Svarer på oppropet

Vi er opptatt av vilkårene for DKS-utøvere

– DKS har nå innarbeidet klausuler for utbetaling av honorarer ved avlysning som følge av korona, skriver Øystein Strand i dette motsvaret. (Foto: Kulturtanken.)
– DKS har nå innarbeidet klausuler for utbetaling av honorarer ved avlysning som følge av korona, skriver Øystein Strand i dette motsvaret. (Foto: Kulturtanken.)
– Vi er opptatt av det skal være trygge og gode arbeidsvilkår i Den kulturelle skolesekken, skriver direktør Øystein Strand i Kulturtanken.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kulturtanken svarer på oppropet fra bransjen.

Denne teksten er et svar på debattinnlegget «Avslutt løsarbeiderordningen nå», som ble publisert 10. januar.

Vi setter pris på engasjement om en viktig sak. I Kulturtanken er vi opptatt av at det skal være trygge og gode arbeidsvilkår i Den kulturelle skolesekken (DKS) og vi er glade for at det nå skal igangsettes en gjennomgang av hele ordningen. En slik gjennomgang bør også ta for seg denne tematikken. Det er Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet som har ansvar for fremdriften i dette arbeidet.

Kulturtanken er en statlig etat som er underlagt styring av Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet i fellesskap, og en del av kulturministerens administrative støtteapparat.

Rammeavtalen for DKS forhandles mellom Creo og KS. Det er en lang og god demokratisk tradisjon i Norge for at staten ikke blander seg inn i forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Dette er begrunnelsen for at Kulturtanken, som statlig virksomhet, ikke fronter standpunkt i denne saken.

Annonse

Det er korrekt slik det beskrives i oppropet at dette er en endring fra hvordan det var tidligere da staten ved Rikskonsertene var direkte oppdragsgiver for musikere i skolekonsertordningen. Da var Rikskonsertene også direkte forhandlingsmotpart for MFO (nå Creo) og det fantes en egen tariffavtale. En viktig politisk ambisjon for omleggingen av DKS som ble gjennomført i 2015 var å redusere det statlige nivået i ordningen og gi større ansvar og flere oppgaver til fylkeskommunene og kommunene.

Da det ble vedtatt å flytte ansvar, oppgaver og ressurser fra stat til fylkeskommunene, ble forhandlingsansvaret om vilkår for utøverne i DKS er også flyttet fra staten til fylkeskommunene og kommunene, representert ved KS.

Les også: Ingen motsetning mellom økt mangfold og kunstnerisk frihet

Ikke direkte for ansvarlig oppdragsavtalene

Selv om Kulturtanken ikke er direkte ansvarlige for oppdragsavtalene som inngås mellom fylkeskommuner og kommuner og utøvere i DKS, er vi opptatt av vilkårene for DKS-utøvere fra alle seks kunst- og kulturfelt i Den kulturelle skolesekken; musikk, litteratur, visuell kunst, film, scenekunst og kulturarv.

Allerede før vi leste dette oppropet, inviterte vi derfor Kunstnernettverkets DKS-utvalg til et dialogmøte denne uken. Det har vi gjort nettopp fordi vi ønsker å ha dialog med dem om hvordan det står til ute i feltet. Det er ulike mekanismer og behov i de ulike feltene i DKS og vi ser fram til å drøfte disse problemstillingene med alle kunstnerorganisasjonene.

Når det gjelder det andre kulepunktkravet som stilles i oppropet, har oppdragsavtaler i DKS nå innarbeidet klausuler for utbetaling av honorarer ved avlysning som følge av korona. Høsten 2020 ble det utarbeidet smitteveiledere for DKS, som siden har blitt oppdatert. DKS er en del av skolen, og vi ønsker å bidra til at utøvere kan gjennomføre turné med tryggest mulige rammer, slik at elevene så langt det er mulig ikke går glipp av møtet med kunstnere.

Les også: Varsler ignoreres av kommunen – frykter for elever og ansatte

Dette er slutten på debattinnlegget. Kulturtanken ønsker å legge til ytterligere informasjon: 

Eksempel på klausul i kontrakt ved avlysning på grunn av korona

Dersom turneen helt eller delvis ikke kan gjennomføres på grunn av tiltak eller anbefalinger fra lokale eller nasjonale myndigheter, begrunnet i å hindre smitte eller andre helsemessige årsaker, vil oppdragstaker ha krav på utsettelse.

Dersom lokale eller nasjonale myndigheter nedlegger forbud mot gjennomføring av kulturelle arrangementer, og den avtalte turneen derfor må avlyses, har oppdragstakers rett til følgende:

– 25% av avtalte honorar ved avlysning mindre enn 3 måneder før første formidlingsdag.

– 50% av avtalt honorar ved avlysning mindre enn 2 måneder før første formidlingsdag.

– 100% av avtalt honorar ved avlysning mindre enn 1 måned før første formidlingsdag.

Minstehonoraret for formidlingsdag i DKS er 5 151 kroner. Møter, forarbeid og preproduksjon honoreres med 716 kroner per time.

Det samme gjelder hvis oppdragsgiver velger å avlyse som følge av anbefalinger fra lokale eller nasjonale myndigheter mot gjennomføring av kulturelle arrangementer, begrunnet i å hindre smitte eller andre helsemessige årsaker.

I de tilfeller avlysning skjer med mer enn 3 måneder før første formidlingsdag utbetales det ikke honorar. Dersom oppdragstaker velger å trekke seg fra sine avtaleforpliktelser, på grunn av anbefalinger fra lokale eller nasjonale myndigheter, bortfaller oppdragstakers krav på honorar.

Oppdragstakere som er i risikogrupper definert av folkehelseinstituttet plikter å underrette oppdragsgiver om dette før kontraktsinngåelse, så fremt dette kan få konsekvenser for muligheten til å oppfylle avtalens innhold.

Oppdragstakers påløpte utgifter dekkes. Begge parter har en generell tapsbegrensningsplikt.

Ved avlysninger som følge av forbud mot, eller anbefalinger om avlysninger av, kulturelle arrangementer, skal den avlysende part umiddelbart varsle den annen part.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg