Vernissageguiden
Trondheim

Dette er de beste utstillingene i Trondheim akkurat nå

Uke September
Gunn Harbitz og Mariia Drachuk ved Dropsfabrikken. (Foto: Dropsfabrikken.)

Pust

Utstillingen med Gunn Harbitz og Mariia Drachuk viser to generasjoner kunstnere.

De jobber også med vidt forskjellige materialer. Mellom Harbitz’ steinskulpturer og Drachuks malerier går det likevel noen klare forbindelseslinjer. Begge viser eksempelvis en tydelig og konsentrert bevissthet omkring overflater.

Behandlingen av overflatene – uansett om det er snakk om sliping og polering av steinhard materie eller malerutstyr på myk maling – resulterer i begge tilfeller i et svært taktilt tiltrekkende uttrykk.

Gudrun Skeie Stokstad (Foto: Trondheim kunstmuseum.)

Fugler, fabeldyr og falne engler

Utstillingen «Gjøkeredet» viser en unik sammenstilling av Gudrun Skeie Stokstads (1940-2016) fugler, fabeldyr og falne engler.

Tekstilskulpturene bærer preg av fortellerglede, humor og toleranse, og fargesprakende fugler er ofte hovedmotiv. Stokstads svevende skapninger er en humoristiske fremstillinger av menneskelige egenskaper.

Mange Trondhjemmere har nok et forhold til Gudrun sine tekstilskulpturer, enten gjennom offentlig utsmykning eller fordi de har vokst opp med en av hennes verk i hjemmet. I denne utstillingen har museet vært heldige å få låne mange verk av Stokstad som befinner seg i privat eie, slik at vi for første gang kan se alt samlet. Over hundre av Stokstads fugler, fabeldyr og falne engler har transformert Storsalen i museets hovedbygning til et fantastisk altomsluttende gjøkerede.

Eli Maria Lundgaard deltar i Trøndelagsutstillingen 2022 med videoen «Gut Feeling» fra 2021.

Trønderlags samtid

Det ulmer under overflaten i mange av Trøndelagsutstillingens kunstverk. Flere av
kunstnerne uttrykker en søken mot sine omgivelser og mot naturen, som for mange oppleves fremmed og kjent på en og samme tid.

I en tid preget av politisk ustabilitet, klimakrise og et skiftende verdensbilde søker vi alle etter en tilknytning. Hvordan kan vi sortere og finne mening i det som skjer rundt oss?

For mange er Trøndelagsutstillingen årets høydepunkt. Utstillingen presenterer en innsikt
i samtidens strømninger på kunstfeltet, hvor kunstnere arbeider innenfor et bredt spekter av
uttrykksmåter og problemstillinger.

Den har en lang tradisjon med første gjennomføring i 1977, og i år arrangeres den i sin 46. versjon.

«A threshold-game of proximity, cluster and heat» av Susanne M. Winterling.

Usynelig kraft

I Susanne M. Winterlings soloutstilling er det en usynlig kraft som trer frem i rollen som protagonisten. I de senere årene har Winterling undersøkt de kulturelle, biologiske og medisinske aspektene ved temperatur.

I hens nyeste arbeid fremstilles varme som en kraft som er usynlig for det menneskelige øye, men som likevel får kropper til å dirre – like så mye fra frykt som av begjær – og landskap til å overgi seg til tørke eller forvandles til aske.

Utstillingen «A threshold-game of proximity, cluster and heat» bygger videre på kunstnerens undersøkelser av rollen varme kan ha i relasjonen mellom mennesker og mikroorganismer.

Utstillingen inviterer publikum til å reflektere over våre ulike gjensidighetsforhold som kanaliseres gjennom varme.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar