler en driftstøtteordning, men det er for lite, skriver direktør Hege Knarvik Sande i Danse- og teatersentrum.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Direktør Hege Knarvik Sande i Danse- og teatersentrum reagerer på kulturbudsjettet.

Kulturministeren varsler nå at regjeringen oppretter en driftstøtteordning for de etablerte kompaniene i 2022, men legger bare inn fire millioner ekstra i potten til den søkbare ordningen. Dette rekker faktisk bare til ett nytt kompani.

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på posten med 4 millioner kroner, slik at det til sammen blir 10,1 millioner kroner til fordeling i ordningen for etablerte scenekunstkompanier.

For lite

Det er et stort gjennomslag for norsk scenekunst at den nye regjeringen etablerer en driftstøtteordning for etablerte kompanier allerede i 2022, og viser at den nye regjeringen har stor handlingsvilje og at de med sikkerhet ser alvoret i situasjonen for de etablerte scenekunstkompaniene. Regjeringen oppretter derfor en søkbar driftstøtteordning fra og med våren 2022. Ordningen skal inkludere tilskuddene til Jo Strømgren kompani og Verdensteatret, to kompanier som ble løftet inn på Statsbudsjettet for 2021. Med en økning på fire millioner vil dette totalt utgjøre en sum på 10,1 millioner.

Men en økning på fire millioner er for lite, og vil ikke være i nærheten av å dekke behovet for scenekunstfeltet.

Annonse

På den tidligere basisfinansieringen mottok hvert kompani i snitt tre til fire millioner årlig til drift og utvikling og produksjon. I prinsippet betyr det at driftstøtteordningen med fire millioner i søknadspotten bare vil holde til ett kompani til. Denne summen må økes.

Håper SV tar plass

Den vanskelige jobben med å etablere en driftstøtteordning allerede i 2022 er arbeidet med innretningen på ordningen, og denne jobben er regjeringen villig til å ta. Den enkle jobben er å øke summen til ordningen. Nå håper vi SV tar plass i budsjettforhandlingen og skrur opp summen til mellom 15 og 20 millioner. SV satte av 15 millioner i sitt alternative budsjett i 2021 til ordningen, vi håper denne satsningen står ved lag.

Regjeringen viser at de ser alvoret i situasjonen ved å snu seg rundt og opprette driftsstøtteordingen nå, og ikke i 2023 slik Solberg-regjeringen la opp til. Dette er veldig bra, men vi kan ikke opprette en ordning for syns skyld – den må også ha en faktisk effekt! Summen på 4 millioner vil ikke være i nærheten av å dekke behovet for scenekunstfeltet.

En umulig situasjon

I statsbudsjettet som Solberg-regjeringen la frem 12. oktober kvitterte de ut Stortingets anmodningsvedtak nr. 201 (12. desember 2017), der regjeringen bes sørge for å sikre forutsigbarhet for de etablerte scenekunstkompaniene. Bakgrunnen for dette anmodningsvedtaket var at Kulturrådet i 2018 skulle avvikle Basisordningen som var en driftstøttordning for etablerte kompanier.

Siden da, har mange scenekunstkompanier vært i en umulig situasjon, de er profesjonelle virksomheter, og er ettertraktede nasjonalt og internasjonalt, men har ikke midler til å drifte eller å produsere scenekunst. Solberg-regjeringens svar på dette anmodningsvedtaket kom i strategien for scenekunst som ble lagt frem nå i september. De ønsket å opprette en driftstøtteordning for etablerte kompanier, men først fra 2023. Den nye regjeringen viser derfor handlekraft ved nå å opprette en driftstøtte allerede fra 2022, men summen er for lav.

Hege Knarvik Sande er direktør i Danse- og teatersentrum.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist