En katastrofe for kulturlivet

En katastrofe for kulturlivet

Sesongen for julekonsert og juleturné står for store deler av det inntektsgrunnlaget som sikrer helårsdriften for aktørene i musikkbransjen, skriver Hans Ole Rian i Creo. (Foto: Ihne Pedersen.)
Sesongen for julekonsert og juleturné står for store deler av det inntektsgrunnlaget som sikrer helårsdriften for aktørene i musikkbransjen, skriver Hans Ole Rian i Creo. (Foto: Ihne Pedersen.)
En ny runde er i seg selv svært alvorlig, men spesielt ille er det at denne kom nå, midt i julesesongen, skriver Creo-leder Hans Ole Rian.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kulturorganisasjonen Creo kommenterer regjeringens nye smittevernstiltak.

Da ble det igjen nedstengninger, restriksjoner og kulturbransjen og alle dens aktører er igjen kastet ut i usikkerhet. En ny runde er i seg selv svært alvorlig, men spesielt ille er det at denne kom nå, midt i julesesongen.

Sesongen for julekonsert og juleturné står for store deler av det inntektsgrunnlaget som sikrer helårsdriften for aktørene i musikkbransjen. Dermed er det dypt problematisk at det i dagens kompensasjonsordninger lagt inn en begrensning der ordningen kun dekker underskudd.

Kompensasjonsordningen må forlenges

Det mest alvorlige er likevel at kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende og frilansere ikke ser ut til å bli videreført. Vi kan i hvert fall ikke finne noen informasjon om denne svært viktige ordningen for kulturlivet.

For enkeltaktørene i kulturlivet har kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende og frilansere vært helt avgjørende. Over 25 000 enkeltpersoner har hatt denne ordningen som sikkerhetsnett og inntektssikring siden den ble vedtatt i mars i fjor.

Annonse

Siden denne gruppen yrkesutøvere fremdeles er i den situasjonen at de har mistet hele eller deler av inntektsgrunnlaget sitt som en følge av korona-pandemien, siden FHI fremdeles anser pandemien som pågående, og siden myndighetene fremdeles pålegger aktørene i kulturlivet restriksjoner, er det etter vårt syn helt nødvendig at kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende forlenges så lenge det er krise i kulturbransjen. Hvis sittende regjeringen ikke ser at denne må forlenges inn i 2022 vil dette være en katastrofe for kulturlivet.

Eventbransjen må inkluderes

Eventbransjen, og dets underleverandører, må inkluderes i kompensasjonsordningen. Store deler av oppdragene til kulturaktørene og de scenetekniske leverandørene kommer fra bedriftsmarkedet. For mange utgjør bedriftsmarkedet rundt 2/3 av omsetningen i desember, januar og begynnelsen av februar og er det som finansierer månedene frem til sommeren.

Koronapass vil gi kulturlivet en mulighet

Så registrerer vi at regjeringen innfører «1-metersregelen» igjen. Det er en regel vi mener det er uklokt og urimelig å innføre. Vi skulle mye heller sett at koronapass ble innført. Kulturlivet er næring, og nettopp derfor er sektoren like avhengig av publikum, som IKEA er av kunder. Koronapass gir kulturlivet mulighet til å bygge seg opp igjen og skape kultur, men også arbeidsplasser og inntekt.

Underskuddsgaranti for utenlandsturnéer

Videre ber vi om at det innføres en underskuddsgaranti for utenlandsturnéer. Vi har fått flere signaler fra medlemmer og bransjen ellers om at den økonomiske risikoen ved å booke turneer i utlandet nå er for stor. Løsningen, slik vi ser det, er at det etableres en form for underskuddsgaranti med utgangspunkt i at utenlandsturnéer som ville gått med overskudd ved gjennomføring kompenseres hvis eventuelle restriksjoner fører til avlysninger eller nedskaleringer.

Regjeringen må sikre trygge rammevilkår

Vi forventer også – som NTO gjør i sitt innspill – at kulturministeren forsikrer oss om at musikk- og scenekunstinstitusjonene kan drive som planlagt og vil få nødvendig støtte til det. Regjeringen må sikre institusjonene forutsigbare og trygge rammevilkår som tar høyde for både korttids- og langtidskonsekvensene av pandemien. Alternativene er kraftige kutt i tilbudet, noe som igjen særlig vil ramme de på kortere engasjement; frilansere og underleverandører.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU