Har identitetspolitikken blitt rasistisk?

Woke-kulturens personangrep

Illustrasjonsbilde. (Foto: QZ.com)
Illustrasjonsbilde. (Foto: QZ.com)
Hva skjedde med å ikke dømme folk etter hudfarge, alder, kjønn og legning, spør Lars Alm.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Lars Alm kritiserer identitetspolitikk og woke-kultur.

Identitetspolitikken lefler med rasisme, sexisme og alderisme, noe som ofte kan ses i leserinnlegg og kommentarfelt. En populær hakkekylling er hvite, heterofile menn over 40 år. Denne gruppen rakkes ned på med nedlatenhet og personangrep, og mot disse er det fritt fram for stigmatisering, generalisering og fordommer.

Var det ikke slik at vi skal dømme folk etter innholdet i deres karaktér?

Har identitetspolitikken blitt rasistisk?

Jeg lener mot at den delvis har blitt det, da den er veldig fiksert på hudfarge.

Annonse

Mangfoldsforkjempere klager stadig vekk på at det er for mange hvite mennesker i diverse organisasjoner og institusjoner. De bruker hyppig begrep som «blendahvitt», og problematiserer hvit homogenitet.

Er ikke dette rasistisk?

Kan vi ikke fremme mangfold og inkludering uten å rakke ned på andre?

Det som dessverre ser ut til å bli nedprioritert i identitetspolitikken, wokeismen eller hva nå enn det skal kalles, er kompetanse og meritter. Det saklige reduseres til fordel for ad hominem-angrep (personangrep, red.anm.). Å innta en offerrolle er antakeligvis nå kvalifiserende. Det er en overdreven fiksering på identitetsmarkører og uforanderlige karakteristikker. Det skal omtrent være mangfold bare for mangfoldets skyld.

Det klages over «hvite VM-gull» og norske håndballandslag som har for mange hvite spillere, litteraturkritikere lastes for et «hvitt blikk», og nobelkomiteer kritiseres som ikke deler ut nok priser til individer av riktig kjønn, hudfarge og etnisitet. Dette er en usunn besettelse med identitet. Burde ikke prestasjoner være det viktigste?

Er sort homogenitet også et problem for mangfoldistene? Ville det ikke vært rasisme hvis en organisasjonsledelse ble kritisert for å være «beksvart»? Bør det fylles på med mangfold der også?

Er homogenitet nødvendigvis negativt? Er mangfold nødvendigvis positivt? Det spørs helt på konteksten, og hva man prøver å oppnå.

Ingen bør diskrimineres og ekskluderes, men inkludering bør kunne gjennomføres basert på individers kvaliteter og meritter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar