Jeg skulle så gjerne ha fulgt modernistene, men begjæret rev meg bort

Filosofien står vel ikke så sterkt, men det er verst med maleriet, skulpturen, arkitekturen og versediktet. Bortsett fra i filmkunsten har det sanselige landskapet tapt sine rettigheter, skriver Odd Nerdrum.
Filosofien står vel ikke så sterkt, men det er verst med maleriet, skulpturen, arkitekturen og versediktet. Bortsett fra i filmkunsten har det sanselige landskapet tapt sine rettigheter, skriver Odd Nerdrum.
Grekernes filosofi har gitt de skeive en oppreisning i vår tid. Men hva med de andre greske idealene, som ennå ikke er gjenoppdaget, spør Odd Nerdrum.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstner Odd Nerdrum skriver om idealer fra antikkens Hellas, som reaksjon på at kunsthistoriker Tommy Sørbø ble nektet å holde en omvisning på Nasjonalmuseet.

Jeg fikk vite forleden at kunsthistoriker Tommy Sørbø ble bedt om å forlate Nasjonalmuseet. Han prøvde visstnok å lære en liten gruppe om samlingen, ja, du leste ikke feil. Deretter gjorde herr Sørbø en liten dytt med pressen, og kuratoriatet på museet meldte retrett.

Jeg har igjennom livet opplevd slikt selv: rare ydmykelser fordi jeg, som Tommy, er levende opptatt av klassiske idealer. Dessuten ser Tommy ser som en romersk statue, der han står og roser de evige verdier, tilsynelatende til ingen nytte.

Men så er det kanskje et ensomt barn som våkner når han hører Tommys stemme eller Jan-Ove Tuvs store beundring for grekernes sivilisasjon.

Les også: Kunsthistoriker avvist i døren på Nasjonalmuseet. Raser mot «behov for kontroll»

Annonse

Hvorfor denne hån?

De skeive har endelig fått oppreisning gjennom grekernes filosofi: for å være tiltrukket av det samme kjønn var mer enn greit i antikke Athen. Det tok 2.500 år før denne fundamentale frihet ble gjenoppdaget.

«Grekerne eide ikke skam,» sa Joseph Grimeland, min gode billedhuggervenn. Men hva med de andre greske idealene, som man ennå ikke har gjenoppdaget? I dag setter man individets JEG høyere enn grekernes «å bli et menneske».

Filosofien står vel ikke så sterkt, men det er verst med maleriet, skulpturen, arkitekturen og versediktet. Bortsett fra i filmkunsten, med sitt robotøye, har det sanselige landskapet tapt sine rettigheter. Hvorfor denne hån fra de som søker sannhetens lineære vei?

Ja, det er noe stillferdig med Sørbø og Jan-Ove Tuv, som også prøvde en pen liten runde i Henie Onstad kunstsenter, men fikk nei. Men det er da en god begynnelse at de skeive har fått en foreløpig frihetsfølelse, langt fra kristenmarxismens klør.

Å se denne vidunderlige verden igjennom grekernes øyne, ja det er det som er målet. Jeg visste at jeg gjorde noe galt da jeg søkte på kunstakademiet i 1962, for meg var det ikke sannhet som telte, men begjæret.

Alltid har jeg visst at det var noe galt og forstod modernistenes forakt. Jeg skulle så gjerne ha fulgt dem, men begjæret rev meg bort fra det riktige valget. Istedenfor hodet fulgte jeg kroppen. Jeg tror jeg er født slik.

Les også: Arkitekturopprørets veteraner: De sa det før det var kult

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar