Aage Gaup (1943-2021)

En av de viktigste billedhuggere i samisk og norsk samtidskunst

Aage Gaup var kunstnerisk aktiv i over 40 år. (Foto: Nordnorsk kunstmuseum.)
Aage Gaup var kunstnerisk aktiv i over 40 år. (Foto: Nordnorsk kunstmuseum.)
Takk, kjære Aage Gaup. For at du var her, for alt du skapte og for gleden du delte, skriver Ingeborg Bodzioch.
Sjanger Dette er en nekrolog. Nekrologen er en biografisk tekst om en nylig avdød person, og skal bidra til å bevare minnet om personen etter artikkelforfatterens subjektive avveininger.
Saken er Kunstneren og humanisten Aage Gaup er død.

Født under andre verdenskrig og tvangsdeportert med sine foreldre tidlig i livet, hadde Gaup en hard start som gjorde at han ikke hadde de beste forutsetninger for å oppfylle sin kunstnerdrøm før etter mange år innen andre yrker.

Gaup utdannet seg til kunstner i en alder av 30 år ved Kunstakademiet i Trondheim (1973-1978) og arbeidet primært som skulptør, ofte i store format med materialer som tre, metall og stein. Kunstneren har produsert noen av de mest monumentale, konseptuelle, figurative, surrealistiske og betydningsfulle skulpturelle kunstverk i vår samtid.

Han arbeidet utfra sitt atelier i Karasjok, hvor han også bodde sammen med og hadde omsorg for sin kone. Det er dette mennesket jeg husker fra min tid som rektor ved Kunstskolen i Karasjok.

Kunstneren og humanisten Aage Gaup hadde også studert ved Norsk humanetisk akademi i Oslo fra 1972-1973.

Annonse

Det medmenneskelige er sentralt i hans kunstnerskap, liv og virke.

Høsten 2019 ble jeg invitert til hans atelier sammen med kunststudentene ved Karasjohka Daiddaskuvla. Det var veldig få studenter ved skolens siste semester, det var derfor mulig å dra på ekskursjoner og skape unike opplevelser sammen, i tillegg til å gi grundig innføring i grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.

Aage Gaup var en god støttespiller for den samiske kunstskolen og ville gjerne ha bidratt med midler til videre drift av denne om skolen ikke var blitt nedlagt. Kunstskolen var plassert i samme nabolag som Gaups atelier, og hans skulpturer er plassert i parken utenfor kunstskolen og samisk senter for samtidskunst, Sámi Dáiddaguovddáš, til glede og inspirasjon for alle som kommer til området.

Her finner vi blant annet «Nattstille båthus», en metallskulptur med unike transparente egenskaper som skifter med lyset, døgnets timer, været og årstidene.

Aage Gaup arbeidet også med scenografi og grafikk. Ved vårt besøk i hans atelier fikk vi se grafikk som Gaup hadde produsert i forbindelse med bombingen i Palestina. Han ønsket å gi penger til opprettelse av et feltsykehus til hjelp for de mange sårede etter denne tragiske terrorhandlingen. De grafiske arbeidene ble auksjonert ut og innhentet flere hundretusen kroner som Gaup donerte til feltsykehuset.

Aage Gaup mottok Savio-prisen for sitt kunstnerskap høsten 2019. Dette var absolutt velfortjent. Gaup var en forkjemper for samisk kunst og instrumentell i prosessen for samisk samtidskunst. Han var et viktig medlem av Masi-gruppen og opprettelsen av både Samisk senter for samtidskunst og kunstskolen i Karasjok.

Hans siste store oppdrag var en skulptur til torget i Kirkenes, av to samer fra Sørvaranger, Per Savio og Ole Must, som overvintret i Antarktis med proviant og hunder for Carsten Borchgrevinck sin ekspedisjon dit i 1898. Dette verket speiler en annen skulptur av Gaup som sto ferdig i Karasjok 2012. Til minne om de to samiske polfarerne Samuel Balto og Ole Ravna, fra Fridtjof Nansens Grønlands ekspedisjon i 1888.

Av sentrale scenografiske kunstverk Gaup produserte kan nevnes «Livets glede» for det samiske nasjonaljubileet Tråante i 2017. Det monumentale verket av 2500 tonn is og snø for det prisbelønte teaterstykket «Sezuan» i 1991. Samt scenografi til «Vølunds kvad», som vant Heddaprisen i år 2000.

Jeg møtte Aage Gaup første gang ved Sámi Dáiddaguovddáš sin åpning av utstillingen Ládjogaphir, rematriarkering av Hornlue prosjektet av Outi Pieski 2019, som var det finske bidraget til Venezia-biennalen i 2018. Siden besøkte Aage flittig kunstskolen. Han kom innom for en kopp kaffe og for å handle kunstmateriell som akvarellpapir til skissearbeid og sekker med gipspulver til forarbeid med skulpturer.

Vi hadde mange fine samtaler under disse visittene. Vi som arbeidet ved kunstskolen inviterte styret og Gaup til en høstkveld med laks fisket i Tanaelva av kunststudent Jan Vidar Balto. Her endte kvelden med en spontan performance av Gaup, hvor han danset rundt i en kjole laget av resirkulert dynetrekk og andre tekstiler. Produsert av rektor Ingeborg P. Bodzioch i samarbeid med kunststudentene for et performance prosjekt. Denne unike performance ble filmet av kunstneren Marte Lill Somby.

Takk, kjære Aage Gaup, for at du var her og for alt du har skapt og gleden du delte.

Fred være med ditt minne og måtte liv og mer kunst følge i dine fotspor. Beste hilsen fra Ingeborg

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar