Vernissageguiden
Oslo

Dette er de beste utstillingene i Oslo akkurat nå

Uke Oktober
Marit Roland tegner med papir i ny utstilling hos Buer Gallery. (Foto: Presse.)

Tegning i utradisjonell forstand

Mange tegner på papir, men Marit Roland tegner med papir.

Med serien  «Paper Drawing» som kunstneren har arbeidet med i rundt ti år, utfordrer Roland begrepet tegning i tradisjonell forstand. I hennes skulpturelle og rommelige installasjoner blir papiret tegningen og gallerirommet tegnearket.

I en indre dialog med visningsrommet skaper Roland prossuelle  stedsspesifike installasjoner hvor hver utstilling blir unik.

– Jeg forholder meg til tegning som handling og idé kontra tradisjonell teknikk. Streken min manifesteres gjennom fysiske handlinger med romlig karakter, i motsetning til strek som todimensjonal linje på papir, sier Roland om utstillingen.

En monumental Niki de Saint Phalle-skulptur nærmest svever ved inngangen til Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden. (Installasjonsfoto- Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad Kunstsenter.)

Et viktig retrospektive

Henie Onstad slår til med stor retrospektiv utstilling med Niki de Saint Phalle.

Niki de Saint Phalle (1930–2002) gjorde seg først bemerket på den internasjonale kunstscenen i overgangen til 1960-tallet. Sammen med kunstnere som Andy Warhol var Niki de Saint Phalle på denne tiden tidlig ute med å utvikle en ny kunstnerrolle i nær dialog med spesielt TV-mediet.

Utstillingen tar for seg de viktigste tematiske periodene i Saint Phalles kunstnerskap i en «semi-kronologisk» presentasjon. Den viser de første oljemaleriene og Saint Phalles arbeid med assemblager på slutten av 1950-tallet før vi inviteres inn i hennes berømte «Skyte-malerier». Den presenteres hennes «hvite periode» og de mange og ulike skulpturene av kvinner i alle farger og fasonger, såkalte «Nanaer».

Subjekts anmelder omtaler utstillingen som en viktig gjenoppdagelse av en sentral avantgardist.

Les mer om Niki de Saint Phalle her.

"Pushing Limits av av Edvarda Aslaksen Braanaas og Benedicte Aubert Ringnes. (Foto: Pressebilde/Galleri A.)

Grensesprenging

Duo utstillingen «Pushing Limits» av Edvarda Aslaksen Braanaas og Benedicte Aubert Ringnes viser hvordan mennesker utfordrer ytre elementer og mentale sperrer.

I energien som oppstår i møtepunktet mellom intellekt, kunst og kommers forskyves grensene for hva vi opplever som kunst.

Det grensesprengende tematiseres gjennom de forskjellige motivene, men vises også gjennom at kunstnerne selv velger å gå utenom egne komfortsoner.

Apichaya (Piya) Wanthiang stiller ut ved Munchmuseet. (Foto: Munchmuseet.)

I en annens kropp

I en pulserende lys- og lydistallasjon laget av kunstneren Apichaya (Piya) Wanthiang, kan publikum oppleve hvordan det er å tre inn i en annens kropp.

«Dette er en fortelling om ulike kvinner … det er både en hyllest, en meditasjon, og en form for eksorsisme» er åpningslinjene fra lydsporet til installasjonen «Some Body Else», som Piya Wanthiang (f. 1987, Bangkok, Thailand) har skapt til den andre utgaven av Solo Oslo. Med skulpturer, lys og lyd henvender verket seg til hele kroppen.

Lydene er en kombinasjon av abstrakte menneskelyder og lyder fra ulike reelle hendelse. Disse episodene bygger opp en erfaringsbank som kroppen husker, selv når det tilsynelatende er borte fra hukommelsen.

Bærum kunsthall har vært gjennom mange kontroverser den siste tiden. Og kommet godt ut på den andre siden. Her fra «Not today, Satan». (Foto: Aurora Henni Krogh.)

Ikke i dag, Satan

«Not Today, Satan!» er et utstillingssamarbeid mellom kunstnerne Ina Bache-Wiig, Vebjørn Pedersen, Iris Andresen, Frode Engedal og Tommy Johansson. Johansson er også kurator for utstillingen.

Utstillingen favner bredt av kunstneriske interesser og tilnærminger, og er organisert rundt tre hovedtema: Kollektivisme og mobbmetalitet, kristen tro og kulturarv, samt sex og kjønn. Utstillingen i Bærum Kunsthall viser en bredde av kunstneriske uttrykk og teknikker.

En rød tråd er tematikk som forgjengelighet og temporalitet. Enda tydeligere er kanskje temaer som skam, syndebukker, mobbkultur og ofringer. Både med og uten religiøse konnotasjoner.

Selv beskriver kunstnerne seg som kritisk til gruppetenkning – skal vi da tolke disse symboltunge objektene som en subversiv kritikk av andre bevegelser som har brukt symboler og grupperinger for å markere tilhørighet og agenda, spør Subjekts anmelder.

Du får se selv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar