Vernissageguiden
Oslo

Dette er de beste kunstopplevelsene i hovedstaden.

Uke 46
Terje Nicolaisen har laget 20 malerier som reflekterer over kroppens begrensinger. (Foto: BOA.)

Fra prolaps til utstilling

Rett før landet stengte ned i mars 2020 fikk kunstner Terje Nicolaisen en kraftig prolaps som førte til langvarig låsning i ryggen. Vanligvis forsvinner slike smerter etter kort tid, med da kunstnerens som følge av nedstengningen mistet tilgang på både treningsstudio og badstue, ble låsningen vedvarende – til dags dato går kunstneren med ryggen i vinkel, som i sin tur har redusert hans arbeidskapasitet.

Prolapsen til tross har Nicolaisen produsert 20 nye malerier, om så mulig noe farget av kunstnerens egen helse – her er det nemlig den aldrende og sårbare kroppen som står i sentrum. Men arbeidene er ikke av den grunn forsonende – tvert imot kan de leses som et forsøk på overvinne kroppen og alderdommens begrensninger. Denne uken kan du se dem side om side i utstillingen «Rentsnuk Dancing». For Nicolaisen gir seg ikke, som han selv sier: «Alt jeg kan tenke på nå, er å danse!»

Anders Kjellesvik og Andreas Siqueland utgjør kunstnerduoen Aipotu. (Foto: Tegnerforbundet.)

Performativ tegning

Over flere år har kunstnerduoen Aipotu, bestående av Anders Kjellesvik og Andreas Siqueland, begitt seg ut på en rekke ekspedisjoner. Disse har dannet grunnlaget for «Grotten». et hulrom for sameksistens, hvor de to kunstnerne både jobber med performative iscenesettelser, konsept og fortelling.

Nå skal Grotten stilles ut som et stedsspesifikt prosjekt hos Tegnerforbundet. Kull blir tatt i bruk for å skape en felles kropp der forholdet mellom det indre og det ytre rom, det virkelige og det konstruerte, det offentlige og det private er under kontinuerlig diskusjon.

Den danske kunstneren Ester Fleckner undersøker samfunnet i et skeivt perspektiv. (Foto: Kunstplass.)

Skeive språk

På Kunstplass åpner Ester Fleckner utstillingen «Woodbeds, brimming». Her prøver hun å se på ulike system i samfunnet fra et skeivt perspektiv, snarere enn å se det skeive som en ting i seg selv.

For Fleckner handler skeivhet om å studere verden og stille spørsmål til det hun opplever. Kunsten blir her et språk til å sette ord på ting, gjerne gjennom at kunstneren faktisk konstruerer egne, gjerne geometriske, språk som med alternative tegn og gester leser samfunnet med et kritisk kunstnerisk blikk. Resultatet er like estetisk, som lingvistisk tilfredsstillende.

Stian Ådlandsvik åpner utstilling på Galleri k. (Illustrasjon: Galleri k.)

Vent det uventede

Få kunstnere arbeider på tvers av så mange sjangre og uttrykk som Stian Ådlandsvik. Han har vært innom fotografi, performance, tekst, maleri og installasjon – men er kanskje mest kjent for de to sistnevnte.

Denne uken åpner han utstillingen «items from an EEA inventory» på Galleri k. Her byr Ådlandsvik på installasjon og skulptur av ukjent art, akkompagnert av en poetisk utstillingstekst, signert av kunstneren selv. Akkurat hva vi har i vente vites ikke, men spennende er det!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar