Vernissageguiden
Bergen

Dette er de beste utstillingene i Bergen.

Uke 50, 51 og 52
Halvor Rønning viser utstillingen «Avgang» på Hordaland kunstsenter. (Foto: Presse.)

Tragisk maleri

Med maleri, kollasj og tegning som sin kjernepraksis er Halvor Rønning en studiobasert kunstner. Sømløst beveger han seg mellom abstraksjon, figurasjon, illustrasjon og approprierte elementer fra reklame, moteindustri, sladderpresse og livsstilsmagasiner. Nå viser han utstillingen «Avgang» på Hordaland kunstsenter, hvor han også har invitert inn seks andre kunstnere til å bidra.

Maleriene i «Avgang» er sparsommelig sammensatte komposisjoner med dekonstruerte motiv som kan minne om feilslåtte figurasjoner. Samlet legger de opp til en lesning av maleriet gjennom tragediesjangeren – noe som underbygges ytterligere i videoarbeidene til de seks andre kunstnerne. Dette er en utstilling som åpner som subtilt åpner for ettertanke – og det liker vi.

Amerikanske Martine Syms er en av kunstnerne som viser soloutstilling på Bergen kunsthall. (Foto: Martine Syms.)

Dobbel glede på Bergen kunsthall

På Bergen kunsthall finner man for tiden to merkverdige soloutstillinger. Amerikanske Martine Syms er en stigende stjerne på den internasjonale kunstscenen, og er kjent for sine kunstneriske undersøkelser av massemedias historie med humor og samfunnskritikk. I kunsthallen viser hun en stedspesifikk, arkitektonisk installasjon, hvor publikum på innsiden vil omsluttes av en førende scenografi og serieprosjektet «She Mad». Utstillingen i Bergen er Syms første i Skandinavia.

Virtuelle og robotiserte kropper, og disses forhold til menneskelig arbeid i spill-, pronografi- og IT-industrien er omdreiningspunkt for danske Sidsel Meineche Hansens kunstneriske arbeid. I Bergen viser hun både en ny VR-installasjon, animasjon og tinnskulpturer, samt et verk som utforsker de ulike ansatte ved kunsthallens tilknytningsstil, basert på deres erfaringer i intime forhold. Her møter den teknologiske «objektiviteten» det menneskelige og intime i fullendt symbiose.

Tor Erik Bøe og Arne Askeland viser utstilling på Kiosken. (Foto: Presse.)

Kunst og klær

I Bergen inviterer ingen ringere enn den Subjektprisvinnende kunstneren Tor Erik Bøe, sammen med motorsag-virtuos Arne Askeland, til utstillingen «Fingerkrok og tospann».

Over en fire dagersworkshop planla de to intiativtakerne at de skulle lage en serie mannekenger som skulle resultere i en vindusutstilling på kiosken. Men prosjektet fikk egne ben å gå på, og nå har Bøe og Askeland skapt en utstilling bestående av fire skulpturer ikledd tøy signert noen av vår tids mest spennende moteskapere. Herunder Admir Batlak, Anne Katrine Torbjørnsen, Michael Olestad, Siv Støldal og Synnøve Mo.

Er du interessert i det som rører seg i skjæringspunktet mellom kunst og mote, kan du ikke gå glipp av dette!

Den kontroversielle kunstneren Paul McCarthy stilles ut i Kode 2. (Foto: Paul McCarthy.)

Utstilling med aldersgrense

Det er ikke ofte kunstutstillinger får aldersgrense. Det nærmeste vi kan komme dette, etter vår hukommelse, må være de to Munch+ utstillingene med Bjarne Melgaard og Robert Mapplethorpe, hvor enkelte verk ble plassert bak gardin med advarsel for sarte sjeler. Men på Kode har det nå nådd nye høyder – for å se Paul McCarthys «Dead End Hole» må du ha fylt 18 år.

Utstillingen er den hittil største presentasjonen av McCarthys arbeid i Norge, men ikke den første gangen den kontroversielle kunstneren skaper overskrifter her til lands. Mange vil nok huske den såkalte «Analplugg-nissen» som vakte stor ståhei da den ble montert i en rundkjøring i Gamlebyen etter å ha blitt ervervet av Ekebergparken. Det som nå møter publikum på Kode er ikke mindre provoserende – for dette er kunst man enten elsker eller hater.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar