Anette Trettebergstuen gjør ikke det hun selv krever av andre

Trettebergstuens ramsalte kritikk av Abid Raja burde har tvunget henne til å ha planene klare da regjeringen stengte scenekunsten i desember, skriver scenekunstner Johan Osuldsen. (Foto: Presse.)
Trettebergstuens ramsalte kritikk av Abid Raja burde har tvunget henne til å ha planene klare da regjeringen stengte scenekunsten i desember, skriver scenekunstner Johan Osuldsen. (Foto: Presse.)
Scenekunsten gisper etter luft, men Anette Trettebergstuen ber om enda mer tid til utredninger mange andre har gjort før henne, skriver scenekunstner Johan Osuldsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kulturfeltet er enda rammet av strenge koronarestriksjoner.

Regjeringen og kulturminister Anette Trettebergstuen tok kvelertak på kulturen i starten av desember da de stengte ned teatre og konserter uten å ha pengene klare. Det har de fortsatt ikke, og i mellomtiden gisper scenekunsten etter luft. Men Trettebergstuen trenger ifølge seg selv mer tid til å utrede, og tåler tydeligvis å se scenekunsten i øynene mens hun holder kvelertaket.

Imens er hun i dialog med kulturbransjen, og utreder mer, og er i mer dialog med kulturbransjen. Flere har utredet før henne, for eksempel den forrige regjeringen, men de utredningene er ikke brukbare for Trettebergstuen. Og mens hun finner brukbare utredninger må hennes undersåtter, kunstnerne og alle som jobber i scenekunstbransjen, vente.

De vet ikke om de får kompensasjon. De vet ikke når de kan spille for fulle hus, og de skjønner ikke hvorfor dette ikke er mulig. Det er nemlig mulig i flere andre land.

Fulle hus i Europa

Like før jul var jeg på teater i Stockholm. Fullt hus. Man viste koronasertifikat i døren. Og fordi alle hadde koronasertifikat, var det ikke krav om munnbind.

Annonse

Forleden var jeg på teater i Spania. Også fullt hus. Der brukte de en temperaturmåler mot pannen din før du slapp inn, og man satt med munnbind under forestillingen.

I Berlin og Hamburg viser man koronasertifikat for å komme inn, og de teatrene som har godt ventileringsanlegg har ikke krav om munnbind. 

Det er altså mange ulike løsninger utenfor Norge. Det finnes garantert utredninger fra disse landene som Trettebergstuen kunne ha sjekket da hun tiltrådte som minister, hvis hun mente det var klokt å være forberedt hvis en ny virusvariant dukket opp. Det vi vet er at hun ikke hadde planene klare i desember.

Møter seg selv i døren

Trettebergstuens ramsalte kritikk av Abid Raja burde har tvunget henne til å ha planene klare da regjeringen stengte scenekunsten i desember.

Om Raja sa hun for eksempel til bransjenettstedet Ballade at «[v]i trenger et kulturliv på andre siden av krisen. Da trenger vi en kulturminister som prater mindre og lytter mer. Som er kjapt på ballen og oppsøker de gode løsningene.»

Hun har selv ikke vært kjapp på ballen, ikke hatt de gode løsningene og kulturlivet er ikke sikker på at hun klarer å berge kulturlivet gjennom denne nedstengningen. Hun sa også til Ballade at Raja må «få på plass en stimuleringsordning, som også tar høyde for nye nedstengninger. En stimuleringsordning som stimulerer i etterkant, er lite verdt».

Hun gjør med andro ord ikke det hun selv krever av andre.

Hovmod står for fall

Det er per i dag tillatt med 200 publikummere, mot 50 den siste måneden. Men 200 medfører at privatteatrene jevnt over ikke kan ha åpent hvis de ikke får støtte. Institusjonsteatrene har sin støtte, og lider ikke på samme måte som private teater- og konsertarrangører.

Det vil si at dersom kulturministeren vil ha et mangfoldig kulturliv – der ikke stat og kommune bevilger alle pengene – må hun åpne lommeboken når regjeringen innfører restriksjoner.

Billettsalget stoppet helt opp da regjeringen stengte ned i desember. Publikum ble usikre og valgte å bli hjemme. De har vært usikre siden 20. mars 2020. Dette vet Trettebergstuen. 

Kulturminister Trettebergstuen var på Lindmo fredag 14. januar, og der ble hun spurt om hennes skarpe kritikk mot tidligere kulturminister Abid Raja førte til at «hun møter seg sjøl i døren».

Nei, hun følte ikke det.

Det gamle uttrykket «hovmod står for fall» er betegnende. Og fallet er stort. Tilliten til Trettebergstuen nærmer seg null for scenekunstfeltet. 

Alkohol høyere enn kultur

Da regjeringen åpnet ølkranene til klokken 23.00, og ikke åpnet for fulle konsert- og teatersaler, rangerte de samtidig alkohol høyere enn kultur.

Regjeringen predikerer dermed at kulturbransjen er et stebarn, og implisitt at Trettebergstuen ikke makter å passe stebarnet.

Scenekunstbransjen hadde derimot trengt en mor som visste hva som var viktig for barnet: trygge rammer, forutsigbare ordninger og ikke minst evnen til å kjempe for barnet sitt.

Trettebergstuen mener nok at hun gjør nettopp det, men for bransjen er barnet for tiden foreldreløst og må klare seg uten omsorgen fra kulturministeren. 

Derfor blir det en demonstrasjon om noen dager. Barnet skriker tilbake. Trettebergstuen må legge fra seg hovmodet, slutte å utrede og i stedet gjøre noe som monner. Og det må hun gjøre nå. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU