Dagens kjønnsbalanse kan sammenlignes med 1880-årene. Bare motsatt

Slik ser det ut: Nå er over 70 prosent av medisinstudentene kvinner. Det kommer frem i en ny undersøkelse. (Foto: Privat.)
Slik ser det ut: Nå er over 70 prosent av medisinstudentene kvinner. Det kommer frem i en ny undersøkelse. (Foto: Privat.)
Jenter som skal jobbe med mennesker, utdannes over mange år i miljøer kun preget av det ene kjønn, skriver lektor Ola Buxrud.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kjønnsgapet blant studiesøkere øker. 61 prosent av dem som fikk tilbud om studier (innen alle fagfelt), er kvinner. Det er en økning på 0,5 prosentpoeng fra året før, og den høyeste kvinneandelen på ti år. 72 prosent av studentene som fikk plass på medisinstudiet i år, er kvinner.

Tenk deg en jente som skal bli lege. Hun er født i år 2000.

Det første året er hun – naturlig nok – mest sammen med sin mor. Kanskje er hun så heldig at hun også har tid med sin far, men det er ingen selvfølge.

Når hun er ett år gammel, begynner hun i barnehagen. Hun går da inn i en verden som er totalt dominert av kvinner og femininitet. Det er ikke nødvendigvis galt. Men vi skal nå se litt på hvor lenge denne situasjonen vedvarer for henne – og for nesten alle andre jenter som ender opp som lege, psykolog, jurist, og så videre.

Nesten ingen menn

I barnehagen jobber det nesten ingen menn. De få som er der, er ekstremt viktige. Hele sektoren er preget av en feminin tilnærming til det meste. Som sagt, det er ikke nødvendigvis galt. Det bare er slik. En fordel er det at barna i barnehagen er omtrent likt fordelt på kjønn. Jenta i historien kan dermed ha lekekamerater av begge kjønn, men i et miljø fullstendig dominert av kvinner.

Annonse

Nesten likt er det på barneskolen. Kvinnelige lærere, ledere, rektorer, forskere og så videre utgjør en overveldende andel av de som er i sektoren. De voksne som barna møter gjennom hverdagen, er stort sett kvinner. Kvinnene som jobber i barneskolen treffer også, stort sett, bare andre kvinner. Dette preger selvsagt miljøet. Men igjen: Elevene er av begge kjønn.

Dette fortsetter på ungdomsskolen, selv om det her er et visst innslag av mannlige lærere. Riktignok ikke mange nok til å påvirke miljøet noe særlig.

Noe helt spesielt skjer så på videregående, i alle fall her i Oslo. Som alle vet, utvikles jenter mye raskere enn gutter. To 16-åringer av forskjellig kjønn er (normalt) på helt ulikt utviklingsstadium. Det vet alle som en gang har vært 16 år, eller som har hatt med 16-åringer å gjøre. Disse skal så konkurrere på «like» vilkår om skoleplasser.

Den åpenbare følgen er at jenter «konkurrerer seg inn» på enkelte skoler, der den feminine andelen kan bli 70 til 80 prosent. Jeg jobber selv på Foss videregående skole. Her ligger vi fra år til år på en kvinneandel på «bare» opp mot 70 prosent. Men det er bare totalt sett. I de enkelte fagene, kan vi ha opp mot 100 prosent jenter.

Kjønnsfordelingen hos lektorene på videregående skole har tidligere vært i mannlig favør, men for hvert år som går, forskyves balansen i favør kvinner. Utviklingen går altså mot at også dette miljøet blir feminint dominert. Igjen, dette er ikke nødvendigvis galt, men det er slik, og vi bør vite om det.

Jenta i vårt eksempel går altså på en skole med både mannlige og kvinnelige lærere, men der elevmiljøet er totalt dominert av jenter. De viktige, formative år tilbringes i et miljø med ekstremt skjev kjønnsbalanse.

Nå er hun medisinstudent

Og så – dere forstår hvor dette bærer – skal hun over på medisin.

Her er kvinneandelen blant studentene nå rundt 70 prosent. Hos professorene er kjønnsfordelingen likere, men også der ser vi samme utvikling som på vgs, særlig i roller og oppgaver som har med studenter å gjøre.

Tenk på hva dette betyr. En nyutdannet, kvinnelig lege – 27 år gammel – kan gjennom sitt liv utelukkende ha vært i miljøer med ekstremt skjev balanse mellom kjønnene, totalt dominert av kvinner. Hva betyr det for utvikling av holdninger, meninger, verdier, egenskaper og alt annet om man lever i slike miljøer, år etter år etter år? Hvilken balanse får man?

Jeg mener at begge kjønn er viktige, fordi vi ofte har ulike perspektiver og vektlegger ting forskjellig. Disse perspektivene er det stor fare for at vårt nyutdannede eksempel rett og slett går glipp av. Det betyr at alle som har fulgt hennes vei, går glipp av det. Og de er mange.

Vi kan faktisk sammenligne det med situasjonen for eksempel i år 1880: De som skulle bli leger, var utelukkende menn, og fra vugge til legekontor levde de utelukkende i miljøer dominert av menn. Vi har i dag ingen problemer med å se at praksisen i 1880 var temmelig forferdelig. Den medførte jo at kvinner som skulle til legen ble behandlet av menn som fullstendig manglet et feminint perspektiv, og som ikke hadde forutsetninger for å forstå hvordan kvinner hadde det. Det var galt.

Men er det ikke nesten like galt i dag, bare motsatt?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar