Seks forslag til kulturministeren

Vi er lei av fine ord. Nå må Trettebergstuen også gjøre noe

Norske dansekunstnere er ikke fornøyd med regjeringens gjenåpningsplan. Her ved nestleder Eva Grainger (f.v.) og forbundsleder Kristine Karåla Øren. (Foto: Norske dansekunstnere.)
Norske dansekunstnere er ikke fornøyd med regjeringens gjenåpningsplan. Her ved nestleder Eva Grainger (f.v.) og forbundsleder Kristine Karåla Øren. (Foto: Norske dansekunstnere.)
Kunst- og kultur har nesten ingen smitte. Hvorfor er det fortsatt vi som rammest hardest av regjeringens tiltak?
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Norske dansekunstnere mener regjeringens gjenåpningsplan er urimelig streng med kunst- og kulturlivet.

Vi er mildt sagt skuffet etter regjeringens pressekonferanse 13. januar.

Slik regjeringen gang på gang har lagt det frem, fremstilles kunst- og kulturlivet som det farligste stedet å være med tanke på risiko for smitte.

Kunst- og kulturlivet er derimot kanskje et av de tryggeste stedene å være. Våre visningsarenaer (både små og store) kan gjennom hele pandemien vise til ekstremt få, og i mange tilfeller, ingen smittetilfeller. Hvorfor skal vi da fortsatt være den bransjen som blir hardest rammet?

Vi er bekymret, og det har vi vært lenge, men nå har vi tallgrunnlag som virkelig viser hvor hardt dette har rammet kunst- og kultursektoren. Kulturrådet la før jul frem to undersøkelser som viser inntektstapet til enkeltkunstnere og tap av inntekter fra internasjonalt arbeid, og det er alarmerende tall.

Annonse

Vi har selv, sammen med Danseinformasjonen gjennomført en undersøkelse som snart vil bli presentert. Tendensen er den samme: Norske danse- og scenekunstnere har hatt store inntektstap fra sitt kunstneriske virke, og svært mange har ikke blitt kompensert.

Nå er det nok!

Nå må kunst- og kulturlivet prioriteres både når det gjelder å gjenoppta aktiviteten, men også gjennom enda bedre og treffsikre kompensasjons- og stimuleringsordninger.

Her er våre forslag:

1. Ordningen for selvstendig næringsdrivende må justeres opp. Hvorfor er dekningsgraden lavere for selvstendig næringsdrivende enn for arbeidstakere?

2. Det må prioriteres ekstraordinære midler til ordningene i kulturfondet, Fond for lyd og bilde, FFUK og Statens Kunstnerstipend.

3. Det må komme på plass ekstraordinære midler til scenekunstinstitusjonene med mer enn 60% offentlig finansiering.

4. Vi må få kompensasjons- og stimuleringsordninger som treffer.

5. Kultursektoren må prioriteres i samme grad som resten av næringslivet. Hvorfor er det slik at makstaket for tilskudd er 3,5mill i kultursektoren, og 15mill i næringslivet? Vi har aktører innenfor det private musikkteaterfeltet som omsetter for, og taper flere titalls millioner per måned nå.

6. Kompensasjon for tapte inntekter fra internasjonalt arbeid må på plass. De har fått på plass slike ordninger i andre land, hvorfor ikke i Norge? Rapporten Kunst i tall viser et massivt inntektstap fra internasjonalt arbeid fra 2019 – 2020, og våre kunstnere har ikke fått kompensert dette inntektstapet på noe vis.

Et stort frafall av kompetanse er dokumentert innenfor kultursektoren de siste årene. Vi har mistet mange gjennom pandemien, vi har ikke råd til å miste flere. Kunst og kultur burde vært ansett som et av de viktigste bidragene til et fritt, demokratisk og inkluderende samfunn.

Vi er lei av fint snakk om vår sektor – nå vil vi se handlekraft!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU