Ti kategorier:

Dette er vinnerne av Subjektprisen 2021

Dette er vinnerne av Årets visningsrom, Årets utstilling, Årets kunstner, Årets litteratur, Årets film og tv, Årets scenekunst, Årets musikkutgivelse, Årets artist, Årets stemme og Årets subjekt. (Foto: Subjekt.)
Dette er vinnerne av Årets visningsrom, Årets utstilling, Årets kunstner, Årets litteratur, Årets film og tv, Årets scenekunst, Årets musikkutgivelse, Årets artist, Årets stemme og Årets subjekt. (Foto: Subjekt.)
Subjekt nominerte de beste kandidatene i ti forskjellige kategorier. Nå har Subjekts lesere stemt frem de ti endelige prismottakerne.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Over 7.000 stemmer har blitt talt: Dette er vinnere av Subjektprisen 2021.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Arbeidet med Subjektprisen har pågått gjennom hele året. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og med et av landets mest omfattende kulturanmelderi. Redaksjonen noterte seg de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som var de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv i 2021.

Subjektprisen 2021 er, som tidligere år, inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Det har vært opp til Subjekts lesere å stemme frem de endelige vinnerne, og 7.000 stemmer senere finner vi ti svært verdige vinnere.

Annonse

Du kan se hele prisutdelingen her.

19. november åpnet Kjøpmannsgata ung kunst, Trondheims nye kunsthus for ung kunst. Her fra åpningsutstillingen «Det er bare en fase» med kunstnerduoen Elmgreen & Dragset. (Foto: Torstein Olav Eriksen.)

Årets visningsrom: Kjøpmannsgata ung kunst

Kveldens første pris gikk til Kjøpmannsgata ung kunst. Elisabeth Høsflot Klæbo, som står bak Kjøpmannsgata ung kunst, hadde ikke anledning til å motta prisen selv. Elise Adamsrød mottok prisen for dem.

– De er veldig, veldig takknemlig for den mottakelsen de har fått fra publikum. Nå er det bare å bevise at det er verdt det.

Juryens begrunnelse:

«Vinneren av Årets visningsrom er blant de yngste visningrommene vi har her i landet. Men dette har ikke hindret dem fra å markere seg som en tydelig aktør.

I mange år har det vært etterlyst flere visningsrom for kunstnere i etableringsfasen. Årets visningsrom har tatt utfordringen på strak arm, og etablert ikke bare et rom, men en hel kunsthall dedikert til akkurat dette.

Over de siste årene har vinneren vært et åpent og tilgjengelig rom hvor unge kunstnere har fått vise sine arbeider, mens bygget var i ferd med å bli ferdigstilt. Nå har de selv endelig flyttet inn i lokalene, som er en av Norges største kunsthaller.

Åpningsutstillingen har allerede imponert – nasjonalt og internasjonalt – og vi gleder oss til å følge visningsrommet videre.»

Julie Ebbing har et aggressivt, tidvis bekmørkt, uttrykk. De dystre og potente bildene er mesterlig utført av en kunstner som kombinerer et gjenkjennelig uttrykk med glimrende teknikk, skriver Subjekts jury i sin innstilling. Ebbings retrospektiv er nominert til Subjektprisen 2021 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Presse.)

Årets utstilling: Retrospektiv

Andre prisen går også til Trøndelag. Årets utstilling er «Retrospektiv» av Julie Ebbing på Kunstmuseet i Nord-Trøndelag.

– Tusen, tusen takk. Vi har ikke forberedt noe fordi vi trodde ikke dette skulle skje. Men takk til de som har stemt og til teamet på kunstmuseet. Og tusen, tusen takk, det er viktig med slike markeringer, sier museumsleder Sara Cornelia Greiff.

Juryens begrunnelse:

«I en tid da museene sliter med å fenge et mangfoldig publikum, har vinneren av Årets utstilling vist at den kan engasjere bredt.

Vinneren er ikke redd for å utforske de mørkere sidene av menneskesinnet eller samfunnet. Utstillingen var politisk, og kommenterte aktuelle hendelser og tema, ispedd sømfrie referanser til kunst- og idéhistoriske referanser, lokale helter, svartmetall og Britney Spears.

Med glimrende teknikk manifesterte vinneren portrettsjangerens potensiale – både som hyllest og karakterdrap. Utstillingens grafiske arbeider kommenterer nemlig ikke, men brøler.

Dette er en utstilling som både vekker engasjement og skaper rom for ettertanke, med bruk av trykkplate, pensel og kniv.»

Da Nikolai Torgersen tidligere i år hadde en separatutstilling på «Guttestreker» i Oslo stod folk sto i timevis i kø. Utstillingen ble øyeblikkelig utsolgt. (Foto: Danby Choi.)

Årets kunstner: Nikolai Torgersen

Prisen for Årets kunstner går til Nikolai Torgersen.

– Tusen takk. Dette her er helt utrolig, sier den ferske prisvinneren fra scenen.

Juryens begrunnelse:

«Vinneren i kategorien Årets kunstner har med sin åpenhet rundt tabubelagte temaer vist at man kan hente seg inn igjen, så lenge man har en skikkelig tro på det man gjør.

Denne troen har medført at Årets kunstner gjorde et skikkelig comeback i 2021 – både personlig, men også i sin kunstneriske karriere.

Etter et halvt tiår som rusavhengig, har Årets kunstner blitt nykter. Nå produserer han kunst som om det sto om livet, og publikum står gjerne timevis i kø for å kjøpe kunsten hans fra utstillingsveggene.

Vinneren har fengslet Norge med en strek som går fra det barnlige til det virtuøse, og et uttrykk som er like teknisk imponerende som det er emosjonelt fengslende.

Her snakker vi om en kunstnermyte i levende live, og dere har sikkert allerede skjønt hvem det er snakk om.»

«Kjærlighet i Minnesota» forsøker ikke å fortelle den store fortellingen om den amerikanske drømmen, men dykker ned i et utvalget. (Foto: Strawberry.)

Årets litteratur: Kjærlighet i Minnesota av Mathias Haven

– Tusen, tusen takk. Takk til Subjekt som gadd å lese boken. Takk til forlaget og redaktøren min, konen min Henriette og søsterens hennes som har stemt mer enn de fleste, sier prisvinner Mathias Haven.

Juryens begrunnelse:

«Årets litteratur klarer til tross for sin korte lengde å dra leseren gjennom hele følelsesregisteret. For selv om karakterene mangler både tilhørighet og tilknytning, klarer forfatteren å skape et tydelig fellesskap mellom bokens to permer.

Vinneren er både lett og tilgjengelig. Historien sirkler seg rundt personlige fortellinger, men har også en tydelig samfunnsaktuell forankring. Gjennom en rekke utilpasse individer settes den amerikanske drømmen her under lupen. Men vinneren forsøker ikke å fortelle den store fortellingen om denne klisjéen, snarere dykker boken ned i utvalget.

Slik åpner vinneren for en dypere forståelse for individene i dagens USA.»

«Karakteren Pørni er seriens omdreiningspunkt, og lett å forelske seg i», skrev Subjekts anmelder i det serien kom ut. Nå er serien kåret til Årets film og tv. (Foto: Viaplay.)

Årets film og tv: Pørni

Årets film og tv går til «Pørni». Skaper og skuespiller Henriette Steenstrup tar i mot prisen.

– Tusen takk til alle som har stemt! Tusen takk til regissørene Gunnar Vikene og Charlotte Blom, men også datteren min som sa til meg på Subjektprisen for to år siden at jeg måtte lage noe bra og «stay relevant».

Juryens begrunnelse:

«Historier om skilte tobarnsmødre på vei inn i overgangsalderen er ikke det som dukker oftest opp på norske tv-skjermer. Vinneren i kategorien Årets film og tv gir oss et forfriskende perspektiv på foreldrerollen gjennom både humor og sårhet.

Det handler om ansvar i familiære relasjoner opp mot personlig begjær i en hverdag hvor livet ikke kan settes på pause. Til tross for konflikt inntar hovedrollekarakteren aldri en offermentalitet, og dramaet utspiller seg uten sentimentale virkemidler.

Manuset oppleves som intelligent og selvsikkert, med flere viljesterke tematikker på hjertet, ispedd en balansert komikk som aldri går på bekostning av troverdigheten. Karismatiske skuespillere og dyktige fagfolk bak kameraet gjør vinneren til et prakteksempel på høy underholdningsverdi og kunstnerisk kvalitet som går hånd i hånd.»

«De må føde oss eller pule oss for å elske oss» er et stykke som sjarmerer publikum fra første scene, men som heller ikke er redde for å bite for at refleksjonene skal feste seg. Nå er stykket kåret som Årets scenekunst 2021. (Foto: Erika Hebbert.)

Årets scenekunst: «De må føde oss eller pule oss for å elske oss»

Camara Christina Lundestad Joof tar i mot prisen.

– På anmeldelsene kan det virke som om at jeg har laget alt selv, det har jeg ikke. Det er flere som har jobbet hardt, hardt hver kveld. Tusen takk for prisen på vegne av oss alle, sier hun.

Juryens begrunnelse:

«Det var skyhøye forventninger til årets vinner, som samlet flere lovende scenekunstnavn i en av landets kulturelle storstuer.

Oppsetningen innfridde tross forventningene. Skuespillerne leverer humor, aggresjon, sårhet, og forløsning. Oppsetningen kommer etter alt å dømme kommer til å være definerende for både manusforfatter og regissør.

Stykket setter ord på det å ha en annen hudfarge enn majoriteten. Med dette som utgangspunkt problematiserer det ekkokamre og hele den vestlige kulturarven.

Stykket beviser hvorfor scenekunsten er viktig. Det speiler samtiden på uten å bli åpenbart.»

Benedikt skiller seg ut i den norske musikkfloraen med sin bittersøte og emosjonelle appell og store besetning. Det var nok til å vinne Årets musikkutgivelse 2021. (Foto: Koke plate.))

Årets musikkutgivelse: «Balcony Dream»

– Tusen takk. Vi skal holde dette kort, for at dere skal drikke øl. Vi lager musikk på en utdatert måte, med venner. Vi takker vennene våre og plateselskapet Koke plate, sier bandet.

Juryens begrunnelse:

«I et lengselsfullt år har vinneren levert et av årets mest drømmende album.

Platen tar hele landet i bruk, og har røtter både i Oslo og Surnadal. De mange musikerne har skapt et fyldig og sammensatt lydbilde, som er en fryd å utforske.

Det organiske lydbildet lager en perfekt ramme for tekstenes troverdige, bittersøte og ektefølte lengsel.

Denne gjengen har skapt et befriende og inderlig rom i en verden som ofte oppleves som kynisk og fremmed. De har bevist at indie-sjangeren ikke er død, men at den har en plass i tiden fremover. Vi gleder oss til å høre mer.»

Tix er Norges mest spilte artist. Nå er han også vinner av Årets artist 2021. (Foto: Kristoffer Bjerkelund/Qwerty AS.)

Årets artist: Tix

– Jeg var egentlig ikke helt forberedt på dette her. Jeg har ikke så mye å si. Jeg koste meg i dag. Men det er ikke hver dag man er i ærverdige selskap som i dag, og takk for at jeg kan være med på en sånn kveld. Takk til Lars Berrum som konferansier. Takk til Subjekt som, i mitt inntrykk, tar kulturen på alvor. Her har du noen som virkelig evner å forstå kulturen som dere omtaler. Noe jeg setter pris på. Det er ikke alle kulturmagasiner som kan gå fra en indres i en dal i Norge og dagen etter ta en prat med Staysman.

Prisutdeler, William Heimdal, fulgte eget manus under utdelingen, men her er juryens begrunnelse:

«Årets artist har ikke bare vist seg å nå massene, men har også klart å vekke noen av landets mest landsomspennende debatter om hva som er musikalsk kvalitet.

Når det har stormet som verst har vedkommende ikke gjemt seg unna mediepresset, men har blitt stående i ilden, og stått på sitt.

Artisten har gjennom låter klart å rette fokus på psykisk helse og gått inn i hjertet til en hel nasjon som ble fanget i hjemmene sine da Norge stengte ned.

Etter å ha blitt foraktet som en «russelåt-artist» har han i år klart å karre til toppen av norsk musikkbransje.

Det ble ingen Eurovision-seier denne gangen, men han er en vinner her i kveld.»

Mahmoud Farahmand har over en rekke år blitt kjent som en av identitetspolitikkens fremste kritikere. Han vil ha seg frabedt fordeler basert på sin hudfarge. Nå er han Årets stemme 2021. (Foto: Danby Choi.)

Årets stemme: Mahmoud Farahmand

Årets stemme 2021 går til Mahmoud Farahmand.

Fra scenen takker en rørt Farahmand for prisen.

– Takk til Nettavisen og Stavrum som hadde troen på meg i starten, og ikke minst Shabana Rehman som har vært en støttespiller i alle kampene jeg har stått i.

Juryens begrunnelse:

«Det har vært hard konkurranse om Årets stemme i år. Alle de seks nominerte har imponert juryen og publikum.

Vi vet at alle de seks kommer til å fortsette å kjempe for det de tror på, uansett hvem som vinner. Det er likevel bare en som kan stikke av med seieren.

Familien til årets vinner flyktet fra et undertrykkende regime da han var barn. I ung barneskolealder kom han til Norge.

Vinneren har bemerket seg som en kritiker av sosial kontroll i islam.

Han vil ha seg frabedt fordeler basert på hudfargen. I Norge har han tatt høyere utdanning og kommet inn i lokalpolitikken, før han i høst ble valgt inn på Stortinget.»

Agnes Moxnes er en bauta som ikke kan erstattes med én, men med to, ble det sagt da hun ga seg som kulturkommentator i NRK. Nå er hun kåret som Subjektprisens hederspris Årets Subjekt 2021. (Foto: Danby Choi.)

Årets subjekt: Agnes Moxnes

Subjektprisens hederspris, Årets subjekt, går til den mange årige kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes.

Etter en stående applaus sier Moxnes dette:

– Dette så jeg ikke komme i det hele tatt. Tusen, tusen takk for nominasjonen og for festen dette her er. Den siste dagen med gjengen, sier hun fra scenen.

Juryens begrunnelse:

«Vinneren av Subjektprisen 2021 har gjort en umåtelig viktig jobb for norsk kulturjournalistikk, og gikk nylig av med pensjon etter 35 års virke for statskanalen.

Hun har vært en bauta i norsk offentlighet, og et lyspunkt i den norske kulturjournalistikken, som ofte ellers har vært preget av en i overkant vennlighet overfor sitt eget dekningsområde.

Med en enorm kompetanse om norsk kultur, fra kunst og litteratur til arkitektur og byutvikling, har hun forklart hvilken betydning kunsten har for samfunnet. Hun har økt både forståelsen og mottakeligheten for norsk kunst og kultur, men hun har også kritisert den ned i grøften.

Dette har vært en utakknemlig jobb. Journalister får virkelig høre det når de har gjort noe galt, men ikke like ofte når de har gjort noe bra. Men Agnes Moxnes har stolt på sin personlige overbevisning om at samfunnet og kulturlivet beveger seg i kritikken.

Med unikt språk og en sjelden formidlingsevne har Agnes Moxnes gjort den vanskelige kunsten og kulturen forståelig for folk flest, og dette har hun dessuten gjort ved å vekke noen av vår tids viktigste kulturdebatter. Moxnes kritiserte blant annet egen arbeidsgivers trang til å flytte fra de vakre NRK-lokalene på Marienlyst, hun forsvarte upopulært nok Bjarne Melgaards dødshus, og hun var aldri redd for å si ting som de var.

Det blir store sko å fylle for hennes arvtaker, når Agnes Moxnes nå skal leve det gode pensjonistlivet. Det fortjener hun virkelig, i tillegg til Subjekts hederspris. Gratulerer så mye!»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar