Vil få publikum til å reflektere

Ny utstilling på 22. juli-senteret viser bilder av terror-åstedene årene etter angrepet

Scar er en fotoutstilling med bilder fra de to åstedene for terroren 22. juli, tatt av kunstneren Werner Anderson. Utstillingen vises som en kunstinstallasjon i to deler: Landskapsbildene fra Utøya er fotografert med 360-graders kamera og eksponert på infrarød film. Svart-hvitt-bildene fra Regjeringskvartalet viser detaljer og utsnitt av forvridd stål i vraket etter bombebilen. Terrorangrepet i 2011 er bakteppe og motiv for begge, men perspektivet og ståstedet er ulikt. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB.)
Scar er en fotoutstilling med bilder fra de to åstedene for terroren 22. juli, tatt av kunstneren Werner Anderson. Utstillingen vises som en kunstinstallasjon i to deler: Landskapsbildene fra Utøya er fotografert med 360-graders kamera og eksponert på infrarød film. Svart-hvitt-bildene fra Regjeringskvartalet viser detaljer og utsnitt av forvridd stål i vraket etter bombebilen. Terrorangrepet i 2011 er bakteppe og motiv for begge, men perspektivet og ståstedet er ulikt. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB.)
Å fortsette samtalen om 22. juli er blant temaene i 22. juli-senterets nye utstilling «Scar». Der får publikum se bilder fra åstedene tatt siden 2016.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Å fortsette samtalen om 22. juli er blant temaene i 22. juli-senterets nye utstilling «Scar». Der får publikum se bilder fra åstedene tatt siden 2016.

– Utstillingen heter «Scar», eller arr, og det er mitt forsøk på å forstå hvorfor 22. juli skjedde, samt å finne ut av hvordan vi kan holde samtalen i gang. Jeg forstår at veldig mange vil glemme den dagen, men vi kan ikke gjøre det, sier kunstneren bak utstillingen, Werner Anderson, til NTB.

Scar er en fotoutstilling med bilder fra de to åstedene for terroren 22. juli. Utstillingen inviterer publikum blant annet til å reflektere rundt ståsted, nærhet og hvordan en tar innover seg historien.

Arbeidet med fotoutstillingen startet i 2013, og fotografiene ble tatt i perioden 2016–2021. Resultatet ble en installasjon bestående av blant annet stål, stein og fotografier på bomullspapir.

– På dette prosjektet måtte jeg jobbe med et bredere kunstnerisk lerret. Rett og slett fordi det ble så nært på meg at terroren kom til Norge. Alle elementene i utstillingen er viktig for å fortelle historien, sier Anderson.

Annonse

Viktig å fortsette samtalen

Kunstneren forteller at arbeidet tok flere år ettersom han måtte være grundig i arbeidet.

– Jeg har vært på Utøya og i regjeringskvartalet, samtidig er det flere som har sagt at bildene i utstillingen er veldig vakre. Men når jeg vet hva jeg ser bilder av, syns jeg at det er ubehagelig. Det er derimot noe jeg syns er interessant, den dobbeltheten. Vi har alle en berøringsangst rundt hendelsen som jeg syns vi må ta tak i, sier han.

Det å fortsette samtalen, reflektere og stille nye spørsmål rundt 22. juli er sentrale temaer for utstillingen. Direktør Lena Fahre ved 22. juli-senteret mener det er veldig lite feil en kan si i samtalen om 22. juli.

– Det er viktig at man snakker om den berøringsangsten. Det er bare å senke skuldrene, og tenke at det er en samtale alle kan delta i, sier hun til NTB.

– Vi skal aldri glemme

Fahre håper fotoutstillingen ses i sammenheng med den mer realhistoriske fortellingen senteret tilbyr, slik at en unngår konspirasjonsteorier, og at en er klar over at det finnes en sannhet om hva som skjedde.

– De samtalene som vil komme her, håper jeg belyser at vi både minnes de som mistet livet og de som ble berørt, men samtidig hvordan skal vi møte temaet 11 år etter. Vi skal aldri glemme de 77 som mistet livet, sier hun.

Unge mennesker i skolealder er blant de som besøker 22. juli-senteret. Skoleklasser lærer om terrorangrepene i klasserommet, og Fahre kan opplyse om at de har flere skoleklasser på venteliste. Kunstneren selv håper utstillingen hans kan føre til videre diskusjon.

– Her kommer det mange unge mennesker, som ikke var født da dette skjedde og bare har hørt om det på skolen. Jeg gleder meg til å høre hva de ser i bildene mine. Man vet jo hva som skjedde, men de unge er kanskje flinkere til å lese bilder, i hvert fall på en annen måte en meg. Jeg håper også at de kan diskutere hva de ser, sier han.

Fotoutstillingen åpnet dørene torsdag og vil stå åpne ut februar 2023.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM