fbpx
Vernissageguiden
Trondheim

Dette er de beste utstillingene i Trondheim akkurat nå

Uke 12
Hannah Ryggen Triennale 2022, Julie Ebbing & Hannah Ryggen Army, ved Kjøpmannsgata Ung Kunst. (Foto: Presse.)

Sammen er vi sterke

«Anti-monument» er en utstilling som viser bredden i Julie Ebbings kunstnerskap i tett dialog med armeen. Julie Ebbing & Hannah Ryggen Army har hatt flere utstillinger de siste årene. Kampfellene i denne armeen er en løs sammenslutning av kunstnere som alle støtter opp under ideologien og standpunktet om at «sammen er vi sterke» i kampen for likestilling og rettferdighet.

Armeen har tidligere bestått av kvinnelige kunstnere, noe som ikke er tilfellet i denne utstillingen. Ved å snu opp ned på tradisjonelle kjønnsroller og kjønnsrollemønster, skaper Ebbing en oppmerksomhet rundt temaet.

Julie Ebbing retter fokus mot historisk synlige kvinner, kvinner som har tatt makt og hatt makt. Disse kvinnene settes gjerne inn i perspektiv av vår samtid, og Ebbing utfordrer maktstrukturer og synliggjør den stadig pågående kjønnsdebatten.

Utstillingen er en del av Hannah Ryggen Triennale 2022.

Unweaving the binary code handler om veving og koding. (Foto: Kunsthall Trondheim.)

Veving i kodingens tid

Kunsthall Trondheims bidrag til Hannah Ryggen Triennale 2022 er den internasjonale gruppeutstillingen «Unweaving the binary code».

Gjennom verkene til elleve samtidskunstnere utforsker utstillingen arven etter den politiske og feministiske kunstneren Hannah Ryggen (1894–1970) og den viktorianske matematikeren Ada Lovelace (1815–1852), som er ansett som pioneren innen dagens dataprogrammer. Lovelace anerkjente potensialet i hullkortene brukt i Jacquard-vevstolene, som fungerer gjennom enkle kommandoer av hull eller ikke-hull. Hun overførte dette til kode bestående av nuller og enere som vi fortsatt bruker i datamaskiner i dag.

Utstillingen ser på det binære systemet i veving og koding. De utstillingene kunstnerne, på hvert sitt vis, både viser til og leter etter måter å overskride disse og andre binære systemer på: mannlige og kvinnelige kjønn i vestlige kulturer, natur og kultur, organisk og teknologisk, dem og oss. Utstillingen Unweaving the binary code spør fra dagens perspektiv om hvilke tankesett vi kan mane frem som opphever dyade skiller til fordel for mer komplekse, mer sammenvevde og mer rettferdige forhold.

Hege Lønne. Tekstil i landskap, messing og aluminium, c. 1990, (Foto: Ukjent.)

Insisterende om menneskets plass i naturen

Med denne mønstringen av et mangfoldig kunstnerskap ønsker Trondheim kunstmuseum å løfte fram en pioner innen miljøkunsten. Skulpturelle eksperimenter, poetiske naturobservasjoner og underfundige animasjoner – gjennom fire tiår stilte Hege Lønne insisterende spørsmål om menneskets plass i naturen.

Sentralt i utstillingen står skulpturelle eksperimenter fra 1980-tallet. I løpet av dette tiåret benyttet hun seg av industrielle materialer som betong og jern. Hun prøvde ut forskjellige teknikker som gjorde det mulig for henne å produsere skulpturene sine selv. En annen viktig ledetråd i arbeidet var ideene om skulptur i det utvidede felt, for eksempel modulbaserte elementer, prosessbasert performance og installasjon, kinetisk skulptur og forgjengelige former.

Utstillingen er en del av Hannah Ryggen-triennalen 2022.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar