Trommen returnerer

Seremoni i Karasjok for å markere tilbakeføring av tromme

Denne samiske trommen ble konfiskert etter trolldomsprosessene på slutten av 1600-tallet. Nå skal den stilles ut etter å ha blitt tilbakelevert til Norge. (Foto: Terje Bendiksby/NTB)
Denne samiske trommen ble konfiskert etter trolldomsprosessene på slutten av 1600-tallet. Nå skal den stilles ut etter å ha blitt tilbakelevert til Norge. (Foto: Terje Bendiksby/NTB)
En sjelden samisk tromme fra slutten av 1600-tallet er tilbakelevert fra Danmark til Sápmi. Nå skal det markeres med en æresseremoni i Karasjok.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Feirer returen av samisk tromme.

– Tilbakeføringen hjelper oss å videreformidle våre tradisjoner og hedre våre forfedre. Fram til nå har vi måttet forhandle om å få tilbake gjenstander fra vår kulturarv, som av ulike årsaker er havnet på museer rundt om i Norge, i Norden eller som en del av i museumssamlinger utlandet, sier sametingspresident Silje Karine Muotka i en pressemelding.

Sámiid Vuorká-Dávvirat/De Samiske Samlinger (SVD) feirer nå 50 års jubileum med utstillingen «Ruoktot – Tilbakeføring av samiske trommer». Den tilbakeførte trommen til Poala-Ánde/Anders Poulsen fra 1600-tallet er sentral i utstillingen.
Utstillingen åpner tirsdag klokka 17 med en spesiell seremoni.

– SVD har invitert samiske eldre til å arrangere en æres-seremoni for tilbakeføringen av trommen. På den måten blir trommen på samisk vis offisielt en del av museumssamlingen, opplyser sametinget i en pressemelding.

SVD ble etablert i 1972 som den første samiske kulturinstitusjonen på norsk side av Sápmi. De har kjempet i over 40 år for å få tilbakeført eierskapet til en sjelden tromme som ble konfiskert i Sápmi under trolldomsprosessene i 1691 og sendt til København til oppbevaring på det danske nasjonalmuseet.

Annonse

Trommen har vært utlånt til museet i Karasjok siden 1979, men bare på en låneavtale. Etter økende politisk press, besluttet Danmarks kulturminister å overføre eierskapet til trommen til Norge i januar i år.

– Det er helt naturlig at trommen får sitt varige hjem på museet som den har en historisk tilhørighet til, og hvor den for øvrig har vært utstilt i mange år, sa kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemelding.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar