Vernissageguiden
Oslo

Dette er de beste kunståpningene i Oslo.

Uke 49
Kjersti G. Andvig viser sin nyeste film «Bondefanget i Brussel» på Kunstnernes hus kino. (Foto: Kjersti G. Andvig.)

Tilhørighet og identitet

Denne onsdagen er det duket for selv biografisk video-essay når Kjersti G. Andvig viser sin nyeste film «Bondefanget i Brussel» på Kunstnernes hus kino. Verket strekker seg over fem år, og vi følger fortelleren i møte med ulike personer som uttrykker forskjellige identiteter og livssituasjoner i en globalisert virkelighet.

Kunstnere, homoseksuelle, papirløse og eurokrater forteller om sine opplevelser av å forholde seg til manglende kontroll over egen livsituasjon. Her står spørsmål knyttet til tilhørighet, Europa og identietsfellesskap i sentrum for fortellingen.

Søren Krag bergtok publikum med sine digitale malerier under Høstutstillingen 2019. Nå kan vil han introdusere sin praksis gjennom Kunsthall Oslos nye utstillingsserie. (Foto: Høstutstillingen.)

Digitale tekstiler

Søren Krag imponerte da han viste sine digitale malerier under høstutstillingen i 2019. Rent konkret dreide det seg om tre massive vever, laget designet digitalt og vevd etter Krags mønster. Med sin fargesterke koloritt og tydelige tilstedeværelse, ble verkene raskt en favoritt blant de besøkende.

Siden har Krag vunnet Den nordiske lumenprisen, hatt soloutstilling på USF Verftet og samarbeidet med artisten Lasse Lokøy om en eksklusiv kunst- og kleskolleksjon. Denne uken kan du bli bedre kjent med Krags praksis og videre arbeid når han, som andre kunstnere i rekken, viser fram sitt pågående arbeid i Kunsthall Oslos utstillingsserie «Studio Reports».

På K4 viser Gateavisa-redaktør Emil Finnerud soloutstilling. (Foto: Emil Finnerud.)

Postmedialt og postkonseptuelt

På K4 galleri åpner de årets siste utstilling, nemlig «Forbidden Paradise» av Emil Finnerud.

For mange er nok Finnerud mest kjent som redaktør for Gateavisa, men han har også en egen kunstpraksis som han selv beskriver «postmedial, postkonseptuell, basert på research og appropriering».

Finnerud har tidligere deltatt på blant annet Bienalsur 2021 ved Nasjonalmuseet for kunsthåndverk i Buenos Aires og vist soloutstillinger på Noplace og Studio 17 i Stavanger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar