Vi bør forstå hvorfor koranskjending oppleves så vanærende for enkelte muslimer

Politiet brukte tåregass mot flere personer som gikk løs på gjerdene under en Sian-markering i Sandefjord. Islamforsker Farhan Shah og psykiater Shahram Shaygani forsøker å forklare muslimers reaksjoner på provokasjonene. (Foto: Geir Eriksen/NTB.)
Politiet brukte tåregass mot flere personer som gikk løs på gjerdene under en Sian-markering i Sandefjord. Islamforsker Farhan Shah og psykiater Shahram Shaygani forsøker å forklare muslimers reaksjoner på provokasjonene. (Foto: Geir Eriksen/NTB.)
Samtidig må vi ikke gi avkall på vårt prinsipielle forsvar for ytringsfrihet og religionskritikk, skriver Farhan Shah og Sharam Shaygani.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Islamforsker Farhan Shah og psykiater Shahram Shaygani skriver om hvordan vi kan forstå muslimers reaksjon på at deres hellige bok skjendes.

I kjølvannet av Sians planlagte koranskjending på Stovner, samt den dystre utviklingen i Sverige, blåses det nytt liv i debatten om ytringsfrihet og dens grenser.

Vi mener at et prinsipielt forsvar av ytringsfriheten som en bærebjelke i et fungerende liberalt demokrati, med fri meningsbrytning, debatt og kritikk, er nøkkelen for en kritisk demokratisk kultur. At borgere har mulighet til å påvirke statens styresett gjennom deltagelse i offentlig debatt og valg, er helt nødvendig.

Dette gjelder uavhengig av om fri meningsbrytning sårer eller krenker andres følelser knyttet til for eksempel religion og helligheter. Med andre ord: å få sine følelser krenket på grunn av koranskjending eller karikaturer av Mohammed utgjør ikke en krenkelse av en rettighet. Det er av vesentlig verdi å være klar over at i et liberalt demokrati angir det liberale frihetsbegrepet rettens og politikkens grenser, ikke moralens.

Forskjell på fordømmelse og forbud

Rettens grenser bør være videre enn moralens. Dette innebærer å skjelne mellom den juridiske sfære på den ene siden og den moralske på den annen side.

Annonse

Å skjende Koranen i offentligheten rammes juridisk sett ikke av lovverket (jf. straffelovens paragraf 185). Altså representerer ikke en slik ytringsform i seg selv den type skade som lovverket skal forhindre. Slike forbudte ytringer innebærer for eksempel å stimulere aktivt til aversjon og vold mot minoritetsgrupper på en måte som utgjør en tydelig trussel. Slike ytringer mister således sin immunitet i henhold til skadefølgeprinsippet.

Er det moralsk riktig å krenke andres helligheter selv om det er lovlig, simpelthen fordi en ønsker å krenke? Spørsmålet blir særlig aktuelt i en tid hvor verdenssamfunnet står nærmere hverandre mer enn noen gang tidligere, og det blåser en kald vind av fremmedfiendtlighet.

Se for eksempel HL-senterets rapport «Holdninger til jøder og muslimer i Norge (2017) og tenketanken Minotenks «Muslimfiendtlige holdninger i Norge – en kunnskapsgjennomgang» (2018). Det sivile samfunnet kan og bør med god grunn tydelig fordømme slike handlinger gjennom sosial sanksjonsvirksomhet som moralsk fordømmelse, latterliggjøring, sosial utstøting og så videre.

Slike ytringer er likevel lovlige. De bør heller ikke kriminaliseres og forbys.

Les også: Dette viser hvorfor integrering er en feilet strategi

Et angrep på identiteten

Hva angår muslimenes forargelse og moralske indignasjon ønsker vi å understreke at religiøse opplevelser, som alle andre menneskelige opplevelser, internaliseres i det psykologiske apparatet og får en unik og privat form.

For mange troende mennesker har religiøse helligdommer, for eksempel Koranen eller profeten Mohammad, en helende og samlende virkning på selvopplevelsen. For å forstå raseriet som utløses hos noen med muslimsk tro når Koranen skjendes, bør vi ta innover oss at Koranen er et internalisert objekt som lever i den troende muslimen, og har en psykologisk funksjon.

Koranen kan fra et psykoanalytisk ståsted kalles for et selvobjekt. Selvobjekter kan beskrives som den betydning, verdi og funksjon et annet menneske, en ting, et dyr, en kulturmanifestasjon har for opprettholdelsen av ens opplevelse av å være et sammenhengende og meningsfylt selv.

Muslimer flest har et sterkt følelsesmessig forhold til Koranen, betraktet som Guds hellige ord. Dette forholdet er preget av ærefrykt, beundring og mening. Derfor er det nærmest umulig å ikke oppleve krenkelse eller provokasjon av ytringsformer som behandler Koranen på nedverdigende vis, da dette henger uløselig sammen med muslimenes selvidentitet.

I en krevende livssituasjon kan selvets psykologiske liv være avhengig av selvobjektet. Med dette som forståelsesperspektiv kan koranskjending forløse sterke affekter fordi dette kan tolkes som angrep på ens identitet.

Les også: Det er fullt mulig å være tydelig og prinsipiell om koranbrennings lovlighet, uten å like metoden

Fornærmer ikke Gud, men den troende

En bevissthet overfor hellighetenes eksistensielle funksjon og verdi er nyttig for å legge opp til en konstruktiv samtale om et betent og krevende tema.

Troende muslimer kan slik forstå opphavet til sitt raseri. Dette handler først og fremst om et angrep på deres selvobjekt, og skaper en frykt for at deres selv kollapser. Vi kan alle anstrenge oss empatisk og forstå hvorfor offentlige skjendinger av helligheter oppleves krenkende og vanærende for enkelte muslimer – uten å måtte gi avkall på vårt prinsipielle forsvar for ytringsfrihet og religionskritikk.

Når dette er sagt, må vi alle, på tvers av våre politiske, religiøse og livssynsmessige skillelinjer, på det sterkeste fordømme all form for vold som rettes mot individer som ytrer seg offentlig.

Koranskjending fornærmer ikke Gud, men den troende. Hvis en velger å svare med vold, vil man oppfylle rollen som en nyttig idiot for islamofobiske aktører.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg