Den amerikanske artisten Elisabeth Maurus (39), kjent som Lissie, skulle hatt konsert på Forum scene i Bergen denne uken. Det blir det ikke noe av. En enkel e-post fra en fan var det som skulle til for å flytte hele konserten til USF Verftet.
«Slik jeg forsto det har eierne et synspunkt som ikke fremmer homofilt ekteskap. De er anti-homo», hevder Lissie til Bergensavisen (BA).
Forum scene AS leier et lokale av eiendomsselskapet Fjøsangerveien 28 eiendom. Disse er videre eid av Salt Bergenskirken (75 prosent) og investor Dan Odfjell (25 prosent). Kirken er en del av Pinsebevegelsen og har et konservativt syn på samliv.
Urimelig og uredelig
Visste du at butikken du handler i, ikke nødvendigvis eier sitt eget bygg? Mest sannsynlig så leier butikken bare et lokale av sin huseier.
Synes du da det blir rimelig å straffe denne butikken for hva huseieren har av meninger?
For de fleste vil dette fremstå fjernt og radikalt. Lissie gjør det likevel.
Det hører med til historien at Bergenskirken Salt reagerer på anklagene. I en melding til Bergensavisen presiserer de at kirken ikke er «anti-homo». Det stemmer at de har et konservativt syn på ekteskapet, men «skeive er velkommen i vår kirke som alle andre», skriver de.
Lite tyder på at Lissie har undersøkt dette noe nærmere. Det er i beste fall uredelig.
Vil bygge sin egen menighet
Helt uavhengig av hva kirken måtte stå for, er Lissies tilnærming til meningsmangfold lei.
Hadde hun takket nei til å spille i en kirke også?
Tenk hvilken mulighet det hadde gitt henne til å briljere på bortebane med sitt pro-homofile budskap. Ikke nødvendigvis gjennom provokasjon, men gjennom musikk som mobiliserende kraft.
I stedet velger hun å bygge ned de demokratiske møteplassene i Norge.
Kulturinstitusjonene er demokratiske storstuer hvor uenige folk skal og bør møtes. Når artister i stedet vil gjøre seg til politisk radikale aktivister, som boikotter kulturhusene for sine eieres meninger, bidrar de til å kjøle ned ytringsrommet for alle andre enn seg selv.
De vil bygge ned toleransen for ulike meninger. Og gjøre kulturinstitusjonene om til politiske siloer. Så når Lissie velger å flytte konserten, velger hun å spille kun for sin egen menighet.
Ikke første gang
Forum scene har tidligere vært gjenstand for boikott. Den gangen var det artister, band og flere politikere som opplevde den andre eieren – minoritetseieren Dan Odfjell – som problemet.
· Bergensbandet Romskip var blant dem som trakk seg fra åpningsfestivalen på bakgrunn av Odfjells tilknytning til nettstedet Resett. Odfjell er nemlig også meningsbærer på det kontroversielle nettstedet og har støttet Alliansen med en halv million kroner.
· John Olav Nilsen trakk seg også på dagen. På Twitter skrev han at kulturscenens holdninger ikke er forenelig med bandets.
· Thor Haakon Bakke (MDG), Sofie Marhaug (R) og Mikkel Grüner (SV) boikottet også en debatt arrangert på Forum scene. I et innlegg i Bergens tidende skrev de at Forum scenes kobling til Odfjell var for tett til at de selv kunne delta i verdidebatt arrangert av kulturhuset.
Det er en håpløs øvelse de utsetter seg selv for, i et kulturliv finansiert av raus støtte fra både private kapitaleiere (med vidt forskjellige meninger) og statlige midler finansiert gjennom i all hovedsak oljeboring, våpeneksport og uetisk fiskeoppdrett. I «beste» fall bidrar de bare til å skape et tannløst samfunn hvor stadig flere må holde kjeft for ikke å bli boikottet.
Det er på bortebane du virkelig kan imponere
Her snakker vi altså om politikere som smitter sin råtne holdning til debatt og demokrati over på kulturlivet. I stedet for å benytte scenen som en gylden mulighet til å spre egne budskap, ønsker de å boikotte sine meningsmotstandere. I stedet for å tro at publikum greier å tenke selv, og i stedet for å stille opp med sine beste argumenter, viser de en formyndersk holdning til at publikum må beskyttes mot å bli eksponert for stedets eieres meninger.
Lissie kunne og burde helt enkelt spredt sitt pro-homo-budskap i Salt og Odfjells bygg, om hun virkelig syntes det var så viktig. Det er en gylden mulighet til å briljere på bortebane. En gylden mulighet hun og andre artister ikke griper.
Artistene kunne også vurdert å ikke la seg politisere. Kulturhusene er til for å mobilisere og forene de uenige. Hvor musikken er det universelle språket. Hvor høyre og venstre kan samles under samme tak.
I stedet vil noen bygge politiske parallellsamfunn.